Niedziela była ostatnim dniem zmagań w Rajdzie Francji, rozgrywanym na terenie Alzacji. Asfaltowa runda przyniosła sporo emocji, o czym informowaliśmy Was w relacjach z pierwszego oraz drugiego etapu imprezy. Dziś czas na podsumowanie trzeciego dnia rajdu.
OS18 Gravière de Bischwiller 1 – 10,87 km
Pierwsza z sześciu dzisiejszych prób, jednocześnie najdłuższa (czy raczej jedna z dwóch najdłuższych, bo przecież przejeżdżano je dwukrotnie) padła łupem Jari-Mattiego Latvali, który – trzeba to uczciwie przyznać – zrobił spore postępy na asfaltowej nawierzchni i rzeczywiście nawiązał rywalizację ze starymi wyjadaczami na tej nawierzchni, np. z Danim Sordo. Gdyby nie problemy pierwszego dnia, kto wie, czy Latvala nie zaliczyłby dziś podium.
Latvali zapewne pomógł trochę szutrowy fragment tego odcinka specjalnego, bo na mecie próby mówił o tym kawałku nawierzchni z dużą radością. Ogier z kolei, dopiero siódmy w wynikach próby (+7,5), przyznał szczerze, że nie chciał na luźnej nawierzchni zbytnio ryzykować.
Dani Sordo, goniący za kierownicą Mini WRC Francuza w Citroënie, był trzeci (za Kupiersem), ale stracił do Latvali 4,4 sekundy. Zbliżył się jednak na 6,4 sekundy do Ogiera.
Petter Solberg był tym razem szósty (+6,1) i zmagał się z tańczącym samochodem, obutym w twardą mieszankę gumy na kołach, co miało mu przynieść zysk na kolejnych odcinkach.
OS19 Vignoble de Cleebourg 1 – 10,61 km
Niestety kalkulacje Pettera zawiodły – mimo twardych opon Norweg obracał się na kolejnym odcinku i stracił w efekcie 24,3 sekundy do Daniego Sordo, który popisał się kolejnym OS-owym zwycięstwem. W ekipie Mini musi dziś panować spora euforia! Taka strata Pettera zaowocowała dopiero siedemnastym miejscem, ale na szczęście Norweg utrzymał jeszcze 20-sekundową przewagę nad czwartym w generalce Latvalą.
Ogier przegrał tę próbę o 1,5 sekundy z Danim Sordo i przewaga Francuza nad Hiszpanem stopniała do niespełna 5 sekund!
OS20 Haguenau 1 – 4,20 km
Na kończącym poranną pętlę krótkim odcinku na ulicach rodzinnego miasta Sebastiena Loeba Jari-Matti Latvala gonił Pettera, ale dużo się tu zyskać nie dało. Fin wygrał odcinek wyprzedzając o 0,4 sekundy Daniego Sordo i Sebastiena Ogiera oraz o 2,2 sekundy Pettera Solberga. Czołową piątkę uzupełnił Mikko Hirvonen.
OS21 Gravière de Bischwiller 2 – 10,87 km
Powtórny przejazd przez Gravière de Bischwiller zapisał na swoje konto Jari-Matti Latvala, który okazał się o 0,1 sekundy szybszy od Sebastiena Ogiera. Czołową trójkę uzupełnił Dani Sordo (+1,1).
Petter Solberg starał się nie pozwolić Latvali na zbytnie skrócenie dzielącego ich dystansu i finiszował ze stratą 2,9 sekundy do Fina, zajmując czwarte miejsce.
A ja w tym czasie zastanawiałem się, co zrobi Malcolm Wilson – czy każe Latvali zwolnić, złapać kapcia, spóźnić się na PKC, czy wymyśli coś jeszcze, by Mikko Hirvonen awansował o jedną pozycję w generalce i zdobył dodatkowe punkty w mistrzostwach, tak bardzo mu teraz potrzebne, czy – uwzględniając przeszło 1,5-minutową różnicę dzielącą fińskich kierowców Forda – pozwoli na normalne ukończenie imprezy na wywalczonych miejscach. Bo trzeba przyznać, że w ten weekend Hirvonen był tylko tłem dla Latvali…
OS22 Vignoble de Cleebourg 2 – 10,61 km
Malcolm Wilson zdawał się jednak nie mieszać w stawce, o czym przekonaliśmy się podczas przedostatniej próby Rajdu Francji, Vignoble de Cleebourg 2. Przyznam się szczerze, że mocno mnie tym ekipa Forda zdziwiła. Latvala wygrał ten odcinek ex aequo z Sebastianem Ogierem, a w trójce zmieścił się jeszcze Dani Sordo (+0,8).
Petter Solberg, piąty na odcinku ze stratą 3,4 sekundy do zwycięzców, w zasadzie zapewnił sobie przed kończącym superOSem w Haguenau komfortową przewagę nad Latvalą w wysokości 11,5 sekundy. Choć nie takie czasy ludzie tracili na ostatnich odcinkach…
OS23 Haguenau 2 Power Stage – 4,20 km
Malcolm Wilson jednak nie wytrzymał ciśnienia i nakazał swoim kierowcom zamianę miejsc. Cóż – chodzi o potencjalne mistrzostwo, więc team orders nie powinno dziwić. Latvala o tytule już nie może w tym roku marzyć, ale Hirvonen szanse ma, więc choć pozwolono Jari-Mattiemu walczyć do końca i wygrać ostatni odcinek, to jednak Hirvonen jest wyżej w klasyfikacji końcowej Rajdu Francji. Wszystko to dzięki przedwczesnemu wjazdowi Latvali na przegrupowanie przed ostatnim odcinkiem, i związaną z tym karę czasową.
Trzy dodatkowe punkty za zwycięstwo Power Stage’a zdobył wspomniany Latvala, który o 2,1 sekundy pokonał Daniego Sordo. Pojedynczy dodatkowy punkcik zdobył Sebastien Ogier, wg niektórych mediów w przyszłym sezonie kierowca Forda.
Petter Solberg był szósty, ale utrzymał za sobą w generalce Latvalę i zakończył Rajd Francji na najniższym stopniu podium, blisko 84 sekundy za Danim Sordo, którego od zwycięstwa dzieliło 6,3 sekundy i Sebastien Ogier.
I na koniec nieoficjalna jeszcze klasyfikacja końcowa Rajdu Francji:
1. Sebastien Ogier, Citroën DS3 WRC, 3:06:20,4
2. Dani Sordo, Mini WRC, +0:00:06,3
3. Petter Solberg, Citroën DS3 WRC, +0:01:23,8
4. Mikko Hirvonen, Ford Fiesta WRC, +0:03:26,6
5. Jari-Matti Latvala, Ford Fiesta WRC, +0:03:30,3
6. Dennis Kuipers, Ford Fiesta WRC, +0:06:42,0
7. Henning Solberg, Ford Fiesta WRC, +0:07:08,3
8. Mads Østberg, Ford Fiesta WRC, +0:07:58,3
9. Ken Block, Ford Fiesta WRC, +0:08:25,5
10. Pierre Campana, Mini WRC, +0:08:38,7
KG
zdjęcia: Citroën Racing
Najnowsze komentarze