„Auto Świat” nr 5 (856) z 30.I.2012
Stron: 52 (z okładką) + 32 (dodatek „AŚ market”)
Cena: 2,80 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,3 grosza (licząc z dodatkiem)
Warto kupić? Tak
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C1, C3, C3 Picasso, C4, C4 Picasso, C5, DS3, DS4, DS5, Nemo, 107, 205, 206, 206+, 207, 308, 3008, 406, 407, 4007, 508, 5008, 607, Bipper, Partner, RCZ, Clio, Espace, Fluence, Kangoo, Koleos, Laguna, Latitude, Megane, Scenic, Thalia, Twingo, Duster, Logan, Sandero, sportowe
Cennik Citroëna DS5 znajdziecie już na II stronie dodatku. Ozdobiono go oczywiście zdjęciem tego ciekawego auta oraz wspomniano nieco o bogatym wyposażeniu standardowej wersji.
Strona kolejna przynosi materiał poświęcony wyprzedażom rocznika. Wiecie, że Citroëna C5 można kupić już za 60.100 zł? Wydaje się to być ciekawą ofertą! Rabaty na C4 i C4 Grand Picasso też są spore – te trzy auta wymieniono w tabelce. Nie zabrakło tam też Peugeota (207, 308, 508) i Renault (Clio, Megane, Laguna). Poza Chevroletem, podano po trzy modele każdej marki.
Znacznie więcej aut, także francuskich, znajdziecie w o wiele większej tabeli, którą opublikowano na stronie V. To łącznie 200 najpopularniejszych w ubiegłym roku w Polsce modeli samochodów z podanymi danymi dotyczącymi sprzedaży w latach 2011 i 2010. Jak wypadły samochody francuskie? Oto wyniki wraz z pozycją w tabelce oraz wolumenem sprzedaży w roku ubiegłym oraz w 2010:
12. Renault Clio – 5.241 / 4.475
13. Renault Megane – 4.874 / 5.933
17. Citroën Berlingo – 4.390 / 6.130
25. Dacia Duster – 3.673 / 1.901
26. Peugeot Partner – 3.590 / 4.036
35. Peugeot 308 – 2.476 / 3.382
39. Peugeot 206/206+/207 – 2.282 / 4.300
40. Citroën C4 – 2.169 / 617
42. Citroën C3 – 2.131 / 2.101
46. Dacia Logan – 1.991 / 2.218
48. Renault Kangoo – 1.957 / 2.046
50. Peugeot 407/508 – 1.845 / 543
54. Peugeot 3008 – 1.649 / 1.109
58. Dacia Sandero – 1.546 / 1.751
59. Renault Laguna – 1.524 / 1.723
62. Renault Fluence – 1.482 / 1.860
70. Renault Scenic – 1.316 / 1.487
72. Citroën C4 Picasso/Grand Picasso – 1.267 / 2.031
78. Citroën C5 – 1.065 / 1.377
82. Renault Thalia – 990 /938
87. Peugeot 5008 – 920 / 508
93. Citroën C3 Picasso – 819 / 1.104
100. Peugeot Bipper – 729 / 914
109. Citroën C1 – 623 / 808
110. Peugeot 107 – 622 / 1.137
115. Renault Koleos – 491 / 540
125. Renault Twingo – 416 / 537
135. Citroën Nemo – 362 / 602
152. Renault Latitude – 256 / 2
154. Citroën DS4 – 253 / 0
187. Citroën DS3 – 103 / 62
196. Peugeot RCZ – 87 / 37
199. Renault Espace – 81 / 100
200. Peugeot 4007 – 81 / 126
Wydaje mi się, że nie opuściłem żadnego modelu :-)
Citroën Berlingo został pokazany na tej samej stronie jako lider samochodów wielozadaniowych.
Na stronie wcześniejszej podano też wyniki sprzedaży wszystkich marek oferowanych w Polsce – jest ich 46. Renault z wynikiem 18.628 aut osobowych zajął siódme miejsce, Peugeot (14.311) jest jedenasty, a Citroën (13.221) – dwunasty. Piętnaste miejsce zajęła Dacia ze sprzedażą na poziomie 7.210 samochodów.
Jaka będzie sprzedaż nowych aut w roku bieżącym? Fachowcy przewidują, że znowu spadnie, ale jeśli myślicie, co kupić, to zajrzyjcie na stronę VI, bo tam jeden z dziennikarzy „Auto Świata” sugeruje rodzinom Renault Grand Scenic’a.
Koncern PSA został wspomniany na stronie VII.
Ciągnik siodłowy Renault można dostrzec na zdjęciu opublikowanym na stronie 4. regularnego wydania tygodnika „Auto Świat”, do której to części niniejszym przechodzimy.
Renault jako takie (w domyśle – Megane) wspomniano w podsumowaniu do porównania Golfa i i30 na stronie 12.
Cztery strony dalej znajdziecie dwie informacje związane z francuską motoryzacją. Jedna, to informacja o wprowadzeniu na polski rynek Renault Koleosa w wersji Bose, którą można kupić już za 117.000 zł. Druga dotyczy wyprawy dookoła świata Citroënem C-Zero, którą za 1,5 tygodnia rozpocznie dwóch Francuzów.
Krótszy dystans i w krótszym czasie pokonać musieli Sebastien Loeb i Daniel Elena, by wygrać tegoroczny Rajd Monte Carlo. Artykuł poświęcony tej imprezie, otwierającej sezon 2012 w Rajdowych Mistrzostwach Świata, znajdziecie na stronie 17.
Volkswagen Up!, to rynkowa nowość, nic więc dziwnego, że gości na łamach praktycznie wszystkich pism motoryzacyjnych. Z reguły też wygrywa porównania, a już na pewno plasuje się w czołówce. Nie inaczej jest i w „Auto Świecie”, gdzie porównano go z Kią Picanto i Renault Twingo. Jak się pewnie domyślacie, francuskie autko przegrało ten test, i nieważne, że miało najmocniejszy silnik (75 KM), bo doszukano się pogorszenia elastyczności, zbyt dużego zużycia paliwa, niewygodnych foteli, kiepsko zestrojonego zawieszenia, braku ESP w standardowym wyposażeniu i niekomunikatywnego układu kierowniczego. W efekcie Twingo uzbierało tylko 419 punktów, co stanowi przepaść w stosunku do Kii, tym razem zwycięskiej (458 oczek) i Volkswagenika (451 punktów).
Większy materiał poświęcony francuskiemu samochodowi znajdziecie też na stronach 26-27. Przetestowano tam Peugeota 308 GTI, a wśród konkurentów wymieniono m.in. Citroëna DS4, napędzanego takim samym, 200-konnym silnikiem 1.6 THP. Obaj francuscy konkurenci są tańsi od dwóch wymienionych rywali z koncernu VAG – Škody Octavii RS i Volkswagena Golfa GTI.
A jak oceniono mocnego Peugeota?
Nieźle wypadła jednostka napędowa, która moc oddaje bardzo płynnie, bez turbodziury, choć uznano, że 7,7 sekundy do setki, to zbyt długo – Octavia i Golf są lepszymi sprinterami.
W skrzyni biegów dopatrzono się haczenia przy szybkiej zmianie przełożeń.
Dobrze oceniono zawieszenie i nieźle układ kierowniczy.
Design uznano za atrakcyjny, a wykończenie wnętrza uznano za bardzo dobre, zaś fotele wręcz świetnie.
Ostatecznie Peugeot 308 GTI został oceniony na 4,5 gwiazdki, na pięć możliwych do uzyskania! To naprawdę nieźle, jak na francuski samochód!
W tekście wspomniano też legendarnego Peugeota 205 GTI.
Jedno z najpiękniejszych coupe ostatnich lat na rynku samochodów bądź co bądź budżetowych – Peugeot 406 Coupe. Opracowany przez Pininfarinę zdecydowanie może się podobać. Czy warto kupić takie auto, zwłaszcza z 2,2-litrowym silnikiem wysokoprężnym pod maską? Próbę odpowiedzi znajdziecie na stronach 44-45 aktualnego „Auto Świata”.
Artykuł nie straszy bezsensownie, lecz rzeczowo omawia najważniejsze problemy, na jakie można się natknąć przy zakupie już nawet kilkunastoletniej 406-ki Coupe. Co ciekawe nie odradza się też kupna wersji z silnikiem wysokoprężnym, choć – jak to z nowoczesnymi dieslami – koszty ich obsługi serwisowej do najniższych nie należą. Nie straszą też jakąś nadmiernie szalejącą elektroniką, wymieniając najczęstsze jej usterki. Ogólnie artykuł jest bardzo wyważony.
Omawiany samochód oceniono na cztery gwiazdki w sześciopunktowej skali.
W tekście wspomniano też Peugeota 607.
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w „Auto Świecie” w tym tygodniu.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze