Wczoraj na naszych łamach pojawił się przegląd tygodnika MOTOR, dziś zapraszamy Was do zajrzenia, co o samochodach francuskich (i produkowanych przez koncerny, z którymi francuskie firmy mają dużo wspólnego) napisał aktualny AUTO ŚWIAT.
AUTO ŚWIAT nr 46 (1353) z 21.XI.2022
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 60 (z okładką)
Cena: 4,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 8,3 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C3, C4 Cactus, 7 Crossback, DS 9, 206, 208, 2008, 308, 508, Arkana, Austral, Clio, Kangoo E-Tech, Laguna, Master E-Tech, Megane, Megane E-Tech Electric, Zoe, Duster, Combo, Grandland
Nissana Ariyę wspomniał we „wstępniaku” na stronie 3. Redaktor Sewastianowicz.
Test hybrydowej Alfy Romeo Tonale AUTO ŚWIAT opublikował na stronie 7. Wspomniano tam Jeepa Compassa. Włoski SUV produkowany przez koncern Stellantis okazuje się dynamiczny, ale mimo to AUTO ŚWIAT krytykuje współpracę obu silników – benzynowego i elektrycznego.
We współpracy z Renault powstał materiał, który znajdziecie na stronach 12-13. Traktuje on o „drugim życiu akumulatorów”, czyli np. magazynach energii wykorzystujących zespoły akumulatorów trakcyjnych, które już wycofano z aut. Pokazano modele elektryczne Megane E-Tech Electric, Master E-Tech Electric, Kangoo E-Tech Electric, Zoe oraz hybrydowe Arkanę, Megane i Clio. Z artykułem powinni się zapoznać szczególnie ci czytelnicy, których wiedza na temat elektrycznych aut opiera się na informacjach jeszcze z XX wieku.
Strona 15. przynosi wyniki testów zderzeniowych EuroNCAP czterech samochodów. Wśród tych nas interesujących są DS 9 (4 gwiazdki), Renault Austral (5 gwiazdek) i Nissan Ariya (5 gwiazdek).
Ów japoński SUV, czyli Nissan Ariya, stanłą w szranki ze Škodą Enyaq (strony 16-21). Nissan dysponuje większą mocą, większą pojemnością użytkową akumulatorów, większym zasięgiem testowym i jest o niemal 35.000 zł tańszy. Czy jednak mógł wygrać ze Škodą? Nie! Nie wygrał. Škoda zebrała masę punktów za przestronność wnętrza, wygrała nawet pojemnością bagażnika, choć Nissan ma kufer szerszy, wyższy i niemal tak samo głęboki, w dodatku wygląda na to, że o bardziej regularnych kształtach. Škoda dostała więcej punktów także za ładowność, widoczność, fotele i pozycję kierowcy, zachowanie na drodze, komfort jazdy, średnicę zawracania, skuteczność hamulców oraz za zużycie energii. Nissan okazał się lepszy w niewielu kategoriach – wygrał minimalnie za jakość wykończenia, jest lepszy pod względem elastyczności, zasięgu, góruje ceną i gwarancją.
Škoda uzyskała aż 490 punktów, a Nissan tylko 478.
Dacię Duster wspomniano w teście Suzuki Ignisa na stronie 27.
Na stronie 30. AUTO ŚWIAT reklamuje swój portal internetowy i informuje oficjalnie, że wkrótce papierowych wydań już nie będzie.
W dziale Auta używane na stronach 42-49 AUTO ŚWIAT sprawdził tuzin aut dostępnych w komisach w cenach od 25.000 zł. Wśród nich znalazły się Dacia Duster 1.5 dCi 4WD z 2013 roku, Renault Laguna 2.0 dCi z 2011 roku, Peugeot 2008 z 2016 roku oraz Nissan Qashqai z tego samego rocznika.
Z kolei na stronach 50-53 AUTO ŚWIAT prześwietlił wysokoprężny silnik 1.5 powstały kiedyś we współpracy Grupy PSA i Forda. Został zaprezentowany już dziesięć lat temu i zdobył dużą popularność. Nie jest idealny, ale okazuje się, że można mu zaufać. Geneza tej jednostki sięga początków XXI wieku i silników 1.4 HDi oraz 1.6 HDi (znanych choćby z Peugeota 206). Z czasem jednak i Ford, i PSA, zaczęły modernizować swoje jednostki niezależnie od siebie i dziś są to już bardzo różne motory! Jednostka PSA ma oznaczenie DV5 i pojawia się od 2017 roku m.in. w Citroënach Berlingo, C3, C4 Cactusie, Oplach Combo i Grandland, czy Peugeotach 208, 2008, 308, a nawet w 508 i DS 7 Crossbacku.
I to już wszystko, co o interesujących nas samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT..
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat