Sporo samochodów pojawiło się na okładce aktualnego „Motoru”, ale tym razem nie zabrakło wśród nich aut, które wzbudzają nasze szczególne zainteresowanie. Wizualizacje Citroëna DS6, Peugeota 608 i Renault Laguny IV, a do tego malutkie fotki Citroëna C4, Peugeotów 3008 i 508 oraz Dacii Duster – na taką obfitość rzadko możemy liczyć. Ale tym razem się udało, wygląda więc na to, że będzie co czytać w aktualnym „Motorze”.
„Motor” nr 13 (3170) z 24.III.2014
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 1,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,55 grosza
Warto kupić? Tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Berliet, Dacia Citroen
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C-Elysee, C3, C3 Picasso, C4, C4 Aircross, C4 Picasso, C5, DS3, DS4, DS6, ID, 208, 2008, 308, 3008, 407, 508, 608, 708, 807, 808, 908, Captur, Clio, Espace, Koleos, Laguna, Megane, Scenic, Zoe, Duster, Lodgy, Logan, Sandero
Zaczyna się dość nietypowo, bo od marki… Berliet. Wzmianka o ciężarowych autach tej marki pojawiła się na stronie 4. w tekście z cyklu „55 lat temu w Motorze”.
Aż cztery strony poświęcono francuskim samochodom klasy średniej, które pojawią się na rynku w najbliższych latach. Jeśli ciekawią Was te wizualizacje, to zajrzyjcie koniecznie na strony 6-9. Na początek pokazano 608-kę, która nie zastąpi, lecz uzupełni gamę 508 – zdaniem „Motoru” auto ma mieć jeszcze lepsze wyposażenie i mocniejsze jednostki napędowe. Przy okazji podywagowano trochę nad oznaczeniem modelu rozważając i inne warianty – od 708, przez 807, 807 aż po 908. „Motor” twierdzi, że 608-ka bazować będzie na modularnej płycie EMP2, na której już teraz osadza się 308-kę i Citroëna C4 Picasso.
Kolejnym autem, nad którym pochylił się Redaktor Wojciechowicz, to kolejna generacja Renault Laguny. Tu spodziewać się należy przedniego pasa zbliżonego do tego, co prezentują już Clio, Captur, czy Zoe. Pod spodem modularna platforma, która posłuży nie tylko Lagunie, ale też kolejnym wersjom Megane, Scenic’a, Koleosa i Espace’a – wszystko na jednym ;-) że sparafrazuję stary slogan reklamowy szamponu z odżywką ;-)
A co planuje Citroën? Tego nie wiemy, ale „Motor” wróży, że pojawi się i nowe C5, i odpowiedni model segmentu D w gamie DS. Jako analogię przywołano pary C3 i DS3 oraz C4 i DS4. A że nazwa DS5 jest już zajęta, więc…
Krótka notatka o prezentacji nowego Renault Trafic’a pojawiła się na stronie 10.
Dwadzieścia najchętniej kupowanych w Polsce modeli umieszczono w tabelce, którą opublikowano na stronie 11. Znajdziecie tam – na pozycji 12. – Renault Clio, a także Dacię Duster, sześć oczek niżej.
W dziale Przyszłe premiery na marginesie strony 12. wspomniano Renault Alpine oraz SUV-a gamy DS.
Rzuciłem okiem na porównanie Mitsubishi ASX-a ze Škodą Yeti (strony 16-19), a uczyniłem to dlatego, że przecież na polskim rynku od niedawna można kupić Citroëna C4 Aircross (jego test wkrótce na naszych łamach), a to przecież bliźniak ASX-a. I choć może ten model Mitsubishi faktycznie nie rzuca na kolana, to czy naprawdę jest aż tak bardzo kiepski, że przegrał z Yeti niemal 30 punktami, czyli prawie 10% tego, co było do zdobycia? A przewaga Škody nad ASX-em wyniosła aż 17,9% (mowa o punktach uzyskanych w porównaniu).
Artykuł wyjaśniający dlaczego samochody „ujeżdżane” na krótkich dystansach dużo palą znajdziecie na stronach 31-35. Jednocześnie podano wyniki spalania dla kilkunastu modeli, zarówno z benzyniakami, jak i z dieslami. Wśród testowanych aut pojawiło się jedno auto francuskie, Peugeot 208 1.4 VTi, czyli wersja… dość dawno wycofana z salonów. Dziwnym trafem jednak tylko dwa auta koncernu VAG – Škoda Octavia i Volkswagen Golf – oraz Honda Civic okazały się „najmniej kłamiącymi” w teście, czyli wykazały się najmniejszymi różnicami (nie więcej, niż 10%) pomiędzy testem, a spalaniem deklarowanym przez producenta. W przypadku Peugeota było to 21%.
Na stronach 36-37 znajdziecie jeszcze uzupełnienie tego materiału – blisko 200 modeli podzielonych na klasy z podaniem spalania testowego. Tu też nie zabrakło aut francuskich – wymieniono Citroëny Berlingo, C-Elysee, C3 Picasso, C4 Aircross, C4 Picasso, Peugeoty 208, 2008, 308, 3008, 508, Renault Captur, Clio, Megane, Scenic i Dacie Duster, Lodgy, Logan i Sandero (z różnymi silnikami).
Na stronach 44-47 zaprezentowano „12 przyszłych hitów rynku wtórnego”, a wśród nich Citroëna C4 (za estetykę, jakość i udane silniki), Dacię Duster (za prostotę konstrukcji i wynikającą z tego trwałość, a także dobre właściwości jezdne w terenie w wersji 4×4) i Peugeota 508, którego obrażono nazywając go francuskim Passatem. Cóż za potwarz! Za to pochwalono następcę 407-ki za przestronność, świetne wykończenie, bogate wyposażenie i rozsądne ceny, a przy tym niskie koszty eksploatacji.
Za to na stronie 47. stwierdzono, że mechanicznie niemal bliźniaczy do C4 Citroën DS4 nie będzie przebojem rynku wtórnego. No cóż, zobaczymy…
Citroëna ID wspomniano na stronie 54.
I to już wszystkie wiadomości o francuskich samochodach w aktualnym wydaniu „Motoru”.
Stronniczy przegląd prasy: „Motor” nr 12/2014
Krzysiek Gregorczyk.
Najnowsze komentarze