Lancia Rally 037 weźmie udział w w wyścigu Rallye Monte Carlo Historique. Historyczna wersja najstarszego światowego rajdu drogowego odbędzie się w Turynie w dniach 25-26 stycznia.
Lancia stanie na starcie wyścigu na Piazza San Carlo z modelem Rally 037, świętującym w tym roku 40. rocznicę zwycięstwa w Rajdzie Monte Carlo. Jeden z symboli mocnej i brutalnej duszy marki, Lancia Rally 037 pociąga za sobą sportowego ducha Lancii, a jej elementy stylistyczne zainspirowały Lancia Pu+Ra Zero, trójwymiarowy manifest zaprezentowany 28 listopada podczas Lancia Design Day.
„Jesteśmy dumni, że możemy wziąć udział w tym światowej sławy historycznym wyścigu i wystawić naszą Lancię Rally 037. Jest to niezwykły pojazd wyścigowy, który wraz ze Stratosem i Deltą uczynił z Lancii najbardziej utytułowaną markę w historii rajdów. Te brutalne i wydajne samochody wyścigowe stały się częścią zbiorowej wyobraźni, mając wielu fanów na całym świecie, i zainspirowały nas w tworzeniu języka projektowania Lancii przyszłości” – powiedział Luca Napolitano, dyrektor generalny marki Lancia.
Po siedmioletniej, Rallye Monte Carlo Historique powraca do Turynu. Ta historyczna wersja najstarszego światowego rajdu drogowego zarezerwowana jest dla klasycznych samochodów, które uczestniczyły w co najmniej jednym Rajdzie Monte Carlo przed 1983 rokiem. W tym roku, w swojej 25. edycji, zawody obejmują punkty startowe w pięciu różnych miastach – Oslo, Londynie, Bad Homburg, Reims i Turynie, natomiast w Monako zawody odbędą się w dniach 27 stycznia – 1 lutego, z udziałem 19 prywatnych klasycznych samochodów wyścigowych Lancia.
Rajd rozpocznie się z Piazza San Carlo, skąd wyruszą wszystkie załogi, a publiczność będzie miała okazję podziwiać kultowe samochody, które zapisały się w historii Motorsportu. Impreza jest organizowana przez Automobilklub Torino, we współpracy z Automobilklubem Monako i jest sponsorowana przez miasto Turyn i Region Piemonte.
Kultowa Lancia Rally 037, która dokładnie czterdzieści lat temu wygrała zarówno Rajd Monte Carlo, jak i Rajd Świata, jest częścią historycznej kolekcji Stellantis i wystawiona w Heritage HUB w Turynie, będzie obecna na stoisku Lancii na starcie imprezy.
Oparta na Beta Montecarlo, Lancia Rally 037 nie była przeznaczona do produkcji w dużych ilościach, ponieważ model drogowy był ściśle potrzebny do wejścia w świat Rajdów. Wersja drogowa oficjalnie zadebiutowała na targach motoryzacyjnych w Turynie w 1982 roku. W następnym roku Rally 037 zdominował Mistrzostwa Świata od swojego pierwszego wyścigu, którym był Rajd Monte Carlo, z Walterem Röhrlem. Na koniec sezonu, pomimo silnej konkurencji ze strony nowego Audi Quattro z napędem na wszystkie koła, Lancia zdobyła Mistrzostwo Świata Konstruktorów i zajęła drugie miejsce w Mistrzostwach Świata Kierowców oraz w Mistrzostwach Europy i Włoch.
Wyróżniająca się funkcjonalnymi i ostrymi formami, zarówno z przodu jak i z tyłu, Lancia Rally 037, lepiej znana pod kodem projektu „037”, jest samochodem czysto sportowym, który uosabia słynne zwycięstwo Dawida nad Goliatem. Lancia Rally 037 była ostatnim pojazdem z napędem na dwa koła, który wygrał Rajdowe Mistrzostwa Świata w 1983 roku, przeciwko potężniejszym i, co najbardziej imponujące, z napędem na wszystkie koła konkurentom.
Jego oryginalna hybrydowa, monokokowa i rurowa struktura została stworzona przez warsztat Pininfarina, który opracował agresywne i eleganckie nadwozie zdolne do przedstawienia znacznego obciążenia aerodynamicznego do podłoża. Aby osiągnąć maksymalną wydajność, wykonano ją z poliestru ze wzmocnieniami z włókna szklanego, a maskę i pokrywę bagażnika można było bardzo szybko zdemontować. Minimalistyczne i racjonalne wnętrza były niezbędne w zawodach. Do tego miał kilka aerodynamicznych „dodatków”, w tym rzucający się w oczy tylny spojler, co czyniło go jeszcze bardziej efektownym.
źródło: Lancia
Najnowsze komentarze