Zerknijmy, co działo się w Rajdzie Szwecji od wczorajszego wieczora, kiedy to załogi po raz pierwszy pokonywały tor kłusaków, będący superOSem, z jakim przyszło im się zmierzyć podczas całej imprezy dwukrotnie, drugi raz na zakończenie dzisiejszego dnia.
OS1 – Karlstad 1 (1,90 km)
Jedyna czwartkowa próba przygotowana była przede wszystkim dla kibiców, jak każdy superOS. Na torze kłusaków najszybszy okazał się Dani Sordo, jakby chciał pokazać, że zamieszanie z rajdowym zespołem Mini, to głupota, bo oni przecież chcą i potrafią jeździć!
Sebastien Loeb zremisował z Petterem Solbergiem – obaj kierowcy uzyskali czwarty czas na tym odcinku, tracąc do Daniego po 1,2 sekundy. Mikko Hirvonen, piąty w wynikach, był wolniejszy od zespołowego kolegi o 0,3 sekundy, ale za to o 0,7 pokona Jari-Mattiego Latvalę.
Nasser Al-Attiyah uzyskał dwunasty czas (+4,4), o 0,8 sekundy lepszy od wyniku Petera Van Merksteijna (osiemnasty w tabeli), który z kolei o pół sekundy wyprzedził Thierry’ego Neuville’a.
Jurek Para w Clio przygotowanym przez 2Brally zajął pięćdziesiąte miejsce.
OS2 – Mitandersfors (27,07 km)
Prawdziwe ściganie rozpoczęło się dziś rano. Dość długa próba, najdłuższa w całym dniu, padła łupem Madsa Østberga i Jari-Mattiego Latvali – obaj kierowcy zremisowali na tym odcinku.
Mikko Hirvonen był trzeci (+0,8) i taką właśnie pozycję zajmował w generalce, ale sam mówił na mecie, że jeszcze nie całkiem ufa w swoje umiejętności w tym samochodzie, i jechał w związku z tym dość zachowawczo.
Sebastien Loeb zaliczył spóźnienie przy wyjeździe z serwisu, co skutkowało 10-sekundową karą. Francuz dojechał do mety odcinka, z dodatkowymi kołami na pokładzie, 3,6 sekundy za zwycięzcami, ale z uwagi na karę zajmował w łącznych wynikach miejsce szóste.
W niełatwych warunkach niespecjalnie radzili sobie „juniorzy” – Van Merksteijn zajął dopiero 25. miejsce ze stratą 1:18:1, Thierry Neuville był wolniejszy o 0,2 sekundy, a Nasser Al-Attiyah finiszował jako 28. z czasem 1:39,4.
Jerzy Para w Clio zajął 49. pozycję.
OS3 – Opaker 1 (20,17 km)
Sebastien Loeb wyprzedził Daniego Sordo w klasyfikacji generalnej awansując na piątą pozycję dzięki zwycięstwu na odcinku Opaker 1. Francuz wyprzedził Latvalę o 0,2 sekundy, a dzięki temu Fin awansował na pozycje lidera klasyfikacji generalnej. Czołową trójkę uzupełnił Petter Solberg (+0,7).
Za odcinkowym podium, ze sporą dosyć stratą (+4,2), finiszował Mikko Hirvonen, który w generalce zajmował trzecią pozycję, 0,1 sekundy za Petterem Solbergiem.
Thierry Neuville zakończył tę próbę z dwudziestym czasem (+45,0). Trzy miejsca dalej sklasyfikowano Petera Van Merksteijna (+49,6), zaś Nasser stracił blisko 75 sekund i zakończył zmagania na pozycji 27.
Jerzy Para najwyraźniej się rozkręcał – tym razem w dość leciwym Clio finiszował na pozycji 45.
OS4 – Kirkener 1 (7,10 km)
Wynik marzeń zaliczył Citroën na krótkim Kirkenerze – zwyciężył Mikko Hirvonen, który o 1,9 sekundy pokonał Sebastiena Loeba, zaś czołową trójkę uzupełnił Thierry Neuville (+2,3). W efekcie Mikko wskoczył na pozycję wicelidera z jedynie 0,6-sekundową stratą do Latvali, a Loeb awansował na miejsce czwarte, niespełna 2 sekundy za Madsem Østbergiem.
Dwudziesty pierwszy czas uzyskał Peter Van Merksteijn (+19,0), tracąc sekundę do dwudziestego w wynikach Al-Attiyaha.
Polska załoga Para/Gospodarczyk finiszowała tym razem na miejscu 48.
OS5 – Finnskogen 1 (20,97 km)
Na serwisową przerwę po Finnskogen 1 Mikko Hirvonen zjeżdżał jako lider klasyfikacji generalnej, a to dzięki wygraniu tego odcinka. Fin pokonał Madsa Østberga o 1,9 sekundy i Sebastiena Loeba i 2,5.
Neuville nie powtórzył osiągnięcia z poprzedniej próby finiszując tym razem na pozycji szesnastej (+30,8).
Van Merksteijn był dziewiętnasty (+44,3), zaś Katarczyk debiutujący w DS3 WRC stracił dokładnie półtorej minuty i został sklasyfikowany na pozycji 31.
Para z Gospodarczykiem uzyskała najlepszy jak dotychczas wynik w Clio kończąc próbę na pozycji 43.
OS6 – Opaker 2 (20,17 km)
Najwyraźniej najedzony Loeb jeździ lepiej ;-) Po serwisowej przerwie, w czasie której załogi zaliczyły też lunch, ośmiokrotny Mistrz Świata wygrał odcinek szwedzkiej rundy i awansował na trzecią pozycję w generalce.
Czołową trójkę uzupełnili Jari-Matti Latvala (+3,3) i Mikko Hirvonen (+5,8), wciąż liderujący w generalce.
Trzy „satelickie” Citroëny finiszowały na miejscach 23-25 w kolejności Neuville (+52,8), Van Merksteijn (+57,1) i Al-Attiyah (+58,6).
Polska ekipa w Clio znowu zakończyła próbę na 43. miejscu.
OS7 – Kirkener 2 (7,10 km)
Długo się z najedzonego Loeba nie cieszyliśmy – już na kolejnej próbie Francuz wypadł z pierwszej dziesiątki wpadając wcześniej w zaspę. Zanim kibice wypchnęli Citroëna DS3 WRC, uciekło blisko dwie minuty i ośmiokrotni Mistrzowie Świata spadli na jedenaste miejsce w generalce.
Próbę wygrał Mikko Hirvonen umacniając się lekko na pozycji lidera, bo Latvala był o 0,7 sekundy wolniejszy.
Dobrze pojechał Thierry Neuville – ukończył ten krótki odcinek z trzynastym czasem (+14,0), sekundę przez Al-Attiyahem. Van Merksteijn finiszował jako dziewiętnasty (+24,5).
Polska załoga w Clio znów uzyskała 43. czas i prowadziła w swojej klasie, choć przyznać trzeba, że walczyło w niej tylko dwa auta. Ale nasi prowadzili!!!
OS8 – Finnskogen 2 (20,97 km)
Niestety przy drugim przejeździe przez Finnskogen 2 Mikko Hirvonen stracił prowadzenie w rajdzie – był na mecie czwarty (+3,7), za Latvalą, Petterem Solbergiem (+3,3) i Sebastianem Loebem (+3,6), który wskoczył na ósme miejsce w generalce! Fiński kierowca Citroëna narzekał na zbalansowanie samochodu, co sprawiło, że postanowił nieco odpuścić, ale dotrzeć do mety. Chłodny umysł Mikko zawsze mi imponował – ja nie potrafiłbym się aż tak wyłączyć.
Neuville, który przed rajdem ćwiczył jazdę na śniegu pod kierunkiem czterokrotnego Mistrza Świata, Tommiego Mäkinena, wywalczył piętnasty czas (+37,2) i takąż pozycję zajmował w generalce.
Van Merksteijn wbił się do czołowej osiemnastki (+52,6), pięć oczek przed Nasserem (+1:17,8).
Naprawdę dobry, 40. czas, wywalczył Jurek Para w Renault Clio.
OS9 – Torsby (19,21 km)
Ostatni „prawdziwy” odcinek wygrał Petter Solberg, który aż o 7,4 sekundy wyprzedził Jari-Mattiego Latvalę i o 10,5 sekundy trzeciego w wynikach Loeba. W efekcie Mr. Hollywood awansował do czołowej trójki, którą przed nim tworzą Latvala i Hirvonen.
Mikko stracił na tej próbie aż 22 sekundy i finiszował na ósmym miejscu, a wszystko przez to, że z opon powypadały kolce i przyczepność na zimowej nawierzchni mocno się pogorszyła.
Do dziesiątki wbił się Thierry Neuville (+31,4), piętnasty w klasyfikacji generalnej.
Gorzej poszło Nasserowi (25. miejsce i strata 1:13,4) i Peterowi (dwa oczka niżej, +1:14,0).
Coraz lepiej za to radziła sobie polska załoga Renault Clio – tym razem Jurek Para i Szymon Gospodarczyk finiszowali z 38. czasem i w efekcie awansowali na 42. miejsce w generalce.
OS10 – Karlstad 2 (1,90 km)
Dzisiejszy dzień kończył przejazd superOSu na torze kłusaków. Na tak krótkiej próbie trudno było oczekiwać jakichś spektakularnych rozstrzygnięć, chyba że na skutek błędów. Sebastien Loeb ustąpił pola tylko Petterowi Solbergowi, który okazał się lepszy od ośmiokrotnego Mistrza Świata o 0,6 sekundy. W trójce zmieścił się jeszcze Mikko Hirvonen (+1,0), który zajmuje po dzisiejszym dniu pozycję wicelidera ze stratą blisko 17 sekund do prowadzącego Jari-Mattiego Latvali.
Dobrym, siódmym czasem, popisał się Thierry Neuville (+2,1), piętnasty w końcowych wynikach dnia.
Peter Van Merksteijn uzyskał piętnasty rezultat próby (+5,4) i zremisował z Nasserem Al-Attiyahem.
Jurek Para był 38.
I na koniec pierwsza dziesiątka (plus „nasi”) klasyfikacji generalnej po dziesięciu odcinkach specjalnych:
1. Jari-Matti Latvala, Ford Fiesta WRC, 1:23:50,8
2. Mikko Hirvonen, Citroën DS3 WRC, +0:00:16,8
3. Petter Solberg, Ford Fiesta WRC, +0:00:18,6
4. Mads Østberg, Ford Fiesta WRC, +0:00:32,3
5. Jewgienj Nowikow, Ford Fiesta WRC, +0:01:12,1
6. Henning Solberg, Ford Fiesta WRC, +0:01:48,5
7. Sebastien Loeb, Citroën DS3 WRC, +0:02:08,9
8. Patrik Sandell, Mini WRC, +0:02:18,8
9. Martin Prokop, Ford Fiesta WRC, +0:02:26,9
10. Eyvind Brynildsen, Ford Fiesta WRC, +0:02:59,8
…
15. Thierry Neuville, Citroën DS3 WRC, +0:04:37,4
…
19. Peter Van Merksteijn, Citroën DS3 WRC, +0:06:27,6
…
21. Nasser Al-Attiyah, Citroën DS3 WRC, +0:08:18,0
…
39. Jerzy Para, Renault Clio, +0:33:31,7
KG
zdjęcia: Citroën i 2Brally
Najnowsze komentarze