„Auto-Świat” nr 18 (716) z 27.IV.2009
Stron: 52 (z okładką) + 32 (dodatek „AŚ market”)
Cena: 2,70 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,2 grosza (licząc z dodatkiem)
Warto kupić? można
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: 2CV, C5, Mehari, Saxo, 607, Laguna, Scenic, sportowe
Najpierw jednak temat ogólny, niefrancuski. Chodzi o list jednego z czytelników „Auto-Świata”, który twierdzi, że dopłaty są bez sensu, bo nie zyskają w ich wyniku polscy producenci samochodów. Cóż – to prawda – Fiat, Opel i Volkswagen większość swojej produkcji eksportują, więc z polskich dopłat wprost nie dostaną nic. Ale to nie takie proste. Czytelnik „AŚ” powinien zapoznać się trochę z makroekonomią, z systemami fiskalnymi i z… produkcją okołomotoryzacyjną, która w Polsce jest (była?) całkiem nieźle rozwinięta. Sporo kooperantów europejskiej branży motoryzacyjnej funkcjonowało/funkcjonuje w naszym kraju. Stymulowanie popytu na samochody wytwarzane w Europie, to również stymulowanie popytu u tych poddostawców. Że o podatkach (VAT, dochodowy) i innych korzyściach nie będę już wspominał. Zresztą tematowi z grubsza przyjrzałem się w tekście „FF, czyli felieton Francuskich.pl o dopłatach”. Temat wywołał zresztą Waszą gorącą dyskusję. Czy więc dopłaty w Polsce mają sens?
Citroëna Mehari bazującego na rozwiązaniach konstrukcyjnych 2CV pokazano na zdjęciu na tejże samej stronie 4. Zdjęcie wykonał Piotr Cukierski. A jak wyglądał Mehari?
Renault Grand Scenic nowej generacji jest bohaterem artykułu zamieszczonego na stronach 10-11. Auto pokazano oficjalnie w marcu w Genewie, a w Polsce pojawić się ma w początkach czerwca. Za pięć tygodni powinniśmy mu się przyjrzeć dokładniej, a na razie rzućmy okiem do „Auto-Świata”.
Samochód jest przestronniejszy od poprzednika, ma też większe gabaryty. Scenic od zawsze słynął z bardzo funkcjonalnego wnętrza, nie dziwne więc, że ta cecha wyróżnia go na tle konkurencji również w nowym modelu. Wnętrze auta kryje przeszło 20 schowków różnej pojemności licząc z kieszeniami w oparciach foteli.
Ciekawie prezentuje się deska rozdzielcza z niemal centralnie umieszczonym wielkim kolorowym wyświetlaczem LCD. Oceniono go, jako bardzo czytelny i nie marudzono ani na cyfrowo wyświetlaną prędkość, ani graficzny obrotomierz! W „Auto-Świecie” idzie nowe ;-)
Auto jest bardzo komfortowe, prowadzi się, jak osobówka, a nie niemały przecież van, a na drodze Grand Scenic zachowuje się bardzo stabilnie. To materiał opracowany przez Redakcję „AS”, a nie napisano, skąd pochodzi, więc ciekawy jestem opinii Redaktorów tygodnika, gdy sami już pojeżdżą tym samochodem. Postaram się pamiętać, by skonfrontować te opinie z niniejszym materiałem ;-)
Nowy Grand Scenic otrzymał maksymalną notę pięciu gwiazdek w ocenie „Auto-Świata”. To nadspodziewanie dobrze, ale zobaczymy, czy ocena się utrzyma, gdy pojeżdżą nim polscy dziennikarze…
Krótka notatka na temat warszawskiej wizyty Jean-Philippe Claverola, dyrektora generalnego firmy Peugeot, znalazła się na stronie 17.
Na tej samej stronie opublikowano tabelkę ze sprzedażą aut klasy wyższej. Zupełnie więc nie rozumiem, dlaczego nie tylko się w niej znalazła, ale wręcz wygrała, Škoda Superb budowana na – owszem, przedłużonej – płycie podłogowej Passata. W ten sposób czeskie autko konkuruje z BMW serii 5, Volvo S80, czy Peugeotem 607, który znalazł się na pozycji 10. W pierwszym kwartale br. sprzedano w naszym kraju 20 Peugeotów 607, co w odniesieniu do analogicznego okresu roku ubiegłego stanowi spadek o niemal 40%. W tym segmencie rynku jednak aż 8 na 10 najlepszych modeli wykazuje spadki sprzedaży.
O dublecie teamu Red Bull-Renault w Grand Prix Chin napisano na stronach 18-19.
Citroën C5, to auto zdecydowanie za mało doceniane. Może to efekt praktycznie zakończenia kampanii reklamowej, którą warto byłoby odświeżyć (może już nieco innym wydaniu). Takie właśnie auto opisano pokrótce na stronie 29. Treści tam jest mało, ale ważna jest ocena – 5-. Za wady uznano niezbyt bezpośredni układ kierowniczy i ograniczoną ilość miejsca na tylnej kanapie. Latem ubiegłego roku testowaliśmy to auto w tej samej wersji – 2.7 HDi Exclusive – i wcale nie narzekaliśmy tak, jak „Auto-Świat” ;-) No ale my jesteśmy wyraźnie skrzywieni. Dodajmy jednak zgodnie z prawdą, że pochwalono C5-tkę za dynamiczny silnik, wysoki komfort jazdy (w standardzie tej wersji jest oczywiście zawieszenie hydropneumatyczne), wygodne fotele (z funkcją masażu!) i płynnie przełączającą skrzynię biegów! Automatyczną, oczywiście.
Renault Lagunę wspomniał Pan Jacek Chojnacki odpowiadając – w dziale Porady na stronie 36. – na pytanie o sens wymiany elementów układu przeniesienia napędu po tuningu jednostki napędowej.
W Interwencjach na stronie 39. opisano sprawę wartości Citroëna Saxo do ubezpieczenia i po 4 miesiącach, gdy auto uległo kolizji. W ciągu 4 miesięcy 9-letni Citroën nagle stracił na wartości – wg ubezpieczyciela – niemal 40%.
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w „Auto-Świecie” w tym tygodniu. Czy warto ten tygodnik kupić? Można, ale głównie mając w perspektywie trzy dni leniuchowania podczas kończącej bieżący tydzień majówki ;-)
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze