Trzycylindrowe silniki z rodziny PureTech, które montowane są w samochodach marek Citroen, DS, Opel i Peugeot, to stosunkowo niezawodne i przyjemne w eksploatacji jednostki, które zadowalają się niedużą ilością paliwa a jednocześnie zapewniają dynamiczną jazdę. Jednak w sieci można spotkać opinie o tym, że mogą mieć problem z paskami rozrządu. Zapytaliśmy więc ekspertów z ASO Citroena i Peugeot w Polsce oraz Niemczech co o nich sądzą.
Zobacz też koniecznie:
Silnik PureTech 1.2
Silniki te występują obecnie w kilku odmianach, od 68 do 155 KM. Producent stale rozwija i udoskonala tę linię. Jednostki PureTech mają dobrą opinię jeśli chodzi o niezawodność, kulturę pracy i parametry techniczne. Dużą zaletą jest tu umiarkowany apetyt na paliwo.
Sama jazda z tym silnikiem nawet w większych samochodach, takich jak Citroen C5 Aircross czy Peugeot 3008, dzięki nisko położonemu maksymalnemu momentowi obrotowemu, bardzo przypomina dynamikę jazdy dieslem. Jeśli chodzi o hałas i wibracje, to pomimo trzech cylindrów, są one mało zauważalne a wiele osób w ogóle nie zauważa, że jest to silnik trzycylindrowy.
W ogłoszeniach można znaleźć 3-4 letnie Peugeot 3008 z przebiegami rzędu 150-200 tysięcy przy tym silniku, chociaż trafił się i taki, który przejechał blisko ćwierć miliona kilometrów.
Awarie paska rozrządu i silnika
Niektóre z silników PureTech, szczególnie te z początkowego okresu produkcji, wykazywały tendencję do przedwczesnego zużywania się paska rozrządu. Pracując w kąpieli olejowej tracił on drobne cząstki, które kumulowały się w oleju i mogły spowodować zapchanie się kanałów olejowych a w konsekwencji poważną awarię silnika. Problem ten nie występuje zbyt często. Według mechaników, z którymi rozmawialiśmy, są to jednostkowe przypadki. Warto jednak zastosować się do kilku zaleceń.
Przede wszystkim należy używać oleju, który zaleca producent. Stan paska można samodzielnie kontrolować, bo widać go po zdjęciu korka oleju – tą czynność należy wykonywać zawsze na zimnym silniku, nigdy po jeździe!
Wymianę oleju należy przeprowadzać co 15 tysięcy kilometrów. W przypadku, jeśli samochód został kupiony jako używany i nie ma informacji o tym, co działo się z nim wcześniej, warto wymienić też pasek rozrządu na nowy i od razu olej, jednocześnie zlecając płukanie silnika, by pozbyć się ewentualnych cząstek paska, które mogły się w nim osadzić wcześniej.
W niektórych jednostkach, eksploatowanych głównie w niskich zakresach obrotów, może pojawić się zwiększone zużycie oleju.
Ważna AKTUALIZACJA: samochody Citroen, Peugeot i DS z silnikiem 1.2 PureTech z lat 2013 – 2017 objęte są akcją serwisową. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Lista silników PureTech (stan na dzień 11.03.2020)
Nazwa |
Pojemność |
Onaczenie |
Moc kW |
Moc KM |
Norma |
PureTech 1.0 |
999 cm3 |
EB0 |
50 kW |
68 KM |
Euro 5 |
PureTech 1.2 |
1199 cm3 |
EB2FB |
50 kW |
68 KM |
Euro 6 |
PureTech 1.2 |
1199 cm3 |
EB2 |
61 kW |
82 KM |
Euro 6 |
PureTech 1.2 |
1199 cm3 |
EB2DT |
81 kW |
110 KM |
Euro 6 |
PureTech 1.2 |
1199 cm3 |
EB2DTS |
96 kW |
130 KM |
Euro 6 |
PureTech 1.2 |
1199 cm3 |
EB2ADTS |
100 kW |
135 KM |
Euro 6 |
PureTech 1.2 |
1199 cm3 |
EB2ADTX |
115 kW |
155 KM |
Euro 6 |
Jak wygląda produkcja silnika 1.2 PureTech?
Silniki PureTech produkowane są we Francji i w Polsce. Byliśmy tam z wizytą.
Najnowsze komentarze