Wiadomości

Dacia: Silnik benzynowy 1.6 16V MPI K4M. Opinie, naprawy

autor Maciej Mokwiński
2023-09-28
Nissan Concept 20-23
Wiadomości

Nowy Nissan Concept 20-23: kiedy projektanci dostają wolną rękę

autor Małgorzata Kozikowska
2023-09-25
Wiadomości

Lyon 2023 – Stellantis prezentuje swoje najnowsze produkty i gamę pojazdów elektrycznych

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-09-26
Wiadomości

Citroën 2CV coraz droższy. Ile kosztuje dzisiaj używana kaczka? Przegląd ofert

autor Małgorzata Kozikowska
2023-09-22
Wiadomości

Dacia zmienia plany. Nie będzie modelu Bigster!

autor Małgorzata Kozikowska
2023-09-24
Wiadomości

Peugeot 2008 miał swoją elektryczną premierę w Australii.

autor Małgorzata Kozikowska
2023-09-26
Wiadomości

Dacia miażdży konkurencję wszędzie tam, gdzie samochód to artykuł pierwszej potrzeby a nie luksusowy gadżet

autor Tomasz Nowicki
2023-09-28

Najnowsze komentarze

  • Anonimowo - Stellantis Polska walczy o III kwartał. Spotkania kierownictwa z dealerami, promocje, duże zniżki na nowe samochody
  • dCi - Stellantis Polska walczy o III kwartał. Spotkania kierownictwa z dealerami, promocje, duże zniżki na nowe samochody
  • Natan - Stellantis Polska walczy o III kwartał. Spotkania kierownictwa z dealerami, promocje, duże zniżki na nowe samochody
  • Anonimowo - Dacia zmienia plany. Nie będzie modelu Bigster!
  • Grzech - Dacia miażdży konkurencję wszędzie tam, gdzie samochód to artykuł pierwszej potrzeby a nie luksusowy gadżet
  • Anonimowo - Dacia zmienia plany. Nie będzie modelu Bigster!
  • Anonimowo - Ceny paliw – trzy, a nawet cztery warianty możliwych przyczyn obecnej sytuacji
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

Stellantis – krótka historia hiszpańskiej produkcji marek zrzeszonych w koncernie

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2023-09-02
w Historia, Citroen, Opel, Peugeot, Stellantis
Czas czytania 9 minut
161 5
A A
1

Koncern Stellantis narodził się nieco ponad dwa lata temu, ale może pochwalić się długą produkcją kultowych marek i modeli w Hiszpanii, które stworzyły kilkudziesięcioletnią historię.

Historia rozpoczęła się dobrych 90 lat temu, a nawet trochę wcześniej. Prześledźmy ją pokrótce, bo wydaje nam się, że warto.

Nieznany pionier: Fiat 514

Fiat nabył zakłady prestiżowego hiszpańskiego producenta, legendarnej marki Hispano-Suiza. Tam w 1931 roku z komponentów pochodzących z Włoch zaczęto montować Fiata 514, znanego również jako Hispano 514. Był to pierwszy samochód wyprodukowany w Hiszpanii przez dzisiejszy koncern Stellantis i pionier w produkcji licencyjnej.

Fiat 514 był modelem średniej wielkości. Wprowadzony na rynek w 1929 roku, ze względu na niską cenę, był kluczem do przezwyciężenia skutków kryzysu gospodarczego. Był sprzedawany, jak to było wówczas w zwyczaju, w różnych wersjach nadwozia, od czterodrzwiowej limuzyny produkowanej w Guadalajarze, po kabriolety i wersję coupe.

Pojazdy użytkowe, tradycja i innowacja

W 1958 roku w fabryce w Vigo rozpoczęto produkcję Citroëna AZU. Produkowany w galicyjskiej fabryce do 1970 roku van, oparty na Citroënie 2CV, w pełni wykorzystał wytrzymałość i wszechstronność tego modelu w roli pojazdu użytkowego, wtapiając się w krajobraz miejskiej i wiejskiej Hiszpanii połowy XX wieku.

Od tego czasu zakłady w Vigo nie zaprzestały produkcji pojazdów użytkowych. W 1984 roku na taśmach fabryki pojawił się Citroën C15, będący synonimem solidności i wszechstronności. Był to pierwszy model w historii zakładu, który przekroczył barierę miliona wyprodukowanych sztuk.

W 1996 roku Vigo po raz kolejny stało się punktem odniesienia dzięki pierwszej generacji Peugeota Partnera i Citroëna Berlingo, które wyróżniały się na rynku, ponieważ były to pierwsze pojazdy użytkowe w swoim segmencie zaprojektowane jako niezależny model, a nie jako pochodna auta dostawczego. W tamtych momentach reprezentowały zmianę epoki. Podejście było rewolucyjne: zaoferować wszechstronny pojazd, przydatny jako narzędzie pracy na co dzień oraz jako samochód rodzinny w weekendy.

W 2018 r., zbiegając się z 60. rocznicą istnienia, Centrum w Vigo podjęło wyzwanie polegające na wyprodukowaniu nowej generacji pojazdów użytkowych i wielofunkcyjnych. Rodzina K9 obejmuje modele, które mają być użytecznym i niezawodnym narzędziem pracy dla każdego profesjonalisty oraz wersje zaprojektowane tak, aby maksymalnie cieszyć się wypoczynkiem, dzięki modułowości godnej minivana i przestrzeni wewnętrznej typowej dla SUV-a. Ponadto narzuca nową wizję elektromobilności w tym segmencie.

Pojazdy użytkowe odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu dystrybucji i dostaw wszelkiego rodzaju produktów, zarówno w miastach, jak i na obszarach wiejskich. Wzrosło również zainteresowanie spędzaniem czasu na świeżym powietrzu, co wymaga wszechstronnych, wygodnych i przestronnych pojazdów. Stellantis odpowiada na obie potrzeby w zrównoważony sposób, wprowadzając na rynek nową generację w 100% elektrycznych pojazdów użytkowych i wielofunkcyjnych, produkowanych w Vigo. W skład tej gamy wchodzą Peugeot e-Partner i e-Rifter, Citroën ë-Berlingo i ë-Berlingo Van oraz Opel Combo-e Life i Combo-e Cargo oraz Fiat E-Doblò, które oferują rozwiązania „zero emisji” dla potrzeb biznesowych i prywatnych.

Niesamowite auta miejskie

Zwrotność, zwinność, niskie zużycie paliwa i kompaktowe wymiary nie stoją w sprzeczności z innowacjami technologicznymi lub bardzo ciekawą estetyką, czego dowodem są modele miejskie, które przeszły do ​​historii. Mamy tu na myśli takie auta, jak Citroën 2CV, Peugeot 205 i Opel Corsa.

Zacznijmy od „kaczki”. Pojawiła się jako pojazd mający na celu zmotoryzowanie francuskiej ludności wiejskiej. Citroën 2CV z powodzeniem odnalazł się jednak także w miastach, stając się symbolem rewolucji kulturalnej lat 60. XX wieku, samochodem na tyle niezawodnym, aby podróżować po całym świecie i występować w wydarzeniach sportowych, takich jak rajdy Paryż-Kabul lub Paryż-Persepolis-Paryż. Produkowany w Vigo od 1959 roku, pozostał w zbiorowej pamięci jako ikona beztroskiego ducha i pragnienia wolności pokolenia. 2CV był wytwarzany w tym hiszpańskim zakładzie do 1984 roku.

Gdy mowa o latach 80-tych i rewolucyjnym pojeździe, nie sposób nie wspomnieć o Peugeocie 205 produkowanym w Madrycie. Magiczna liczba, która zrewolucjonizowała wizerunek marki sygnowanej lwem, dotychczas uznawana na rynku za synonim niezawodności, świetnych właściwości jezdnych i doceniana za elegancję „poważnych” aut. Peugeot 205 był miejskim kompaktem o wesołym i dynamicznym duchu, który oferował cechy charakterystyczne dla samochodów Peugeot od czasu jego powstania. Zrodzony z pomysłowości i projektów Gérarda Weltera, projektanta pasjonujący się światem sportu, stał się podstawą prawdziwego mitu w świecie rajdów: Peugeota 205 T16. W fabryce tej wyprodukowano ponad 1.191.000 egzemplarzy Peugeota 205

Od 2012 do 2015 roku w Madrycie produkowany był także Peugeot 207 wyłącznie w wersjach kombi i cabrio.

Jedną z niewątpliwych ikon dzisiejszego koncernu Stellantis jest Opel Corsa. Samochód produkowany w Saragossie, w fabryce, która otworzyła swoje podwoje w 1982 roku, aby produkować ten właśnie model, z którym utrzymuje więcej niż trwałą relację: produkowano tu sześć generacji Opla Corsy i obecnie zakład jest odpowiedzialny – jako jedyny na świecie – za montaż nowego Opla Corsy, w tym jego „zeroemisyjną” wersji Corsa-e.

Wprowadzona na rynek pod koniec 2019 roku szósta generacja Opla Corsy stanowi punkt odniesienia w segmencie B ze względu na atrakcyjny design, funkcje, wyposażenie technologiczne i przestronność wnętrza. Jej elektryczna wersja, Opel Corsa-e, wyróżnia się spośród modeli o zerowej emisji w swojej kategorii dzięki zasięgowi wynoszącemu 337 km, mocy 136 KM (100 kW) i maksymalnemu momentowi obrotowemu wynoszącemu 260 Nm, który zapewnia zwinność i dynamiczne zachowanie.

W latach 1986–1991 w Saragossie produkowany był także Opel Kadett. Była to jedna z najbardziej kultowych i udanych generacji tego modelu.

W centrum rynku

Segment C zlokalizowany jest w centrum rynku motoryzacyjnego w Europie. Jest to kategoria tradycyjnie zdominowana przez hatchbacki, czyli rodzaj pojazdów, w których Stellantis i jej marki postawiły na innowację i design.

Obydwie te cechy były dobrze widoczne w Citroënie GS, produkowanym w Vigo w latach 1971–1986. S. GS spopularyzował postęp technologiczny obecny w samochodach z najwyższej półki swoich czasów. Był produkcyjnym wprowadzeniem w Hiszpanii zawieszenia hydropneumatycznego, uznawanego za wyznacznik luksusu od czasu wprowadzenia na rynek Citroëna DS. Komfort i zachowanie na drodze były jego mocnymi stronami.

Produkowany w Madrycie Peugeot 306 był w latach 90. punktem odniesienia w tym segmencie ze względu na swoją konstrukcję i doskonałe zachowanie na drodze. Zaatakował tę kategorię na kilku frontach dzięki dużej różnorodności sylwetek, wśród których wyróżnia się pięciodrzwiowy hatchback, a także trzydrzwiowe coupé, sedan, rodzinne kombi i bardzo elegancka wersja cabrio.

Luksus i prestiż

Wraz z pojawieniem się dobrze prosperującej klasy średniej w latach sześćdziesiątych XX wieku Eduardo Barreiros, który od 1952 roku produkował silniki i ciężarówki w Villaverde, rozpoczął produkcję samochodów osobowych, rozpoczynając produkcję Dodge’a Darta i Dodge’a Darta 270. wkrótce stał się oficjalnym samochodem wysokich urzędników, a Dodge 3700 GT kontynuował ten trend aż do lat 70. XX wieku.

W tych latach w Vigo produkowano Citroëna CX (1976-80), w którym marka sygnowana szewronami mocno zaangażowała się w prace aerodynamiczne w dużej limuzynie, która miała zastąpić Citroëna DS. W rzeczywistości nazwa CX pochodzi od współczynnika oporu powietrza wynoszącego 0,35, czyli wartości typowej wówczas dla samochodów sportowych. Wewnątrz zastosowano innowacyjną estetykę.

W Galicji produkowano także dwa kluczowe sedany w historii Peugeota: 504 i 505. Peugeot 504 uważany jest za pierwszy nowoczesny model marki spod znaku lwa ze względu na swoją konstrukcję, z reflektorami inspirowanymi oczami włoskiej aktorki Sofíi Loren., a także za niezawodność i osiągi, które pozostają uznaną jakością pojazdów Peugeot.

Ostatnia wielka limuzyna Peugeota z napędem na tylne koła, 505, również wyróżniała się niezawodnością i osiągami nawet na drogach będących w złym stanie, co uczyniło go legendą na rynkach afrykańskich.

 

Wykaz marek i modeli dziś współtworzących koncern Stellantis produkowanych przez przeszło 90 lat w Hiszpanii

 

 

 

oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Stellantis

Czytaj nas w Google News:

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

3.3 3 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

Citroën 11 Commerciale. „Załadujesz 2 cielęta o wadze 100 kg lub 6 owiec”

2023-09-29

Stellantis Polska walczy o III kwartał. Spotkania kierownictwa z dealerami, promocje, duże zniżki na nowe samochody

2023-09-29

Kompromitujące błędy na stronie Peugeot w Polsce. Model, który jest ale go nie ma

2023-09-29

Trzy miejskie auta Stellantis za nie więcej niż 130 euro miesięcznie

2023-09-28
Tagi: 2052072CV504505BerlingoC15CitroenComboCombo-eCorsaCorsa-eCXDodgee-BerlingoE-Dobloe-Partnere-RifterFiatGShistoriaKadettOpelPartnerPeugeotRifterStellantis
Udostepnij57Tweet36Udostepnij10
Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • Dacia miażdży konkurencję wszędzie tam, gdzie samochód to artykuł pierwszej potrzeby a nie luksusowy gadżet

    3590 udostępnienia
    Udostepnij 1436 Tweet 898
  • Używany samochód segmentu D za 40 tysięcy zł. Przegląd rynku

    1815 udostępnienia
    Udostepnij 726 Tweet 454
  • Dacia: Silnik benzynowy 1.6 16V MPI K4M. Opinie, naprawy

    1363 udostępnienia
    Udostepnij 545 Tweet 341
  • Dacia Duster 150 KM 4×4 – ile kosztuje najtańsza wersja?

    823 udostępnienia
    Udostepnij 329 Tweet 206

Testy samochodów

DS - testy i opinie

Test: DS 5 1.6 THP 200 KM – pożądanie, styl i awangarda w jednym. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2015-08-02
Renault Express, Dacia Dokker
Renault - testy i opinie

Test: Renault Express dCi i TCe – pierwsza jazda. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2021-06-16
Renault Clio RS
Renault - testy i opinie

Test: Renault Clio RS 18 1.6 220 KM – hothatch na ostro. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2019-01-12
Peugeot - testy i opinie

Test: Używany Peugeot 407 2.0 140 KM z gazem – wrażenia użytkownika. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Maciej Mokwiński
2021-12-09
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën DS3 1.6 THP 156 KM 2012 – dynamiczne auto do miasta. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2021-05-21

Najnowsze komentarze

  • Anonimowo - Stellantis Polska walczy o III kwartał. Spotkania kierownictwa z dealerami, promocje, duże zniżki na nowe samochody
  • dCi - Stellantis Polska walczy o III kwartał. Spotkania kierownictwa z dealerami, promocje, duże zniżki na nowe samochody
  • Natan - Stellantis Polska walczy o III kwartał. Spotkania kierownictwa z dealerami, promocje, duże zniżki na nowe samochody
  • Anonimowo - Dacia zmienia plany. Nie będzie modelu Bigster!
  • Grzech - Dacia miażdży konkurencję wszędzie tam, gdzie samochód to artykuł pierwszej potrzeby a nie luksusowy gadżet
  • Anonimowo - Dacia zmienia plany. Nie będzie modelu Bigster!
  • Anonimowo - Ceny paliw – trzy, a nawet cztery warianty możliwych przyczyn obecnej sytuacji

Zobacz też

Petter Solberg o Xsarze WRC

Skandalicznie dostępna Dacia Duster

Luksusowy DS 4 w salonie DS Automobiles w Gdańsku

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
1
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.