IBRM Samar podsumował wyniki rejestracji nowych samochodów za maj i narastająco za pierwszych pięć miesięcy bieżącego roku. Rynek przyrasta, choć stracił nieco dynamikę tego wzrostu. Przyczyn jest co najmniej kilka, w tym światowe problemy z dostępnością niektórych komponentów do produkcji aut. Rosną też ceny, co spowodowane jest wieloma czynnikami, wśród których nie można nie wymienić deprecjacji złotówki, inflacją w Polsce, ale też dynamicznym wzrostem cen surowców na rynkach światowych, w tym cen stali.
Mniejsza o przyczyny – one dotykają wszak wszystkich producentów. Jak wypadły w rankingu popularności na polskim rynku marki interesujące naszych Czytelników?
W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych marek znajduje się tylko jedna szczególnie nas interesująca. To Dacia, która po pięciu miesiącach 2021 roku zajmuje pozycję dziesiątą z wynikiem 7.590 zarejestrowanych samochodów. To o 878 aut więcej, niż rok temu w tym samym okresie, co oznacza wzrost o 13,08%. Do Dacii należy aktualnie 3,81% polskiego runku nowych aut. Z kolei w samym tylko maju na polskie drogi wyjechało 1.587 nowych Dacii, o 3,05% więcej, niż w kwietniu i o 29,02% więcej, niż w maju 2020 roku.
Należący do Grupy PSA Opel zajmuje jedenastą pozycję w rankingu dzięki 6.621 rejestracjom nowych aut w tym roku. To wyraźnie więcej (o 1.752 samochody, a więc o 35,98%), niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Opel ma aktualnie 3,32% polskiego rynku nowych aut osobowych. W samym tylko maju zarejestrowano nad Wisłą 1.325 nowych Opli, o 7,90% więcej, niż w kwietniu i o aż 63,78% więcej, niż w maju 2020 roku.
Dwunastą pozycję w rankingu zajmuje wyraźnie pnące się do góry Renault. Wprawdzie w porównaniu z rokiem ubiegłym marka wciąż jest na minusie (-537 samochodów, -8,24%), ale sprzedaż bieżąca rośnie i na pewno kolejne miesiące przyniosą wzrosty. Po pięciu miesiącach Renault sprzedało w Polsce 5.978 nowych samochodów i ma 3,00% polskiego rynku nowych aut, ale nadrabia to dobrymi wynikami w segmencie lekkich samochodów dostawczych. W maju na polskie drogi wyjechało 1.513 nowych aut z logo Renault, a to o 66,26% więcej niż w kwietniu i o 30,66% więcej, niż w maju 2020 roku.
Czternasty w rankingu Peugeot może się pochwalić dwunastym wynikiem sprzedaży za maj. Na polskie drogi wyjechało 1.326 nowych aut sygnowanych kroczącym lwem, a to wynik lepszy od Opla. O jeden samochód, ale jednak ;-) Jednocześnie jest to o 17,45% więcej, niż w ubiegłym miesiącu i o 143,30% lepszy, niż w maju ubiegłego roku. Skumulowana sprzedaż za pięć pierwszych miesięcy br. wynosi 5.628 samochodów osobowych, a to o 2.045 aut więcej (+57,08%), niż rok wcześniej w tym samym okresie. Peugeot ma aktualnie 2,82% polskiego rynku nowych samochodów osobowych.
Citroën znalazł się na miejscu siedemnastym dzięki sprzedaży w ciągu pięciu miesięcy 3.881 samochodów. Oznacza to wzrost o 35,04% (+1.007 aut) w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Marka sygnowana szewronami ma w tym momencie 1,95% polskiego rynku. W maju na polskie drogi wyjechało 877 nowych Citroënów, o 4,65% więcej niż w kwietniu i o 189,44% więcej, niż w maju ubiegłego roku.
Tuż za Citroënem plasuje się pozostający w Aliansie z Renault Nissan – sprzedaż skumulowana marki w Polsce po pięciu miesiącach wyniosła 3.872 samochody, a to oznacza wzrost o 20,40%. Do marki należy obecnie 1,94% polskiego rynku nowych aut osobowych. W maju sprzedano nad Wisłą 664 samochody japońskiej marki, dokładnie tyle samo, co w kwietniu i o 66,42% więcej, niż w maju 2020 roku.
Marka DS Automobiles zajmuje pozycję 33. w rankingu. W tym roku zarejestrowano w naszym kraju 131 samochodów tego producenta, o 25,96% więcej niż rok wcześniej w tym samym okresie. Aktualnie do francuskiej marki Premium należy 0,07% polskiego rynku nowych aut osobowych. W maju nabywców znalazło 32 samochody, o 10,34% więcej, niż w kwietniu i o 128,57% więcej, niż w maju ubiegłego roku. A w progach startowych stoi już DS 4… Na razie poznaliśmy cennik, wkrótce jednak pierwsze auta zaczną wyjeżdżać z salonów. Na ile poprawią wyniki sprzedaży marki? Zobaczymy w kolejnych raportach. DS Automobiles plasuje się na jedenastym miejscu w segmencie marek premium.
Rośnie sprzedaż Alpine. W maju na polskie drogi wyjechało 7 egzemplarzy A110, o 40,00% więcej, niż w kwietniu i o 600,00% więcej, niż w maju ubiegłego roku. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy br. na polskie drogi trafiło 16 nowych Alpine, o 166,67% więcej, niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Do marki należy 0,01% polskiego rynku nowych aut osobowych. Alpine zajmuje pozycję 16. wśród marek premium.
Pierwsza dziesiątka najpopularniejszych marek w Polsce prezentuje się po pięciu miesiącach następująco:
1. Toyota
2. Škoda
3. Volkswagen
4. Kia
5. BMW
6. Hyundai
7. Mercedes
8. Ford
9. Audi
10. Dacia
na podstawie danych IBRM Samar
Krzysztof Gregorczyk
Najnowsze komentarze