Łączna długość dzisiejszych odcinków specjalnych wynosiła 104,86 km, co przy przeszło 4-minutowej przewadze Ogiera i niewiele mniejszą Loeba nad trzecim w wynikach Latvalą było wystarczającym zapasem na dziś. Sprawiło to, że fabryczni kierowcy Citroëna jechali na luzie nie czując ciśnienia, ale też starając się nie wypaść z rytmu.
OS14 – Silves 1 – 21,39 km
Poranny Silves wygrały więc podwójnie załogi Forda – Hirvonen był lepszy od Latvali o 2,3 sekundy. Do czołowej trójki wbił się także Petter Solberg (+4,3) walczący dziś o siódme miejsce. To całkiem realne zamierzenia – trzeba było odrobić nieco ponad dwie minuty i pokonać Villagrę i Räikkönena. Na pierwszym niedzielnym odcinku Petter odzyskał ponad 35 sekund, a to była przecież krótsza z dzisiejszych prób.
Ogier finiszował z szóstym czasem oddając Hirvonenowi 18 sekund. Loeb był siódmy (+19,8) pogodziwszy się już z drugim miejscem generalki.
Kimi Räikkönen wywalczył ósme miejsce nie pozwalając na realizację zapowiadanych wczoraj przez Villagrę planów dogonienia Icemana. Po pierwszym odcinku ostatniego etapu Kimi miał już 16,6 sekundy nad Argentyńczykiem.
Peter Van Merksteijn powrócił w systemie SupeRally i wypracował dwunasty czas, ale w generalce plasował się dopiero w połowie trzeciej dziesiątki.
OS15 – Santana da Serra 1 – 31,04 km
Petter Solberg konsekwentnie realizował plan walki o siódmą pozycję. Wygrał najdłuższy dziś odcinek Santana da Serra trenując przy tym przed jego powtórnym przejazdem, punktowanym dodatkowo w ramach regulaminu jako Power Stage.
Drugi czas próby wywalczył Jari-Matti Latvala, największa dziś nadzieja Malcolma Wilsona na punkty. Mikko Hirvonen uszkodził półoś (na swoje szczęście – przed serwisową przerwą) i z tą awarią pokonał około 10 km. Spowodowało to stratę w wysokości przeszło 1,5 minuty i spadek Fina na piąte miejsce.
Sebastien Loeb wypracował spokojny, czwarty czas (+15,2) wyprzedzając o 2,6 sekundy Sebastiena Ogiera, lidera rajdu.
Szóste miejsce należało do Kimiego Räikkönena, który o 5,5 sekundy pokonał Federico Villagrę i dość pewnie zmierzał po kolejne w tym sezonie punkty. Jeśli Icemana nie dogoni Petter Solberg – jest szansa na sześć oczek. Jeśli Petter okaże się szybszy – Kimi może liczyć na cztery punkty. Istnieje jeszcze trzeci scenariusz – Iceman może dogonić Henninga Solberga borykającego się z problemami z układem wspomagania w Fieście WRC. Przed kończącymi rajd dwoma odcinkami przewaga Norwega nad Finem stopniała do jedynie 12,6 sekundy. To jednak nie jest bardzo prawdopodobne – zapewne Henning zrobi wszystko, by w czasie serwisowej przerwy usunąć wszelkie niedomagania w swoim samochodzie.
O jakimkolwiek dorobku punktowym tylko marzyć mógł Peter Van Merksteijn, tym razem trzynasty w wynikach, ale ze stratą blisko 1:50 do Pettera Solberga.
OS16 – Silves 2 – 21,39 km
Po serwisowej przerwie stało się to, w co wątpiłem – Kimi Räikkönen pewnie pokonał Henninga Solberga, borykającego się ze spadkiem mocy w Fieście WRC, i awansował o oczko w górę klasyfikacji generalnej. Brat Pettera stracił do Kimiego aż 59,1 sekundy! Co więcej – Henninga wyprzedził także jego młodszy brat, Petter, awansując tym samym do najlepszej siódemki. Plan Norwega został zrealizowany, ale czy Mr Hollywood nie zawalczy o jeszcze wyższą lokatę? Na 31 kilometrach musiałby pokonać Kimiego o 29,2 sekundy. Owszem – to jest możliwe, ale czy Petter podejmie to ryzyko? Teraz dołożył Finowi 27,6 sekundy, więc wszystko rozstrzygnie się na Power Stage’u.
Na spore straty pozwolili sobie Sebastein Loeb i Sebastien Ogier. Podobnie zresztą, bez specjalnego ryzyka, pojechały obie załogi fabrycznego zespołu Forda. Owszem – Hirvonen wyprzedził w generalce Wilsona, co nie było trudne, za to bardzo pożądane dla punktacji, ale stracił do zwycięskiego Pettera Solberga stracił niemal 18 sekund. Latvala był o jeszcze przeszło 12 sekund wolniejszy.
Jednakże czasy Loeba (+48,7) i Ogiera (+49,6) wręcz szokowały. Nie było się jednak gdzie spieszyć – wszak i tak Latvala miał blisko 2:50 straty do Loeba, zaś Hirvonen tracił do Ogiera aż prawie 6 minut! Z uwagi na deszczowe warunki Francuzi nie podejmowali ryzyka jadąc na twardych oponach. Twierdzili też, że podobnie zachowają się podczas kończącego rajd Power Stage’a. Ważniejsze są punkty za dwa pierwsze miejsca, niż ich całkowita utrata na skutek głupiego ryzyka.
Peter Van Merksteijn finiszował z jedenastym czasem i stratą nieco ponad minuty do Pettera Solberga.
OS17 – Santana da Serra 2 (Power Stage) – 31,04 km
Petter Solberg pojechał bardzo szybko, więc bez problemów pokonał Kimiego Räikkönena i awansował na szóstą pozycję klasyfikacji generalnej, ale nie udało mu się zgarnąć trzech punktów za wygranie Power Stage’a. Zadanie to wziął na siebie Sebastien Loeb uzyskując znakomity czas 22:35,9, o 1,7 sekundy lepszy od wyniku Jari-Mattiego Latvali. Trzeci wynik próby i jeden punkt dodatkowy do 25 oczek za zwycięstwo rajdu uzyskał Sebastien Ogier (+4,1).
Petter był czwarty na mecie odcinka (+15,5), ale szczęśliwy z powodu szóstego wyniku w generalce i tak miał sporo powodów do zadowolenia po piątkowym pechu.
Peter Van Merksteijn ukończył ostatnią próbę z trzynastym czasem, a cały rajd na pozycji dwudziestej drugiej.
Citroëny były w tym rajdzie klasą dla siebie. Fabryczne ekipy praktycznie nie popełniły błędów, a przegrana Loeba może być wynikiem problemów wynikających z utknięcia za Mikko Hirvonenem. Mimo to dublet ekipy Citroën Racing cieszy nas bardzo, a przewaga czasowa nad rywalami, wynikła również z awaryjności Fiesty WRC, pozwala z optymizmem patrzeć na dalszą część sezonu.
Czas na nieoficjalną klasyfikację generalną (pierwsza dziesiątka) Rajdu Portugalii:
1. Sebastien Ogier, Citroën DS3 WRC, 4:10:53,4
2. Sebastien Loeb, Citroën DS3 WRC, +0:00:31,8
3. Jari-Matti Latvala, Ford Fiesta WRC, +0:03:22,1
4. Mikko Hirvonen, Ford Fiesta WRC, +0:06:16,3
5. Matthew Wilson, Ford Fiesta WRC, +0:07:48,5
6. Petter Solberg, Citroën DS3 WRC, +0:10:17,4
7. Kimi Räikkönen, Citroën DS3 WRC, +0:10:54,1
8. Federico Villagra, Ford Fiesta WRC, +0:11:38,8
9. Henning Solberg, Ford Fiesta WRC, +0:14:16,4
10. Dennis Kuipers, Ford Fiesta WRC, +0:17:54,6
…
19. Peter Van Merksteijn, Citroën DS3 WRC, +0:39:39,6
KG
Zdjęcia: Citroën Racing, oficjalna strona Pettera Solberga i oficjalna strona Petera Van Merksteijna
Najnowsze komentarze