„Motor” nr 45 (2890) z 03.XI.2008
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 1,80zł
Koszt 1 strony: nieco ponad 3,2 grosza
Warto kupić: raczej nie
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault
Jakim modelom poświęcono choćby odrobinę miejsca: 2 CV, Berlingo, 308, Partner, sportowe
Citroëna 2 CV, a w zasadzie wariację na jego punkcie, pokazano na zdjęciu na stronie 4. Fotografie tego samochodu obiegły świat wiele miesięcy temu, ale „Motor” dopiero teraz zamieścił jedno ze zdjęć czegoś, co było Citroënem 2CV, a skończyło jako próba nawiązania do wielkiego Pabla. Wystarczy jednak wpisać w wyszukiwarkę internetową nazwisko Andy’ego Saundersa, by zobaczyć, że to tylko jeden z wielu jego projektów motoryzacyjnych, niektórych dość zaskakujących…
Kolejny akcent związany z motoryzacją francuską znalazłem dopiero na stronie 13. Zamieszczono tam krótką notatkę na temat ciśnienia powietrza w samochodach jeżdżących po Polsce. Oczywiście trudno generalizować, bo wyniki badania oparto o znikomą próbkę aut, ale z drugiej strony czyż możemy przypuszczać, że trafiła się wyjątkowo niereprezentatywna próbka? Raczej nie. O szczegółach możecie przeczytać w zamieszczonej przez nas informacji pochodzącej z Michelin Polska.
I tak dotarliśmy do stron 14-17, gdzie zamieszczono porównanie dwóch samochodów – jednego kombivana i jednego nie-wiadomo-czego ;-) czyli Citroëna Berlingo i Škody Roomster. Testowi poddano auta napędzana silnikami wysokoprężnymi o mocach 105-110 KM. Ceny testowanych pojazdów oscylują wokół 65-67 tys. zł. Jakim więc cudem Berlingo okazało się lepsze od Roomstera? Nie wierzyłem własnym oczom – przecież do tej pory wszelkie Škody wygrywały zawsze, wszędzie i ze wszystkim ;-)))
Tym razem jednak zalety Citroëna przeważyły. Auto ma mnóstwo funkcjonalnych zalet, jest napędzane nowoczesnym i kulturalnym silnikiem HDi, a nie zasilanym przez pompowtryskiwacze niechlujnym TDI, już w normalnej konfiguracji siedzeń oferuje o połowę większy bagażnik (675 litrów w stosunku do 450 litrów Roomstera), a do tego wszystkiego jest zwyczajnie i po prostu ładne, czego o Škodzie w żaden sposób powiedzieć się nie da.
Berlingo jest samochodem funkcjonalnym, ale i ergonomicznym. Do tego oferuje niesamowitą przestrzeń – nad głowami pasażerów, na długość, ale przede wszystkim na szerokość. Wnętrze Citroëna jest z przodu o kosmiczne 12 cm szersze, niż Škody!!! Z tyłu podano niby ten sam wymiar, ale chyba sam to kiedyś pomierzę – jakoś nie wydaje mi się możliwe, by Berlingo zwężało się tak drastycznie i to tam, gdzie fotele są trzy, a nie dwa, jak z przodu.
Przy tym wszystkim Berlingo w testowanej przez „Motor” wersji Multispace jest o 1.600 zł tańsze od standardu Biker Škody. Można za to dorzucić 900 zł na boczne airbagi, których w Berlingo brakuje, a wóczas otrzymamy auto – moim zdaniem – lepiej wyposażone, bo posiadające radio CD/mp3. Owszem – będzie brakowało aluminiowych felg, ale bez tego da się jeździć ;-)))
Roomster przegrał więc z Berlingo o 4 punkty. Kolosalna różnica pojawiła się w ocenach związanych z nadwoziem, w pozostałych kategoriach punktacja była już bardziej wyrównana, acz wszędzie z lekkim wskazaniem na Škodę. Ostateczne punkty jednak nie kłamią, a wynik 692 oczek na 1000 możliwych jest całkiem przyzwoitym osiągnięciem.
Bliźniaczy do Berlingo Peugeot Partner został wspomniany na stronie 24. Pochwalono tam – w dziale Plus-minus – bagażnik sufitowy francuskiego kombivana.
Po raz kolejny oba kombivany z koncernu PSA zostały wspomniane na stronie 41 w dziale Porady. Okazją ku temu był list czytelnika „Motoru” związany z uszkodzeniem skrzyni biegów w jego Peugeocie (acz nie podano modelu), która uległa „rozerwaniu”. Redakcja odpowiada, że we wszystkich silnikach rodziny TU o pojemności do 1.6 litra istnieje pewne ryzyko takiej awarii. Cóż – kluczowe tu jest słówko „pewne”… Nie musi wcale oznaczać dużego ryzyka! Nie obawiajmy się więc francuskich samochodów!!!
I tak dotarliśmy do stron 48-49, gdzie zamieszczono informacje sportowe. Nas zainteresują przede wszystkim relacja z Rallye du Valais, podczas którego nastąpiły rozstrzygnięcia w cyklu IRC – mistrzostwo zdobył Nicolas Vouilloz, a drugie miejsce w sezonie przypadło Freddy’emu Loixowi – obaj startowali oczywiście w Peugeotach 207 S2000.
Na tej samej stronie napisano o finale Pirelli Star Driver i występie w nim Radka Typy za kierownicą jego Citroëna C2R2. Radka pilotował utytułowany zawodnik, Jarek Baran.
Zdjęcie Peugeota 308 pojawiło się także w relacji z Rajdu Żubrów. Francuskim autem startował 82-letni już Longin Bielak, który pilotowany przez małżonkę zdobył czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej i pierwsze w klasie 3, do 1600 cm3.
Krótka wzmianka o występie Karoliny Czapki i Mateusza Lisowskiego (Renault Clio) w Długodystansowych Samochodowych Mistrzostwach Polski na torze w Brnie pojawiła się na stronie 50.
I to już wszystko co o samochodach francuskich napisał w tym tygodniu „Motor”. Warto go kupić jedynie po to, by cieszyć oczy zwycięstwem Berlingo nad Roomsterem.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze