„WRC Magazyn Rajdowy” nr 04 (79) z IV.2008
Stron: 68 (z okładką)
Cena: 7,95 zł
Koszt 1 strony: niemal 11,7 grosza
Warto kupić? raczej tak
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Talbot
Jakim modelom poświęcono miejsce: sportowe: C2, C4, Saxo, Xsara, 106, 205, 5, Clio, Sunbeam
Praktycznie cały „wstępniak” Redaktora Naczelnego „Magazynu Rajdowego WRC” poświęcony jest Citroënowi. Wojciech Garbacz stwierdza autorytatywnie, że Citroën ma problem. Chodzi oczywiście o silniki montowane w C4 WRC, silniki z serii XU7JP4. Owszem – jednostki napędowe sprawiły nieco kłopotów teamowi i na dodatek prawdopodobnie pozbawiły paru punktów Daniego Sordo w Finlandii, ale daleki byłbym od głoszenia, że Citroën ma problem z silnikami. Co więcej – wygłaszanie opinii o niezawodności Focusów okazało się nadzwyczaj przedwczesne, zwłaszcza, jeśli sobie przypomnimy, co działo się przez tygodniem w Rajdzie Argentyny… Sport motorowy w wyczynowym wydaniu, to niesamowite technologie, ogromne pieniądze i sytuacja zależąca od tak wielu czynników, że czasem drobiazg może wywrócić statystyki do góry kołami. I kto, jak kto, ale Wojciech Garbacz powinien o tym wiedzieć – wszak na niejednym rajdzie był osobiście, również za granicą. Dlatego powinien, moim zdaniem, powściągnąć swoje emocje i nie wygłaszać zbyt daleko idących opinii, bo życie nadzwyczaj szybko je zweryfikowało. Poza tym piastując funkcję Naczelnego takiego pisma powinien swoje fascynacje i preferencje skrywać, niczym Mosley ;-) i udawać przynajmniej obiektywnego dziennikarza. A to przydałoby mu wiarygodności, bo jakże śmiesznie po Argentynie wygląda jego zdanie o niezawodności Focusów?… ;-)
Strony 4-5 przedstawiają wielkie zdjęcie wielkiej czwórki- Loeb/Elena i Ogier/Ingrassia po Rajdzie Meksyku. Wszyscy czterej zawodnicy Citroënów mają na głowie sombrerra. Czy Loeb przypadkiem nie obejmuje w pasie swojego następcy na rajdowych ścieżkach? Być może – teraz jeszcze dużo za wcześnie na takie spekulacje, niemniej jednak Sebastien Ogier naprawdę w Ameryce Środkowej błysnął talentem. Myślę, że pod kierunkiem swojego mentora, Sebastiena Loeba, Ogier szybko okrzepnie i nie zachłyśnie się sukcesami, lecz będzie wytrwale pracował, żeby imię Sebastien na długo związało się z marką Citroën…
Krótka wzmianka o Rajdowym Pucharze Peugeota znalazła się na stronie 6. przy okazji przypomnienia sylwetki Julii Urbaniak – jedynej kobiecie w historii RPP.
Trzy strony dalej artykuł o kilku zawodnikach, którzy zmagali się zarówno w Formule 1, jak i w rajdach. Przy okazji wspomniano teamy Peugeota i Renault.
Wśród rynkowych nowości dla zawodników (i nie tylko) pokazano na stronie 10. wstępną ofertę dla zainteresowanych Clio Sport. 2Brally od Rajdu Warszawskiego prezentować będzie samochód Renault Clio Sport i w czasie imprez będzie można kupować oryginalne części do tego typu samochodów. „Magazyn WRC” zaprasza przy okazji na stronę 2Brally.pl.
Krótkie wzmianki o planach startowych w rozpoczętym już sezonie, związanych z Cliówkami, opublikowano na stronie 12.
Citroëna C4 WRC pokazała francuska firma na Salonie Samochodowym w Genewie. Pokazano też autograf Sebastiena Loeba wraz z dedykacją dla czytelników „WRC Magazynu Rajdowego”. Wspomniano też o ekspozycji Peugeota, gdzie zaprezentowano model 207 S2000. I wciąż na tej samej stronie 14. napisano o nowych barwach C4-ek, które od Rajdu Argentyny nie są już tylko czerwone, lecz wzbogacono je o barwy Red Bulla. Ale o tym wszystkim już doskonale wiecie ;-)
Sylwetkę Sebastiena Ogiera zaprezentowano w krótkiej notatce na stronie 15. Przypomniano o wielkim sukcesie młodego Francuza w Citroënie C2 S1600, który jako pierwszy kierowca startujący w tej klasie zdobył punkt w cyklu Mistrzostw Świata.
Obok pokazano Peugeota 207 S2000. Zdjęcie ilustruje opis planowanych zmian – po dodaniu do aut klasy S2000 turbosprężarek mają one stanowić nową klasę WRC.
Pierwsza wielka relacja z rajdowej imprezy, to artykuł zamieszczony na stronach 18-23. To tekst dotyczący Rajdu Meksyku, gdzie na najwyższym stopniu podium stanął Sebastien Loeb, a w klasie A6 triumfował znakomity Sebastien Ogier. Nie zabrakło zdjęć Citroënów C4 WRC i C2 S1600 oraz „naszych” kierowców. Miłośnicy kobiecej urody w stylu latina koniecznie powinni zajrzeć na stronę 23… ;-)
Parę słów poświęconych Peugeotowi poświęcił także w swoim wywiadzie Marcus Grönholm. Zresztą tak, czy inaczej warto się zapoznać z wypowiedziami tego znakomitego kierowcy, który napsuł nam trochę krwi ;-) rywalizując z Sebastienem Loebem. Ale spójrzmy prawdzie w oczy – gdyby nie Marcus, mistrzostwa straciłyby bardzo dużo ze swego kolorytu!!!
Na stronach 30-31 znajdziecie wywiad z Piotrkiem Maciejewskim, który w ubiegłym roku zdecydowanie rządził w klasie A6 prowadząc Citroëna C2R2. Teraz zaczyna zabawy w Suzuki Swift S1600, ale podczas Rajdu Magurskiego przegrał z C2R2 Radka Typy. Piotr stwierdził, że klasa S1600 była za mocna na taką imprezę. Przy okazji odniósł się do innych samochodów, które przygotowywał, bądź którymi sam jeździł. Stąd pojawiły się w artykule wzmianki o Citroënie Saxo i Peugeocie 106 Rallye.
Klasa S2000 pojawiła się na stronie 40. To przedsezonowy artykuł o zmaganiach w IRC, nie mogło się więc obyć bez wzmianek o Peugeotach 207 S2000. Pokazano też zdjęcie samochodu, którym w ubiegłym roku startował Bernd Cassier. W tej chwili jesteśmy już po pierwszej rundzie tego cyklu, Istanbul Rally, która zakończyła się sukcesem Peugeotów – najwyższy stopień podium zajął Luca Rosetti, a drugim miejscem pochwalić się może Nicolas Vouilloz. Punktowane miejsca zajęli jeszcze Jan Kopecky (5.) i Freddy Loix (8.).
Strona 41. przynosi zapowiedzi przed Mistrzostwami Europy. W ubiegłym roku triumfował w tym cyklu Simon Jean-Jospeh w Citroënie C2 S1600.
W tym roku duże szanse na zwycięstwo daje się Luce Rosettiemu i chyba coś w tym jest – wszak Włoch dziś sięgnął po prymat w pierwszej rundzie IRC w tureckim Istanbul Rally.
Zdjęć Citroënów (Xsara WRC i C4 WC) nie mogło zabraknąć przy okazji drugiej części artykułu (pierwszą opisano w poprzednim numerze) Dziesięć klasyków traktującym o najsłynniejszych odcinkach specjalnych. Tym razem pokazano Panzerplatte (Rajd Niemiec), Ouninpohja (Rajd Finlandii), Bannister North (Rajd Australii), Whaanga Coast (Rajd Nowej Zelandii) i Rheloę (Rajd Wielkiej Brytanii).
Pamiętacie Guya Frequelina, wieloletniego szefa Citroën Sport? Pewnie tak :-) Na stronie 46. znajdziecie artykuł przypominający dwie walki Freqelina z Arim Vatanenem w roku 1981.
O Talbocie Sunbeam możecie poczytać na stronach 48-50. Talbot powstał w wyniku przejęcia Chrysler Europe przez koncern PSA. W oparciu o model Sunbeam wyposażony w silnik Lotusa (generujący na przełomie lat 70-tych i 80-tych 240 KM mocy) powstała wspaniała rajdówka, która walczyła z sukcesami z takimi legendami, jak Audi, Porsche, czy Lancia Stratos!
Przy okazji wspomniano także Renault 5 Turbo, czy Peugeota 205 T16.
O historii Renault Clio Maxi traktuje artykuł zamieszczony na stronach 52-54. Za wzorzec budowy Clio Maxi opartego o Clio 1.8 16v posłużyło auto kupione przez Bartosza Kołdeja. Właściciel buduje swój samochód już trzeci rok, ale zamierza zakończyć prace w tym sezonie. Moc wzrosnąć powinna z fabrycznych 135 KM do 240 KM! Auto nie będzie w pełni oryginalne, bo po prostu wiele części jest niedostępnych, niemniej jednak i tak stopień oryginalności odbudowy jest imponujący.
Xsara Kit-Car pojawiła się na zdjęciu na stronie 56. ilustrując artykuł o „odchudzaniu” rajdówek.
Nie licząc ogłoszeń o sprzedaży różnego rodzaju samochodów rajdowych, bądź o sportowym zacięciu, oraz felietonu o sponsoringu z wzmiankami o Citroënie i Red Bullu, to już wszystko, co o autach francuskich znalazłem w czwartym tegorocznym numerze „Magazynu Rajdowego WRC”.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze