Okładka aktualnego wydania tygodnika MOTOR kompletnie nie zachęca do zakupu miłośników francuskiej motoryzacji. Nie ma na niej ani jednego samochodu francuskiej marki, a sytuację próbują ratować tylko dwa modele z koncernu Stellantis – Alfa Romeo Tonale i Jeep Avenger.
MOTOR nr 46 (3673) z 13.XI.2023
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 48 (z okładką)
Cena: 4,79 zł
Koszt 1 strony: blisko 10 groszy
Warto kupić? Niekoniecznie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: ë-C3,, 2008, 607, e-3008, Arkana, Austral, Captur, Clio, Espace, Corsa, Mokka
Na stronie 6. MOTOR wspomniał o ,modelu RAM 1500 Ramcharger – elektrycznym pick-upie zasilanym w prąd generowany przez silnik benzynowy.
Kolejna strona przynosi m.in, podsumowanie liczby rejestracji nowych aut w Polsce w okresie pierwszych dziesięciu miesięcy br. Na miejscu dziewiątym plasuje się Dacia, a na dziesiątym – Renault.
Test Jeepa Avengera MOTOR opublikował na stronach 10-12. Pochwalono fakt, że na niektórych rynkach, w tym w Polsce, auto dostępne jest nie tylko jako samochód elektryczny, ale też z silnikiem spalinowym. I taką właśnie odmianę przetestowano. Co więcej – Avenger urzekł Redaktora Szczepaniaka swoją stylistyką.
Autor ocenił też prowadzenie, w tym pewne prowadzenie w zakrętach i dobrą stabilność podczas szybkiej jazdy, pracę manualnej skrzyni biegów, przestronność z przodu, jakość wykonania, wygodne siedzenia i łatwość obsługi, układ kierowniczy, dynamikę (w mieście), oszczędne gospodarowanie benzyną oraz bogate wyposażenie, w tym mnogość systemów wspierających w zakresie bezpieczeństwa.
Po stronie wad znalazły się wysoka cena, przeciętna trakcja na śliskiej nawierzchni, słaba przestronność z tyłu i przeciętne osiągi przy większym obciążeniu.
Zobacz nasz test Jeepa Avengera Altitude 1.2 GSE T3
W tekście wspomniano też modele Wrangler i Grand Cherokee, a wśród rywali pojawiły się Peugeot 2008 i Opel Mokka.
Na stronach 14-19 MOTOR zamieścił porównanie trzech kompaktowych SUV-ów. Naprzeciwko Alfy Romeo Tonale 1.5 T4 stanęły BMW X1 oraz Volvo XC40. Nie, Alfa nie mogła wygrać tego starcia, ale ma wiele atutów, które pozwoliły się jej obronić i zająć drugie miejscem dokładnie w połowie punktowej stawki pomiędzy BMW i Volvo.
MOTOR docenił Tonale za bogate wyposażenie, za wykończenie, bagażnik i ładowność. Dobrze oceniono także prowadzenie i układ kierowniczy (obie cechy na równi z BMW) i systemy bezpieczeństwa. Szkoda tylko, że nie ma noty za styl, bo tu i BMW, i Volvo przegrałyby z Alfą z kretesem!
Szkoda, że nie zapowiedzieli tego na okładce… Mowa o teście Renault Clio E-Tech – hybrydowej odmianie miejskiego przeboju. Materiał ten znajdziecie na stronach 20-. MOTOR przypomina też inne dostępne aktualnie modele hybrydowe: Arkanę, Australa, Captura i Espace. Wprawdzie niejako mimochodem promując zhybrydyzowaną (9 modeli) Toyotę, ale można by tu skontrować: a ile aut elektrycznych oferuje na polskim rynku Toyota?
Ale mniejsza o to. Clio zostało docenione za przyjemnie wykończone wnętrze, oryginalną, wyrazistą stylistykę, przyjazne multimedia, klasyczne sterowanie klimatyzacją i niezłą przestronność w obu rzędach. Również na 301-litrowy bagażnik nie ma co narzekać.
W ruchu miejskim Clio E-Tech jest w stanie poruszać się głównie na prądzie i to jest jego duża zaleta. Również w trasie (ale nie na drogach szybkiego ruchu) przy przewidywalnej jeździe spalanie okazuje się wyjątkowo niskie – można zejść poniżej 4 l/100 km! W dobie – kończącego się już, na szczęście – ręcznego sterowania cenami paliw w zależności od politycznych potrzeb, to ważna cecha.
Nie rozumiem za to, o co chodziło Autorowi w kwestii ospałej reakcji na gaz. Skoro pod maską pracuje silnik elektryczny, to o jakiej ospałości tu mowa? To właśnie korzystając z tej jednostki napędowej Clio zawsze rusza. I rusza całkiem sprawnie.
Clio E-Tech jest rozsądnie wycenione i zapewnia mnóstwo – jak na tę klasę – komfortu.
Cała masa interesujących nas aut kandyduje w plebiscycie Auto Lider 2024. W kategorii premier motoryzacyjnych też są samochody pozostające w kręgu naszego zainteresowania. To Alfa Romeo 33 Stradale, Citroën ë-C3, Fiat 600e, Mitsubishi ASX, Nissan Ariya e-4orce, Opel Corsa, Peugeot e-3008, Renault Clio oraz Renault Espace. Znajdziecie je na stronie 25.
W teście opon zimowych w rozmiarze 205/55R16 (strony 26-31) MOTOR umieścił też ogumienie Michelin Alpin6. Te kapcie wypadły dobrze, zajęły trzecią lokatę.
W dziale Używane MOTOR na stronie 37. sprawdza, jaki samochód można kupić za średnią pensję w Polsce (ok. 7.000 zł). Wśród dziesięciu pokazanych modeli znalazły się Peugeot 607 i Fiat Multipla.
W tym samym dziale, tylko na stronach 38-43, MOTOR sprawdza niemal 20 modeli aut amerykańskich. Z uwagi na fakt, iż kilka z nich, to modele oferowane kiedyś przez marki współtworzące dziś koncern Stellantis – wspominam o nich. To Chrysler Crossfire, Dodge Ram IIIm Chrysler Pacifica I, Dodge Caliber, Dodge Nitro, Chrysler Grand Voyager V, Chrysler PT Cruiser, Dodge Journey, Jeep Commander, Jeep Wrangler, Jeep Compass II i Jeep (Grand) Cherokee.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze. Raczej można sobie odpuścić zakup tego wydania.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze