Niewiele już zostało numerów pism motoryzacyjnych, które datowane będą na bieżący rok. Przede mną leży aktualne wydanie „Motoru” z numerkiem 50, czyli pewnie jeszcze ze dwa numery się ukażą, góra trzy. Szybko zleciał ten rok – zostało raptem trzy jego tygodnie. Nie zwlekajmy więc, tylko sprawdźmy, czy warto wysupłać niemal 2 złote na wspomniane czasopismo.
„Motor” nr 50 (3155) z 9.XII.2013
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 1,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,55 grosza
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia Citroen
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: 2CV, BX, C4, C5, C6, Lignage, CX, DS, SM, Traction Avant, 108, 308, 403, 404, 407, 508, 4, 5, Alpine, Laguna, Megane, Twingo, Logan, Sandero
Renault i Dacię wspomniano na stronie 4. odpowiadając Radkowi z Rzeszowa w kwestii najtańszych na rynku nowych aut z fabrycznymi/dealerskimi instalacjami LPG. W odpowiedzi pojawiły się Dacie Logan (w tym także MCV) i Sandero (odpowiednio w cenie 36.400 zł, 37.100 zł i 40.100 zł).
Renault i Peugeota wspomniano w tabelce z wynikami sprzedaży aut osobowych w Polsce w ciągu 11 miesięcy br.
W dziale Przyszłe premiery wspomniano na stronie 13. Peugeota 108, Renault Twingo R.S., Renault Megane oraz Renault Alpine.
Jeśli interesują Was samochody sprzed lat, to zajrzyjcie do materiału opublikowanego na stronach 28-33. Przedstawiono tam kilkadziesiąt różnych modeli klasycznych, w tym trochę francuskich. Podano też orientacyjne ceny w zależności od stanu i wieku, ale przeliczono je z rynku niemieckiego, u nas bowiem krąg miłośników-posiadaczy jest relatywnie niewielki, choć samych miłośników z pewnością nie brakuje ;-)
Natkniecie się w omawianym materiale na Citroëny 2CV, CX, DS, SM i Traction Avant (cztery pierwsze pokazano na zdjęciach), Peugeoty 403 i 404 oraz Renault 4 i 5.
Elektryczne hamulce postojowe stosuje coraz większa grupa producentów aut, w tym oczywiście Francuzi. Przetestowano to rozwiązanie w trzech próbach – hamowaniu na prostej, hamowaniu w zakręcie i hamowanie z ubytkiem płynu hamulcowego – a wyniki opublikowano na stronach 34-37, testom poddano zaś dwie pary aut francuskich: Citroëna C4 i Peugeota 508. W jednym aucie „ręczny: był klasyczny, w drugim – elektryczny. Okazuje się, że na prostej auto z hamulcem elektrycznym może dać o kilkanaście metrów krótszą drogę hamowania! Równie dobrze spisuje się elektryczny hamulec w przypadku hamowania w zakręcie. Dopiero przy ubytku płynu hamulcowego pojawił się remis. Okazuje się więc, że ta nowinka jest bardzo dobra i nie warto się bać „elektrycznego rękawa” ;-)
W tabelce z wybranymi modelami, w których dostępny jest elektryczny hamulec pomocniczy wymieniono m.in. Citroëny C4 i C5, Peugeoty 308 i 508 oraz Renault Lagunę.
Koncern PSA wspomniano na stronie 40. przy omawianiu silników wysokoprężnych używanych przez Forda.
Peugeota 508 wspomniano na stronie 42., a okazją był temat HUD-ów, czyli wyświetlaczy danych przydatnych kierowcy na przedniej szybie samochodu.
Piętnaście aut używanych dostępnych na rynku w atrakcyjnych cenach zaprezentowano na stronach 46-51. Gamę otwiera Citroën BX, którego opisano naprawdę w ciepłych słowach, ale wcale się nie dziwię – to fajne auto, choć warto poszukać egzemplarza w dobrym stanie. Redaktor Tymon Grabowski rozsądnie pisze, by nie patrzeć na rok produkcji, czy przebieg, tylko faktyczny stan techniczny, pod czym podpisuję się wszystkimi czterema rękami.
Dalej znajdziecie też sporo miłych słów pod adresem Renault Laguny I. Mam koleżankę, która miała takie auto i do dziś wspomina je z rozrzewnieniem.
Kolejnego hydropneumatyka opisano na stronach 52-43. Pojawił się tam auto nietuzinkowe, obiekt moich westchnień, czyli Citroën C6. Pochwalono je przyznając cztery na pięć możliwych do uzyskania gwiazdek, choć po raz nie wiem który powtórzono bzdurę, jakoby linia C6 nawiązywała do legendarnego modelu DS. To bzdura – nawiązuje tylko i wyłącznie do CX-a!!! W tekście wspomniano zresztą prototyp Lignage z 1999 roku, a także Citroëna C5 i Peugeota 407.
I to już koniec informacji o francuskich samochodach w aktualnym wydaniu „Motoru”.
Stronniczy przegląd prasy: „Motor” nr 50/2013
Krzysiek Gregorczyk.
Najnowsze komentarze