Alpine A108, drugi samochód marki z Dieppe, miał w swojej historii krótki południowoamerykański epizod. Podczas zwiedzania muzeum motoryzacji w Kurytybie natknęliśmy się na model Willys Interlagos, który jest brazylijską wersją A108.
Muzeum motoryzacji (Museu do Automovel) to punkt, którego nie mogliśmy pominąć podczas pobytu w Kurytybie, zwłaszcza że otrzymaliśmy zaproszenie od Claudio da Silva, produkt menadżera ds. silników, który pracuje w lokalnej fabryce Renault. Jakie samochody można tu zobaczyć? Klasyczne Fordy, Chevrolety, jest też kilka Cadillaców oraz brazylijskie konstrukcje takie jak miejski Gurgel BR800, sportowa Puma GTS, czy Aurora 122C.
Nasza redakcja tradycyjnie szukała francuskich marek i pojazdów, które mają swoje korzenie nad Sekwaną. Co udało nam się znaleźć? Artystyczny kompresor Michelin oraz wyścigowego Peugeot 307 w wersji sedan z dużym skrzydłem i poszerzonym nadwoziem. Lwa napędza jednostka V8 o mocy aż 450 KM. Na wystawie znajdował się również kuzyn Alpine A108, który pod względem technicznym nie różni się od swojego francuskiego odpowiednika, ale nazwa Willys Interlagos może być nieco myląca. Jak doszło do wprowadzenia modelu na rynek brazylijski?
Partnerstwo Renault z Willys Overland do Brasil
Zanim przejdziemy do Alpine, musimy zacząć od współpracy Renault z firmą Willys Overland do Brasil, która obejmowała lokalną produkcję pojazdów na licencji. W ramach partnerstwa, w 1959 roku na linie montażowe zakładu w São Bernardo do Campo, w pobliżu Sao Paulo trafił model Dauphine. Europejski debiut samochodu odbył się trzy lata wcześniej.
We Francji u boku Renault rozwijała się marka Alpine, która w 1957 roku zaprezentowała swój drugi model A108. Lekki i zwinny samochód z nadwoziem wykonanym z włókna szklanego, podobnie jak poprzedni model A106 zaprojektował włoski stylista Giovanni Michelotti. Masa pojazdu wynosiła tylko 530 kg. Do produkcji coupe wykorzystano komponenty Renault Dauphine.
Willys Interlagos debiutuje w Sao Paulo
Jean Redele, założyciel marki Alpine dążył do rozwoju sukcesu swojego modelu na nowych rynkach. Układy Renault w Brazylii były znakomitym sposobem, by przemycić A108 na inny kontynent. W 1961 roku Redele podpisał umowę z szefem Willys Overland na produkcję A108 a w kolejnym roku odbyła się publiczna prezentacja auta podczas targów motoryzacyjnych w Sao Paulo. Alpine A108 został przemianowany na Willys Interlagos. Nazwa pochodzi od toru wyścigowego zlokalizowanego w pobliżu Sao Paulo, który powstał pomiędzy dwoma jeziorami i odnosi się właśnie do położenia toru.
Willys Interlagos był małym rarytasem w ofercie amerykańskiego producenta. Pojazdy produkowano na specjalne zamówienie klientów w trzech wersjach: coupe, kabriolet oraz berlinette. Napęd przeniesiono z Renault Dauphine oraz Gordini. Samochód otrzymał 4-cylindrowy silnik o pojemności 845 cm3, który generował 37 KM, ale były też mocniejsze wersje. W ofercie znajdowały się również jednostki pojemności 904 cm3 oraz 998 cm3.
Produkcja modelu Willys Interlagos trwała do 1966 roku. Łącznie powstały 822 egzemplarze.
Najnowsze komentarze