„WRC Magazyn Rajdowy” nr 7 (70) z VII.2007
Stron: 68 (z okładką)
Cena: 7,95 zł
Koszt 1 strony: niemal 11,7 grosza
Warto kupić? tak
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault
Jakim modelom poświęcono miejsce: sportowe: C2, C4, 206, 207, Clio
Już w Rozmaitościach na stronie 4. pojawia się kilkakrotnie motyw Peugeota 207 S2000. To z powodu wywiadu z Bryanem Bouffier po jego starcie w tegorocznym Rajdzie Polski oraz kolejnych rajdowych planach związanych z naszym krajem. Pisaliśmy już, że Francuz zamierza wystartować jeszcze w paru polskich imprezach, a będą to najprawdopodobniej Rajd Subaru (za dwa tygodnie), Rajd Rzeszowski i Rajd Warszawski.
Na tej samej stronie krótka informacja o tym, że Peugeota 207 S2000 jeszcze w tym roku zamierza wystawić Norbert Guzek. Informowaliśmy o tym już w maju, zapowiadając, że były (krótkotrwały) kierowca Citroëna C2 S1600 pokaże 207kę jeszcze na Rajdzie Subaru, ale teraz zawodnik mówi dopiero o Nikonie i Rzeszowskim, lub Warszawskim. Jednocześnie Guzek zapowiada starty 207ką w pełnym sezonie 2008. Cóż – pożyjemy, zobaczymy. Oby jednak nie było tak, jak z Citroënem…
Krótkie wzmianki techniczne związane z francuskimi firmami znajdziecie na stronie 11. Pierwszą jest artykuł o skrzyniach biegów do samochodów S2000 – FIA „urynkowiło” ten element i oprócz francuskich skrzyń Sadev można używać innych, zgodnych ze specyfikacją. Drugi artykuł, to wzmianka o wycofaniu od przyszłego sezonu opon z musem (wypełniającym oponę w razie przebicia) z rajdów cyklu WRC. Opony z musem opracowała francuska firma Michelin, a że od przyszłego roku jedynym dostawcą opon do rajdówek będzie włoskie Pirelli, więc nie ma co liczyć na mus. Przy okazji zacytowano słowa Sebastiena Loeba: „Gdy mam w oponie mus, nie myślę o kapciach, tylko atakuję. Teraz będę musiał nieco zwolnić, szczególnie na dłuższych oesach”. Według Loeba brak musu skutkował będzie zwiększeniem liczby wypadków podczas rajdów. Trudno mu odmówić racji…
Na tej samej stronie jeszcze jedna informacja związana z Loebem, ale tym razem z jego życiem prywatnym. Napisano, że Sebastien zostanie tatą. Wy o tym jednak doskonale wiecie, bo poinformowaliśmy Was o tym na początku czerwca.
Dość szczegółową relację z 64. Rajdu Polski znajdziecie na stronach 12-18 „Magazynu Rajdowego WRC”. Oczywiście nie mogło w niej zabraknąć informacji o załogach jadących francuskimi rajdówkami. Gorąco polecam ten tekst. Oprócz zwykłej relacji zamieszczono także wypowiedzi zawodników, komentarze dziennikarzy i oczywiście sporo zdjęć – w tym kilka poświęconych samochodom francuskim. Zobaczyć można m.in. Renault Clio R3 – po raz pierwszy pokazane na rajdowych trasach w naszym kraju. Przypomnijmy, że jadący nim Emmanuel Guigou z łatwością wygrał klasę A7. Informację o tym oraz wypowiedzi francuskiego kierowcy opublikowaliśmy w oddzielnym artykule.
Ci z Was, którzy chcą sobie przypomnieć Rajd Akropolu, powinni zajrzeć na strony 20-24 „Magazynu Rajdowego WRC”. Sporo fajnych zdjęć, relacje z każdego etapu, statystyki – każdy kibic rajdów samochodowych powinien tam zajrzeć. My oczywiście na bieżąco zdawaliśmy Wam relację z tej imprezy, opublikowaliśmy też trochę pięknych zdjęć.
Trzecie miejsce Simona Jean-Josepha w Rajdzie Chorwacji, to wystarczający powód, by wspomnieć o artykule ze stron 26-27. Zdjęcia C2 S1600 wprawdzie nie ma, ale warto odnotować ten znakomity występ Francuza. Był to jedyny samochód francuski w pierwszej dziesiątce klasyfikacji generalnej imprezy, a Jean-Joseph wygrał m.in. z Michałem Sołowowem w Fiacie Grande Punto Abarth S2000 i „objechał” kilka Lancerów Evo IX, czy Subaru Imprez STi. Francuz zwyciężył na trzech OSach z osiemnastu, jakie przejechano.
Simon Jean-Joseph jest zresztą bohaterem dość długiego wywiadu, jaki zamieszczono na stronach 30-33. Naprawdę warto go przeczytać! Wywiad zilustrowano kilkoma zdjęciami rajdówek Francuza, w tym Renault Clio, Citroëna C2R2 i Citroëna C2 S1600.
Kilka wzmianek o francuskich samochodach znalazło się na stronach 38-39 w artykule podsumowującym Puchar PZM od początku jego istnienia. Przypomniano zwycięzców z poszczególnych lat i napisano, co się z nimi dzieje obecnie. Nie zabrakło więc informacji o Piotrze Maciejewskim (obecnie sukcesy w Citroënach C2R2) i Janie Chmielewskim (Clio).
Ciekawy materiał poświęcony… cateringowi podczas rajdów opublikowano na stronach 40-41. Nie zabrakło tam informacji (i pochwał) o namiocie Peugeota ze świetnymi, słynącymi w branży, kiełbaskami i pierogami.
Świetny tekst na temat tego, jak wygląda budowa Citroëna C2 w specyfikacji R2, napisał Kuba Kozal, a „WRC Magazyn Rajdowy” zamieścił go (tekst, nie Kubę ;-) ) na stronach 50-51. Zapewne niejeden kibic z zainteresowaniem przeczyta, jaki to żmudny proces. Oczywiście nie zabrakło informacji o przeciętnych kosztach takiego przedsięwzięcia. Całość oparto o doświadczenia wspominanego już Piotra Maciejewskiego, który zbudował auto dla siebie i potem jeszcze dwa inne, a należy się spodziewać, że to jeszcze nie koniec.
Pomijając ogłoszenia o sprzedaży różnego rodzaju samochodów rajdowych, bądź o sportowym zacięciu, to już wszystko, co i autach francuskich znalazłem w lipcowym numerze „Magazynu Rajdowego WRC”. Za miesiąc też ma się w nim coś pojawić. Jeśli będzie warto kupić ten miesięcznik, to na pewno przeczytacie o tym u nas!
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze