Magazyn motoryzacyjny Auto Greek News postanowił wybrać najlepszego SUV-a w cenie 20.000 euro (ok. 90 tys. zł). Limit wystarczy, aby kupić Skodę Kamiq z silnikiem 1.0 TSI o mocy 115 KM (19.900 euro) lub Dacię Duster 1.5 Blue dCi 115 z napędem 4×4 (19.780 euro). Moc obu modeli jest taka sama, cena podobna, ale który pojazd jest lepszy?
Skoda Kamiq przewyższa swojego rywala wyposażeniem. Jedyną dodatkową funkcją, którą posiada Duster, jest napęd na wszystkie koła. Skoda posiada autonomiczny system hamowania i utrzymania pasa ruchu, automatyczną klimatyzację, cyfrowe zegary oraz większy, bardziej nowoczesny niż u konkurenta ekran o przekątnej 8 cali (7-calowy w Dusterze).
Dacia jest większa od Skody i lepiej wpisuje się w pojęcie „SUV” niż Kamiq, który prezentuje się niczym lekko podniesiony hatchback. Według Auto Greek News Skoda ma wnętrze wykonane z miękkich materiałów i z dbałością o każdy szczegół, czego nie można powiedzieć o Dusterze. Przestrzeń w kabinie jest porównywalna a w kategorii „pojemności bagażnika”, Duster przewyższa konkurenta o 11 litrów. Wyraźne różnice są widoczne również w kwestii bezpieczeństwa. W testach zderzeniowych Euro NCAP Kamiq uzyskał 5 gwiazdek, natomiast Duster zdobył ich tylko 3.
Jazda i zużycie paliwa
Zgodnie z oczekiwaniami, silnik wysokoprężny 1.5 Blue dCi Dustera wygrywa pod względem ekonomii. Podczas testu Duster zużywał w cyklu mieszanym 5,9 l/100 km, natomiast Kamiq potrzebował 7,4 l/100 km. Przy pokonywaniu rocznie 12.000 km różnica w kosztach za paliwo wyniesie 400 euro, zakładając cenę benzyny na poziomie 1,354 euro oraz oleju napędowego: 1,156 euro. Oba silniki pracują sprawnie z niewielkim poziomem wibracji i hałasu w kabinie.
Pierwsze przełożenia 6-biegowej skrzyni Dustera są krótkie dlatego trzeba częściej operować drążkiem. W efekcie jazda w mieście nie jest tak płynna jakby oczekiwał tego kierowca. 6-biegowa skrzynia w Skodzie Kamiq ma wygodną dźwignię i działa sprawnie. Na 6 biegu przy jeździe z prędkością 130 km/h obrotomierz pokazuje 2750 obr/min. U Dustera jest to 2700 obr./min.
Kamiq jest stosunkowo sztywno zestrojony, ale nie kosztem komfortu. Na autostradach mały SUV Skody jest bardzo stabilny i nie boi się dużych prędkości. Na krętych drogach zachowuje się pewnie, prawie jak tradycyjny hatchback. Duster łatwiej pokonuje przeszkody, dzięki większemu prześwitowi i wydajnemu napędowi na cztery koła.
Istnieje wiele różnic między tymi dwoma modelami i dotyczy to również zachowania na drodze. Kupujący powinien poważnie zastanowić się na czym najbardziej mu zależy. Jeśli zamierza jeździć głównie po asfalcie i tylko od czasu do czasu wyjedzie w lekki teren, powinien udać się do salonu Skody. Jeśli często będzie podróżował w trudniejszych warunkach terenowych, bardziej adekwatnym wyborem okaże się Duster. Ostateczny wybór SUV-a za 20.000 euro będzie zatem dotyczył priorytetów nabywcy. Kamiq wyróżnia się lepszym wyposażeniem, poziomem bezpieczeństwa, technologią i jakością, natomiast zaletą Dustera jest niższe zużycie paliwa i możliwości off-road.
Skoda Kamiq i Dacia Duster – dane techniczne:
Dacia Duster 1.5 Blue dCi 4×4 |
Skoda Kamiq 1.0 TSI |
|
Długość (mm) |
4.341 |
4.241 |
Szerokość (mm) |
1.804 |
1.793 |
Wysokość (mm) |
1.693 |
1.553 |
Rozstaw osi (mm) |
2.674 |
2.651 |
Prześwit (mm) |
210 |
188 |
Masa własna (kg) |
1.405 |
1.156 |
Pojemność bagażnika (l) |
411 |
400 |
Moc (KM) |
115 |
115 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) |
260 |
200 |
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h |
10,2 sekundy |
9,9 sekundy |
Prędkość maksymalna (km/h) |
175 |
194 |
Zużycie paliwa wg WLTP (l/100 km) |
4,9 |
5,3 |
Źródło: Auto Greek News
Najnowsze komentarze