Używany Citroën Xsara to samochód, który powstał na długo przed modelem C4. Auto do dzisiaj dobrze wygląda i oferuje ponadprzeciętną wygodę oraz wysoki, jak na tą klasę, komfort jazdy. Do tego jest tanie.
Epidemia covid zostanie z nami jeszcze najpewniej przez zdecydowanie dłuższy czas, co zmusza nas do zmiany przyzwyczajeń, a przede wszystkim wzmożonej troski o siebie. Dla wielu z nas jednym ze sposobów na unikanie skupisk ludzkich jest indywidualny dojazd do pracy czy szkoły. Przy mocno ograniczonym budżecie na zakup własnego środka lokomocji pomoże nam bogactwo rynku wtórnego, gdzie za 3-10 tysięcy złotych kupimy Citroëna Xsarę.
Xsarę część z nas doskonale pamięta dzięki rajdowym sukcesom Sebastiana Leoba w Mistrzostwach Świata WRC, gdzie wyczynowa wersja modelu deklasowała wszystkich konkurentów. Zapisała się w historii marki złotymi zgłoskami, nic więc dziwnego, że wystąpiła w genialnym filmie z okazji 100-lecia Citroëna, razem z Loebem. Znacie? Warto ten materiał obejrzeć w całości:
https://www.youtube.com/watch?v=DkQCiZ1kKow
Drogowa odmiana dostępna była od 1997 do 2005 roku. W cenniku znalazł się trzy- i pięciodrzwiowy hatchback i praktyczne kombi. W 2000 roku model doczekał się mocnej zmiany prezencji przedniej i tylnej części nadwozia, wprowadzono także kilka nowości w palecie napędowej. Xsara zastąpiła w ofercie model ZX – pełen kantów niczym flagowy XM – zaczynając rywalizację z VW Golfem IV i Oplem Astrą II.
Co ważne, w przeciwieństwie do propozycji Opla czy Toyoty, nadwozie Xsary nie ma problemów z korozją – egzemplarze bezwypadkowe lub naprawiane zgodnie z technologią producenta po dziś nie noszą rdzawego nalotu. Dzisiaj, po latach powłoka lakiernicza będzie wyraźnie zmatowiała i pełna znaków intensywnej eksploatacji ale rdzy tam nie uświadczycie, chyba że ktoś źle naprawił nadwozie po jakimś zdarzeniu. Natomiast w kwestii estetyki fenomenalny efekt przyniesie wizyta u specjalisty zajmującego się detailingiem bądź kilka godzin własnej pracy z użyciem kosmetyków. Lakier najpewniej odzyska dawno zagubiony blask i głębię koloru. Niektórzy użytkownicy po latach skarżą się na kiepski stan kruszących się i pękających uszczelek – zakup nowych przy tak niskiej wartości auta jest już wydatkiem pozbawionym sensu.
A może nowy Citroën C4? Sprawdź oferty na Citroën.pl
Kabina w przyzwoitych warunkach mieści czterech dorosłych pasażerów, dostępna przestrzeń nie odbiega od klasowego standardu. Jedynie bardzo wysokie osoby w hatchbacku mogą zgłaszać deficyt miejsca na głowę. Tworzywa, jak przystało na koniec lat 90., w większości są twarde. Jedynie górną część deski rozdzielczej i podłokietniki wykonano z miękkiego tworzywa. Trwałość całości trzeba ocenić przeciętnie, bowiem po latach użytkowania plastiki potrafią piszczeć – podobnie jak u konkurentów. Bardzo pozytywnie zaskakuje miejsce pracy kierowcy – fotel jest miękki, optymalnie wyprofilowany i, co najważniejsze, nie męczy nawet w kilkugodzinnej podróży. Wśród używanych znajdziemy zarówno bazowe odmiany wyposażone jedynie w elektroniczny zegarek, jak i egzemplarze ze skórzaną tapicerką, manualną lub automatyczną klimatyzacją, szyberdachem, fabrycznym radiem, komputerem pokładowym, ABS-em.
Zobacz: Citroën Xsara – 5 ciekawostek, o których nie wiedziałeś
Jak twierdzi Pan Jarosław, właściciel niezależnego serwisu aut grupy PSA i Renault z Łodzi, zakup używanej Xsary nie jest obarczony dużym ryzykiem, pod warunkiem, że zdecydujemy się na wersję benzynową. Warianty z silnikami diesla po latach najpewniej będą skrajnie wyeksploatowane, a doprowadzenie ich do technicznego porządku będzie kosztować zdecydowanie więcej niż są warte (chociaż w dzisiejszych czasach jest to pojęcie względne, bo używane auta osiągają niesamowicie wysokie ceny).
Do modernizacji z 2000 roku wybór między dieslami sprowadzał się do wolnossącego 1.9 D 68 KM, 1.9 D 71 KM i doładowanego 1.9 TD o mocy 90 KM. Jednostki są niezwykle wytrzymałe i nie wrażliwe na jakość tankowanego paliwa, wersja 90-konna zapewnia zupełnie współczesne osiągi. W 1999 roku w cenniku pojawił się dobrze znany 2.0 HDI 90 KM, wyposażony w bezpośredni wtrysk common rail i turbosprężarkę bez zmiennej geometrii łopat (koszt jej regeneracji to około 1500 złotych). Po liftingu z oferty zniknął najsłabszy wolnossący wariant, pojawił się za to 110-konny 2.0 HDI i 1.4 HDI o mocy 68 KM.
Citroën Xsara – silniki
jednostka |
1.4 8V |
1.6 8V |
1.8 8V |
1.8 16V |
2.0 16V |
1.9 D |
1.9 D |
1.9 TD |
2.0 HDi |
1.4 HDi |
pojemność skokowa |
1360 |
1587 |
1762 |
1762 |
1998 |
1904 |
1868 |
1905 |
1997 |
1398 |
moc/Nm |
75 / 111 |
88 / 135 |
90-101 / 147-153 |
110 / 155 |
132-137 / 180-190 |
68 / 120 |
71 / 125 |
90 / 196 |
90-110 / 205-250 |
68 / 160 |
spalanie |
6.5 – 9 |
6.7 – 9.5 |
7 – 10 |
7 – 10 |
7.5 – 12 |
5 – 7 |
5 – 7 |
4.5 – 7 |
4.5 – 6.5 |
4 – 6.5 |
Ze wspomnianych względów poszukiwania lepiej ograniczyć do silników benzynowych. Statystycznie ich przebiegi są wyraźnie niższe niż diesli, niższe są także ceny części zamiennych. Wszystkie silniki benzynowe dysponują czterema cylindrami, pośrednim wtryskiem paliwa i napędem rozrządu wykorzystującym pasek. Wymiana zestawu rozrządu z użyciem renomowanych zamienników to wydatek 600 złotych. Cennik otwiera 1.4 8V o mocy 75 KM sprawdzający się raczej w ruchu miejskim. Większą elastyczność i łatwość wyprzedzania zapewniają pozostałe jednostki – do dyspozycji mamy 1.6 8V 88 KM, 1.6 16V 110 KM, 1.8 8V 90-101 KM, 1.8 16V 110 KM, 2.0 16V 132-137 KM i usportowioną wersję VTS napędzaną zmodernizowaną jednostką 2.0 16V (tutaj generuje 167 KM). We wszystkich silnikach benzynowych po latach intensywnego użytkowania mogą pojawić się niegroźne zapocenia, ale usunięcie ewentualnych większych wycieków na szczęście nie jest kosztowne. Okazjonalnie może o sobie dać znać zawór recyrkulacji spalin, który wystarczy wyczyścić (w skrajnym wypadku wymiana pochłonie 250-300 złotych). Ogromną zaletą silników benzynowych jest prostota – współpraca z sekwencyjną instalacją gazową przebiega wzorcowo.
Zobacz: Citroën Xsara na torze w Słomczynie
Układ jezdny oparto na nieskomplikowanych, stosowanych po dziś dzień wzorcach. Przy przedniej osi pracują kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna – jej regeneracja to wydatek 600 złotych. Układ we wszystkich wersjach, poza VTS, nastawiono na komfortowe wybieranie nierówności – zachowuje przy tym pewność prowadzenia i przewidywalne reakcje w skrajnych sytuacjach drogowych. Oczywiście dotyczy to egzemplarzy ze sprawnym zawieszeniem.
Ponad dwie dekady obecności na drogach wystarczą aby stwierdzić, że Citroën Xsara prezentuje wyższą jakość i trwałość niż wiele europejskich i azjatyckich modeli z segmentu C. Dodając do tego brak problemów z perforacją nadwozia i atrakcyjne ceny części zamiennych otrzymujemy przepis na udany budżetowy środek lokomocji.
Citroën Xsara – dane techniczne
Citroën Xsara – dane techniczne |
hatchback |
FL |
kombi |
FL |
Długość |
4167 |
4188 |
4354 |
4369 |
Szerokość |
1698 |
1705 |
1698 |
1705 |
Rozstaw osi |
2540 |
2540 |
2540 |
2540 |
Pojemność bagażnika |
408 |
408 |
517 |
517 |
Najnowsze komentarze