Koncern Stellantis narodził się nieco ponad dwa lata temu, ale może pochwalić się długą produkcją kultowych marek i modeli w Hiszpanii, które stworzyły kilkudziesięcioletnią historię.
Historia rozpoczęła się dobrych 90 lat temu, a nawet trochę wcześniej. Prześledźmy ją pokrótce, bo wydaje nam się, że warto.
Nieznany pionier: Fiat 514
Fiat nabył zakłady prestiżowego hiszpańskiego producenta, legendarnej marki Hispano-Suiza. Tam w 1931 roku z komponentów pochodzących z Włoch zaczęto montować Fiata 514, znanego również jako Hispano 514. Był to pierwszy samochód wyprodukowany w Hiszpanii przez dzisiejszy koncern Stellantis i pionier w produkcji licencyjnej.
Fiat 514 był modelem średniej wielkości. Wprowadzony na rynek w 1929 roku, ze względu na niską cenę, był kluczem do przezwyciężenia skutków kryzysu gospodarczego. Był sprzedawany, jak to było wówczas w zwyczaju, w różnych wersjach nadwozia, od czterodrzwiowej limuzyny produkowanej w Guadalajarze, po kabriolety i wersję coupe.
Pojazdy użytkowe, tradycja i innowacja
W 1958 roku w fabryce w Vigo rozpoczęto produkcję Citroëna AZU. Produkowany w galicyjskiej fabryce do 1970 roku van, oparty na Citroënie 2CV, w pełni wykorzystał wytrzymałość i wszechstronność tego modelu w roli pojazdu użytkowego, wtapiając się w krajobraz miejskiej i wiejskiej Hiszpanii połowy XX wieku.
Od tego czasu zakłady w Vigo nie zaprzestały produkcji pojazdów użytkowych. W 1984 roku na taśmach fabryki pojawił się Citroën C15, będący synonimem solidności i wszechstronności. Był to pierwszy model w historii zakładu, który przekroczył barierę miliona wyprodukowanych sztuk.
W 1996 roku Vigo po raz kolejny stało się punktem odniesienia dzięki pierwszej generacji Peugeota Partnera i Citroëna Berlingo, które wyróżniały się na rynku, ponieważ były to pierwsze pojazdy użytkowe w swoim segmencie zaprojektowane jako niezależny model, a nie jako pochodna auta dostawczego. W tamtych momentach reprezentowały zmianę epoki. Podejście było rewolucyjne: zaoferować wszechstronny pojazd, przydatny jako narzędzie pracy na co dzień oraz jako samochód rodzinny w weekendy.
W 2018 r., zbiegając się z 60. rocznicą istnienia, Centrum w Vigo podjęło wyzwanie polegające na wyprodukowaniu nowej generacji pojazdów użytkowych i wielofunkcyjnych. Rodzina K9 obejmuje modele, które mają być użytecznym i niezawodnym narzędziem pracy dla każdego profesjonalisty oraz wersje zaprojektowane tak, aby maksymalnie cieszyć się wypoczynkiem, dzięki modułowości godnej minivana i przestrzeni wewnętrznej typowej dla SUV-a. Ponadto narzuca nową wizję elektromobilności w tym segmencie.
Pojazdy użytkowe odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu dystrybucji i dostaw wszelkiego rodzaju produktów, zarówno w miastach, jak i na obszarach wiejskich. Wzrosło również zainteresowanie spędzaniem czasu na świeżym powietrzu, co wymaga wszechstronnych, wygodnych i przestronnych pojazdów. Stellantis odpowiada na obie potrzeby w zrównoważony sposób, wprowadzając na rynek nową generację w 100% elektrycznych pojazdów użytkowych i wielofunkcyjnych, produkowanych w Vigo. W skład tej gamy wchodzą Peugeot e-Partner i e-Rifter, Citroën ë-Berlingo i ë-Berlingo Van oraz Opel Combo-e Life i Combo-e Cargo oraz Fiat E-Doblò, które oferują rozwiązania „zero emisji” dla potrzeb biznesowych i prywatnych.
Niesamowite auta miejskie
Zwrotność, zwinność, niskie zużycie paliwa i kompaktowe wymiary nie stoją w sprzeczności z innowacjami technologicznymi lub bardzo ciekawą estetyką, czego dowodem są modele miejskie, które przeszły do historii. Mamy tu na myśli takie auta, jak Citroën 2CV, Peugeot 205 i Opel Corsa.
Zacznijmy od „kaczki”. Pojawiła się jako pojazd mający na celu zmotoryzowanie francuskiej ludności wiejskiej. Citroën 2CV z powodzeniem odnalazł się jednak także w miastach, stając się symbolem rewolucji kulturalnej lat 60. XX wieku, samochodem na tyle niezawodnym, aby podróżować po całym świecie i występować w wydarzeniach sportowych, takich jak rajdy Paryż-Kabul lub Paryż-Persepolis-Paryż. Produkowany w Vigo od 1959 roku, pozostał w zbiorowej pamięci jako ikona beztroskiego ducha i pragnienia wolności pokolenia. 2CV był wytwarzany w tym hiszpańskim zakładzie do 1984 roku.
Gdy mowa o latach 80-tych i rewolucyjnym pojeździe, nie sposób nie wspomnieć o Peugeocie 205 produkowanym w Madrycie. Magiczna liczba, która zrewolucjonizowała wizerunek marki sygnowanej lwem, dotychczas uznawana na rynku za synonim niezawodności, świetnych właściwości jezdnych i doceniana za elegancję „poważnych” aut. Peugeot 205 był miejskim kompaktem o wesołym i dynamicznym duchu, który oferował cechy charakterystyczne dla samochodów Peugeot od czasu jego powstania. Zrodzony z pomysłowości i projektów Gérarda Weltera, projektanta pasjonujący się światem sportu, stał się podstawą prawdziwego mitu w świecie rajdów: Peugeota 205 T16. W fabryce tej wyprodukowano ponad 1.191.000 egzemplarzy Peugeota 205
Od 2012 do 2015 roku w Madrycie produkowany był także Peugeot 207 wyłącznie w wersjach kombi i cabrio.
Jedną z niewątpliwych ikon dzisiejszego koncernu Stellantis jest Opel Corsa. Samochód produkowany w Saragossie, w fabryce, która otworzyła swoje podwoje w 1982 roku, aby produkować ten właśnie model, z którym utrzymuje więcej niż trwałą relację: produkowano tu sześć generacji Opla Corsy i obecnie zakład jest odpowiedzialny – jako jedyny na świecie – za montaż nowego Opla Corsy, w tym jego „zeroemisyjną” wersji Corsa-e.
Wprowadzona na rynek pod koniec 2019 roku szósta generacja Opla Corsy stanowi punkt odniesienia w segmencie B ze względu na atrakcyjny design, funkcje, wyposażenie technologiczne i przestronność wnętrza. Jej elektryczna wersja, Opel Corsa-e, wyróżnia się spośród modeli o zerowej emisji w swojej kategorii dzięki zasięgowi wynoszącemu 337 km, mocy 136 KM (100 kW) i maksymalnemu momentowi obrotowemu wynoszącemu 260 Nm, który zapewnia zwinność i dynamiczne zachowanie.
W latach 1986–1991 w Saragossie produkowany był także Opel Kadett. Była to jedna z najbardziej kultowych i udanych generacji tego modelu.
W centrum rynku
Segment C zlokalizowany jest w centrum rynku motoryzacyjnego w Europie. Jest to kategoria tradycyjnie zdominowana przez hatchbacki, czyli rodzaj pojazdów, w których Stellantis i jej marki postawiły na innowację i design.
Obydwie te cechy były dobrze widoczne w Citroënie GS, produkowanym w Vigo w latach 1971–1986. S. GS spopularyzował postęp technologiczny obecny w samochodach z najwyższej półki swoich czasów. Był produkcyjnym wprowadzeniem w Hiszpanii zawieszenia hydropneumatycznego, uznawanego za wyznacznik luksusu od czasu wprowadzenia na rynek Citroëna DS. Komfort i zachowanie na drodze były jego mocnymi stronami.
Produkowany w Madrycie Peugeot 306 był w latach 90. punktem odniesienia w tym segmencie ze względu na swoją konstrukcję i doskonałe zachowanie na drodze. Zaatakował tę kategorię na kilku frontach dzięki dużej różnorodności sylwetek, wśród których wyróżnia się pięciodrzwiowy hatchback, a także trzydrzwiowe coupé, sedan, rodzinne kombi i bardzo elegancka wersja cabrio.
Luksus i prestiż
Wraz z pojawieniem się dobrze prosperującej klasy średniej w latach sześćdziesiątych XX wieku Eduardo Barreiros, który od 1952 roku produkował silniki i ciężarówki w Villaverde, rozpoczął produkcję samochodów osobowych, rozpoczynając produkcję Dodge’a Darta i Dodge’a Darta 270. wkrótce stał się oficjalnym samochodem wysokich urzędników, a Dodge 3700 GT kontynuował ten trend aż do lat 70. XX wieku.
W tych latach w Vigo produkowano Citroëna CX (1976-80), w którym marka sygnowana szewronami mocno zaangażowała się w prace aerodynamiczne w dużej limuzynie, która miała zastąpić Citroëna DS. W rzeczywistości nazwa CX pochodzi od współczynnika oporu powietrza wynoszącego 0,35, czyli wartości typowej wówczas dla samochodów sportowych. Wewnątrz zastosowano innowacyjną estetykę.
W Galicji produkowano także dwa kluczowe sedany w historii Peugeota: 504 i 505. Peugeot 504 uważany jest za pierwszy nowoczesny model marki spod znaku lwa ze względu na swoją konstrukcję, z reflektorami inspirowanymi oczami włoskiej aktorki Sofíi Loren., a także za niezawodność i osiągi, które pozostają uznaną jakością pojazdów Peugeot.
Ostatnia wielka limuzyna Peugeota z napędem na tylne koła, 505, również wyróżniała się niezawodnością i osiągami nawet na drogach będących w złym stanie, co uczyniło go legendą na rynkach afrykańskich.
Wykaz marek i modeli dziś współtworzących koncern Stellantis produkowanych przez przeszło 90 lat w Hiszpanii
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Stellantis
Najnowsze komentarze