Gdzie produkowany jest Renault Duster, Kwid i Oroch? Z wizytą w fabryce Renault Ayrton Senna Complex w Brazylii

Na długiej liście zadań zaplanowanych na wyprawę do Brazylii znalazła się wizyta w gigantycznym kompleksie Renault Ayrton Senna w okolicach Kurytyby. To tutaj powstaje Renault Duster, Kwid i Oroch, czyli wersja pick-up Dustera, a także dostawczy model Master. Byliśmy jedną z nielicznych redakcji z Europy, która miała okazję poznać tajniki lokalnej produkcji i najprawdopodobniej jedyną z Polski. Podczas zwiedzania napotkaliśmy kilka polskich akcentów!

Pojęcie fabryki samochodów zazwyczaj kojarzy się z rozległymi terenami, ale nie sądziłam, że kompleks Renault w São José dos Pinhais w okolicach Kurytyby jest tak ogromny. Zajmuje aż 2,5 mln m². Całość jest otoczona obszarem chronionym o powierzchni 900.000 m². Naturę otulającą zakład trudno jest utrzymać w ryzach, dzikie zwierzęta od czasu do czasu nawiedzają teren fabryki. Zwiedzenie kompleksu pieszo mogłoby nam zająć kilka dni, dlatego pomiędzy halami przemieszczaliśmy się Dusterem.

Zaraz po przekroczeniu progu głównego holu fabryki, gości wita kolekcja kluczowych dla marki samochodów. Małą lekcję historii daje obecność Voiturette i Gordini, ale ciekawych pojazdów jest tu znacznie więcej, w dodatku można je znaleźć w najmniej spodziewanych lokalizacjach, nawet na hali produkcyjnej. W holu głównym zobaczymy ostatnie Sandero R.S. z pożegnalnej serii limitowanej do 100 sztuk, jednego z pierwszych egzemplarzy Renault Kwid z podpisami pracowników na nadwoziu, bolid F1, którym jeździł Robert Kubica oraz kask legendy F1, Brazylijczyka Ayrtona Senny. To właśnie na jego cześć nazwano kompleks.

Zobacz test: Renault Kwid E-Tech 65 KM w zatłoczonym Sao Paulo, czyli jeździmy kuzynem Dacii SpringFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 002 Wiadomości

Warto przeczytać!

Renault do Brasil – jak to się zaczęło?

Nie da się opowiedzieć historii Renault w Brazylii bez wzmianki o Dauphine. Od 1959 roku model był produkowany na licencji przez firmę Willys Overland do Brasil. Trzy lata później z taśm zaczął zjeżdżać mocniejszy Gordini, ale nie brakowało również sportowego akcentu w postaci modelu Willys Interlagos, czyli lokalnej wersji Alpine 108. W 1968 roku Willys Overland zakończył działalność w Brazylii. Zakłady przejął Ford, który na mocy współpracy z Renault wykorzystał platformę R12 do montażu modelu Corcel. Pojazdy powstawały do 1977 roku.

Francuski producent powrócił na rynek brazylijski w latach 90. W 1997 roku powstała firma Renault do Brasil Automoveis a w 1998 roku uruchomiono fabrykę samochodów osobowych, której powierzono model Scenic. Zdolności produkcyjne zakładu to 320.000 egzemplarzy rocznie. W kolejnym roku z taśm zjechało pierwsze Clio. Z biegiem lat kompleks się rozrastał i wzbogacał o kolejne hale. W 1999 roku rozpoczęto montaż silników, który zdołał już przekroczyć kamień milowy 5 mln jednostek napędowych. W 2001 roku Renault uruchomiło zakład montażowy pojazdów dostawczych a w 2018 roku odlewnię aluminium.

Fabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 085 Wiadomości

Renault Ayrton Senna Complex to jeden z największych i najbardziej nowoczesnych obiektów produkcyjnych w Brazylii, a także jeden z głównych pracodawców w regionie. Zatrudnia ponad 6.000 osób. Co minutę z taśm zjeżdża tu jeden Kwid a co godzinę na świat przychodzą cztery nowe Mastery. Montowane są również modele Duster, Oroch, Captur, Sandero i Logan, ale już niedługo rynek brazylijski wzbogaci się o kolejny model. Kiedy jeździliśmy pomiędzy halami, dostrzegliśmy zamaskowaną wersję crossovera segmentu B, którego debiut zaplanowano na 2023 rok.

I jest pierwszy polski akcent!

Kiedy przyjrzeliśmy się bliżej karoserii Kwida w holu fabryki, wzrok automatycznie wyłapywał wśród podpisów pracowników odpowiedzialnych za powstanie modelu polsko brzmiące nazwiska: Machanoski, Pavelski, Marpinski, ale na kolejne niespodzianki związane z Polską nie musieliśmy długo czekać. Dowiedzieliśmy się, że naszym przewodnikiem jest pan Robert Chininski, który z ogromnym zaangażowaniem dzielił się wiedzą na temat zakładu. Nazwisko wskazuje na polskie pochodzenie, ale mimo starań, panu Robertowi nie udało się poznać historii swoich przodków. Kurytyba jest głównym ośrodkiem polonii w Brazylii dlatego nie trudno tu znaleźć Brazylijczyków o polskich korzeniach a nawet usłyszeć polski język! Region zamieszkuje wielu potomków emigrantów, którzy przypłynęli tutaj z Polski pod koniec XIX wieku oraz po II wojnie światowej.

Zobacz test: Renault Megane E-Tech 218 KM – szybki i komfortowy elektryk. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy i zasięgFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 053 Wiadomości

Ze względu na zasady BHP obowiązujące w zakładzie musieliśmy założyć specjalną odzież. Obowiązkowe są długie spodnie, podobnie jak kaski i wzmocnione buty. W odlewni aluminium nie obyło się bez założenia okularów ochronnych. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od części zajmującej się łączeniem elementów nadwozi Mastera i Orocha. Pojazdy powstają na tej samej linii montażowej aut dostawczych. Warunki, które panują na terenie hali są trudne, ponieważ jest tu bardzo głośno, ale komunikację wspomagał mikrofon i słuchawki.

Autonomiczni pomocnicyFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 007 Wiadomości

Renault stawia na autonomię i jak najmniejsze użycie rąk ludzkich. Tam, gdzie jest to możliwe, człowieka wyręczają maszyny. Pomiędzy stanowiskami w obrębie jednej hali poruszają się samojezdne roboty tzw. AGV (Automated guided vehicles) dostarczające komponenty na właściwe stanowisko. Zestaw, który dostaje pracownik musi zgadzać się co do jednej śrubki! Transport odbywa się ściśle wyznaczonym torem i choć dla niewtajemniczonych jest to nieco dziwne uczucie, gdy w twoim kierunku zmierza wehikuł bez kierowcy, tutaj jest to widok normalny. Większe samojezdne maszyny, a właściwie roboty-ciężarówki pracowały na zewnątrz fabryki.

Fabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 071 Wiadomości
Tu dochodzi do małżeństwa, czyli połączenia nadwozia z podwoziem

O kontrolę jakości nawet nie musieliśmy pytać. Renault przykłada dużą uwagę do wykrywania ewentualnych mankamentów na każdym etapie produkcji. Pracownicy mają możliwość zgłaszania nieprawidłowości za pomocą wewnętrznego systemu komunikacji. Przy stanowisku znajduje się tablet, który z jednej strony służy do zatwierdzenia gotowości do pracy, sprawdzenia, czy maszyna funkcjonuje poprawnie, a z drugiej ułatwia komunikację pomiędzy poszczególnymi działami firmy i usprawnia zgłaszanie błędów. Pracownik w każdej chwili może skontaktować się z przełożonym, by poprosić o pomoc. System jest częścią koncepcji Przemysłu 4.0, która czuwa nad łącznością w zakładzie i wspiera procesy wewnątrz firmy. Jest też sposobem na wykluczenie papieru. Za przepływ informacji w kompleksie w całości odpowiada elektronika.

Ile kosztuje nowa Dacia Duster? Zobacz cennik

Narodziny nowego Renault

Na linii produkcyjnej zaciekawił nas egzemplarz Dustera z tajemniczym oznaczeniem na nadwoziu. Okazało się, ze symbol jest po prostu sygnałem, co należy poprawić w kolejnym etapie montażu, ale kontroli podlegają nie tylko samochody na taśmie, ale również same komponenty, jeszcze zanim staną się częścią Kwida, Orocha, czy Dustera. Porównanie kompleksu Renault do szpitala wcale nie jest tu żadną przesadą. Ayrton Senna Complex jest wyposażony w prasy do wyciskania nadwozia, komory do kontroli wodoszczelności a także tomograf komputerowy służący do kontroli części. Jest też dział Mataverse pozwalający przenieść się na dowolną część produkcji za pomocą okularów wirtualnej rzeczywistości oraz dział druku 3D, który produkuje niektóre części w razie ewentualnych braków. Powstają tu również projekty nowych elementów. Dzięki zastosowaniu drukarki 3D mogą odznaczać się większą trwałością niż przy tradycyjnej metodzie produkcji. Renault wykorzystuje w drukarkach tworzywa sztuczne oraz mieszanki metali.

Fabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 078 Wiadomości
Kompleks Renault jest jak szpital. Odwiedziliśmy pracownię tomografii komputerowej zajmującą się kontrolą jakości części

Procesy w fabryce mają charakter techniczny, ale kiedy słuchaliśmy o poszczególnych etapach, mieliśmy wrażenie, że Renault podchodzi do produkcji bardzo sentymentalnie. Połączenie nadwozia z podwoziem jest tu nazywane „małżeństwem”. To małżeństwo prowadzi do „narodzin dziecka”, kiedy po raz pierwszy przekręcany jest kluczyk. Nowy pojazd z 0 km na liczniku pokonuje swoje pierwsze metry po wyboistej nawierzchni hali. Zanim jednak trafi na transporter, który zawiezie auto do salonu sprzedaży przechodzi kilkuminutowy sprawdzian na torze testowym, który znajduje się na zewnątrz zakładu.Fabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 062 Wiadomości

Na koniec wizyty w kompleksie Ayrtona Senny, Renault przygotowało dla nas niespodziankę. W zakładzie pracuje Claudio Alexander da Silva, który jest produkt menedżerem do spraw silników. Zajmuje się dostosowaniem jednostek napędowych do lokalnych wymagań. Claudio ma polskich przodków i ku naszemu zdumieniu bardzo dobrze mówi w języku polskim!

Do rozmowy i historii Claudio oraz jego rodziny jeszcze wrócimy. To historia na osobny artykuł.

Dziękujemy firmie Renault do Brasil za umożliwienie zawiedzenia fabryki, i Renault Polska za pomoc w realizacji niniejszego materiału.

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Fabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 044 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 056 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 057 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 058 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 059 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 060 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 061 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 062 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 063 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 055 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 054 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 053 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 045 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 046 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 047 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 048 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 049 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 050 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 051 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 052 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 064 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 065 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 078 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 079 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 082 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 083 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 084 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 085 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 086 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 088 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 077 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 076 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 075 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 066 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 067 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 068 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 069 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 070 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 071 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 072 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 074 WiadomościRenault Oroch na linii produkcyjnejFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 043 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 001 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 013 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 014 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 015 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 016 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 017 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 018 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 019 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 020 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 012 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 011 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 010 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 002 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 003 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 004 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 005 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 006 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 007 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 008 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 009 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 021 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 022 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 034 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 035 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 036 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 037 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 038 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 039 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 040 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 041 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 033 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 032 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 031 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 023 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 024 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 025 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 026 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 027 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 028 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 029 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 030 WiadomościFabryka Renault Ayrton Senna Complex 2023 042 Wiadomości
5 1 głos
Ocena artykułu
Małgorzata Kozikowska

Małgorzata Kozikowska

Dziennikarka motoryzacyjna, autorka artykułów, testów, poszukiwaczka ciekawostek. Po godzinach, w czasie niewielu wolnych chwil, które posiada, zajmuje się muzyką.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany