Na dzisiejszy etap składało się sześć odcinków specjalnych – trzy różne przejeżdżane dwukrotnie w dwóch pętlach. Prześledźmy, jak rozwijała się sytuacja na terenie, na których as Citroëna, Sebastien Loeb, jeszcze nigdy nie przegrał. Czy rekordzista w niemal wszystkich klasyfikacjach Rajdowych Mistrzostw Świata podniesie liczbę wygranych niemieckich rund do dziewięciu?
Wszystko okaże się w niedzielę, a tymczasem zapraszamy do krótkiej relacji z tego, co w Dolnie Mozeli działo się w piątek.
OS1 – Ruwertal/Fell 1 – 24,18 km
Wspomniany na wstępie Latvala sięgnął po ES-owe zwycięstwo głównie dzięki oponom – wszystkie załogi Forda pojechały na twardej mieszance, co okazało się niezłym wyborem na pierwszej próbie, ale kompletnie zawiodło w dalszej części przedpołudniowej pętli. Jadący na miękkich kapciach fabryczni kierowcy Citroëna nie pozwolili jednak Finowi na zbyt dalekie odjechanie – drugi na mecie Ogier stracił 1,5 sekundy, a jadący jako pierwszy Loeb okazał się wolniejszy od Latali o 2 sekundy.
Czołową piątkę uzupełnili Mikko Hirvonen (+2,4) i Petter Solberg (+6,7), któremu trudno było znaleźć właściwy rytm.
Ogier miał moment kilometr przed finiszem, gdy otarł się o dwa słupki i lekko zdewastował przednią i lewą część nadwozia. Były problemy z otwarciem drzwi po lewej stronie DS3 WRC.
Kimi Räikkönen zaliczył piruet na śliskim zakręcie i stracił trochę czasu, ale i tak wbił się do czołowej dziewiątki (+24,1).
OS2 – Grafschaft Veldenz 1 – 22,47 km
Meteorolodzy Citroëna mieli rację i nad Grafschaft Veldenz się rozpadało. W efekcie miękkie opony okazały się znakomitym wyborem i Sebastianowie wręcz zdemolowali przeciwników. Najszybszy był Ogier, który o 0,8 sekundy pokonał Loeba i objął prowadzenie w rajdzie. Trzeci czas należał do Mikko Hirvonena, który stracił przeszło pół minuty do zwycięzcy odcinka! Latvala był jeszcze gorszy – Ogier pokonał go o ponad 40 sekund!!!
Do piątki wbił się Dani Sordo w Mini.
Petter Solberg przestrzelił skrzyżowanie, wbił się w skarpę i stracił przeszło minutę kończąc OS2 z dziewiątym czasem.
Dziesięć oczek dalej sklasyfikowani Kimiego Räikkönena ze stratą 75,4 sekundy do Ogiera.
OS3 – Moselland 1 – 19,92 km
Kończący pętlę Moselland padł łupem Sebastiena Loeba, który pokonał swojego zespołowego kolegę o 5,7 sekundy, a między Sebastianami zmieścił się jeszcze Mikko Hirvonen (+4,0), w efekcie czego siedmiokrotny Mistrz Świata awansował na pozycję lidera klasyfikacji generalnej z przewagą 4,4 sekundy nad swoim młodszym imiennikiem.
Sekundę za Ogierem pojawił się na mecie Dani Sordo, najwyraźniej szczęśliwy z rozpoczęcia asfaltowej części sezonu. Hiszpan w Mini WRC zajmował też czwarte miejsce w generalce.
OS-ową piątkę uzupełnił Petter Solberg, któremu najwięcej problemów sprawiały ciasne nawroty. Mr Hollywood w generalce miał przed sobą dwa Mini, ale za to o 44 sekundy wyprzedzał Jari-Mattiego Latvalę, który stracił 83 sekundy do Loeba przebijając prawą tylną oponę na szutrowym łączniku między asfaltowymi częściami odcinka.
Kimi Räikkönen tym razem był ósmy (+30,4) i wreszcie obyło się bez problemów.
OS4 – Ruwertal/Fell 2 – 24,18 km
Po serwisowej przerwie, podczas której załogi mogły się posilić, uczestnicy Rajdu Niemiec powrócili na odcinek Ruwertal/Fell. Najwyraźniej obiad był dobry, bo cztery z sześciu czołowych miejsc na tabeli wyników należały do kierowców Citroënów! DS3 WRC jest znakomitym autem i w dodatku ma dobrych kierowców ustawianych przez świetnych pilotów ;-)
Próbę zapisał na swoje konto Sebastien Ogier, który pokonał o 3,5 sekundy Sebastiena Loeba. Dopiero piąty – ze sporą już stratą 16,3 sekundy – był Petter Solberg, a do tego świetnym czasem błysnął Kimi Räikkönen. Iceman wywalczył szósty czas, tylko o 22,2 sekundy gorszy od Ogiera. Co ciekawe były Mistrz F1 pokonał obie fabryczne załogi Forda, ale uległ obu fabrycznym Mini WRC. Kris Meeke wbił się bowiem do czołowej trójki (+13,6), a Dani Sordo był czwarty (+15,9).
Skąd jednak tak kiepskie czasy fabrycznych Fordów? Hirvonen stracił blisko pół minuty po uderzeniu w murek, co skutkowało uszkodzeniem lewego tylnego zawieszenia i mogło powodować straty w dalszej części dnia, zaś Jari-Matti Latvala miła problemy z silnikiem – motor Fiesty pracował tylko na trzech cylindrach. W efekcie Fin stracił ponad 70 sekund.
OS5 – Grafschaft Veldenz 2 – 22,47 km
Loeb wziął rewanż na Ogierze na drugim przejeździe Grafschaft Veldenz – lider klasyfikacji sezonu pokonał młodszego kolegę o 4,7 sekundy. OS-owe podium uzupełnił Mikko Hirvonen, któremu udało się na dojazdówce doprowadzić Fiestę do stanu używalności.
Petter Solberg był tym razem czwarty i znowu nie ustrzegł się małego błędu, który kosztował go kilka sekund.
Także Kimi Räikkönen nie miał zbyt wielu powodów do radości – ukończył odcinek z dwunastym czasem i stratą 33,7 sekundy do Loeba, ale w generalce wciąż był ósmy.
OS6 – Moselland 2 – 19,92 km
Kończący pierwszy etap powtórny przejazd przez Moselland również przyniósł zwycięstwo Loebowi. Francuz pokonał swojego zespołowego kolegę o 1,8 sekundy powiększając całkowitą przewagę nad Ogierem do 7,4 sekundy. To był zresztą kolejny OS-owy dublet Citroëna w tym rajdzie.
Petter Solbeg wbił się do czołowej czwórki (+13,9) ulegając o 4,1 sekundy Mikko Hirvonenowi. Latvala wciąż tracił na skutek nie w pełni sprawnego silnika oraz dodatkowo przebitej opony – łączna „odległość” Fina od Loeba po dzisiejszym dniu wzrosła do przeszło 6 minut!
Nieźle pojechał Kimi Räikkönen – szósty czas i strata tylko 26 sekund do Loeba, to całkiem przyzwoity wynik!
I na koniec klasyfikacja generalna (pierwsza jedenastka) po pierwszym etapie Rajdu Niemiec:
1. Sebastien Loeb, Citroën DS3 WRC, 1:18:21,4
2. Sebastien Ogier, Ctiroën DS3 WRC, +0:00:07,4
3. Mikko Hirvonen, Ford Fiesta WRC, +0:01:18,4
4. Dani Sordo, Mini WRC; +0:01:40,3
5. Kris Meeke, Mini WRC; +0:01:57,6
6. Petter Solberg, Citroën DS3 WRC, +0:01:59,8
7. Henning Solberg, Ford Fiesta WRC, +0:03:22,1
8. Kimi Räikkönen, Citroën DS3 WRC, +0:03:25,5
9. Dennis Kuipers, Ford Fiesta WRC, +0:03:31,7
10. Armindo Araujo, Mini WRC, +0:04:22,4
11. Peter Van Merksteijn, Citroën DS3 WRC, +0:04:30,4
KG
zdjęcia: Citroën Racing oraz oficjalna strona Pettera Solbega
Najnowsze komentarze