Benzynowy silnik 1.8 TCe produkcji Renault jest jednostką niezawodną i dynamiczną. Wymaga tylko nieco uwagi serwisowej i nie toleruje oszczędności na eksplotacji.
Po zakończeniu kariery niezwykle udanego silnika 2.0 Turbo napędzającego chociażby topowe Megane R.S. czy wybrane wersje Laguny II i III w cenniku Renault brakowało mocnego silnika benzynowego. Oczywiście nowy projekt musiał powstać zgodnie z ideą downsizingu, jakże modnego w ostatnim czasie. W efekcie powstał czterocylindrowy przewidziany do poprzecznego montażu silnik o szerokich możliwościach. Paradoksalnie jego największą wadą jest to, że współpracował z dwusprzęgłową przekładnią EDC.
Zobacz: Testy samochodów Renault. Pomiary, opinie, spalanie
Produkowany od 2017 roku silnik otrzymał oczywiście szesnastozaworową głowicę oraz bezpośredni wtrysk paliwa. Nie mogło się obyć także bez wydajnej turbosprężarki korzystającej z dobrodziejstwa zmiennej geometrii łopat. Zależnie od wariantu generuje 224 do nawet 300 KM. Zasilił gamę Talismana, Megane V R.S. i niesamowitego sportowego Alpine A110.
By sprostać rygorystycznym unijnym wytycznym także ten benzynowy silnik wyposażono w filtr cząstek stałych GPF. W egzemplarzach które regularnie poruszają się w trasie ten proekologiczny dodatek pozwala o sobie zapomnieć – awaryjne chemiczne czyszczenie to wydatek około 500 złotych. Wyspecjalizowane serwisy oferują (niezgodną z przepisami) usługę wycięcia owego filtra, w efekcie bez większych modyfikacji moc silnika istotnie wzrasta.
Zobacz: nowe samochody Renault. Promocje
Za napęd układu rozrządu odpowiedzialny jest łańcuch, który w odróżnieniu od wielu konkurencyjnych silników nie sprawia poważnych trudności. Oczywiście jego stan techniczny warto cyklicznie kontrolować, ewentualna wymiana to wydatek około 2.000 złotych.
Interwał wymiany oleju silnikowego producent określił na 30 tysięcy kilometrów, co niekorzystnie wpływa na trwałość jednostki. Kupując używany samochód z tą jednostką, winniśmy zwrócić uwagę na kluczową kwestię częstotliwości wymian oleju – im częściej tym lepiej. Wadą niektórych egzemplarzy może być nieco większe zużycie oleju silnikowego, jest to szczególnie charakterystyczne dla egzemplarzy w których olej wymieniano wedle zaleceń Renault.
Silnik 1.8 TCe w codziennej eksploatacji sprawdza się dobrze – dysponuje imponującymi pokładami elastyczności, zupełnie wystarczającą dynamiką i rozsądnym zużyciem paliwa – względem oferowanych osiągów. Niestety, nie mamy co liczyć na niskie koszty bieżącej obsługi serwisowej do jakich przyzwyczaiły nas silniki starszego typu.
Najnowsze komentarze