Sam nawet mam znajomego, który prowadzi naprawdę niemałą firmę. Korzysta z różnego rodzaju pojazdów, ale największe obciążenia – z uwagi na branżę – spadają właśnie na samochody dostawcze, z DMC do 3,5 tony. Chyba wszystkie jego samochody w tej klasie, to Peugeoty, ale człowiek generalnie z samochodów francuskich niewybrednie żartuje, by nie napisać wprost, że drwi. Schizofrenia? ;-) Pewnie nie, to tylko powtarzanie mitów. Fakty zaś świadczą przeciwko legendom.
Niezaprzeczalnym liderem rynku samochodów dostawczych w naszym kraju jest Fiat (pozostający zresztą w pewnym aliansie z francuskim koncernem PSA…), który jako jedyny sprzedał w naszym kraju ponad 10 tysięcy samochodów w ciągu ubiegłego roku. Blisko 20-procentowy udział włoskiej marki w rynku, to imponujące osiągnięcie. Drugi w rankingu Renault przekroczył minimalnie poziom 13% sprzedając 6.978 samochodów dostawczych.. Co ważniejsze – oznacza to niemal 30-procentowy wzrost w stosunku do roku 2006!
Czwarte miejsce w rankingu zajął Peugeot. Ze sprzedażą 4.662 samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony wykroił dla siebie 8,7% polskiego rynku, a jednocześnie osiągnął niemal 66-procentowy przyrost sprzedaży w odniesieniu do roku wcześniejszego.
Peugeotowi depcze po piętach Citroën. Różnica sprzedaży wyniosła niespełna 200 samochodów. Citroën sprzedał 4.465 aut dostawczych, co oznacza przyrost o imponujące niemal 79,7%. Dzięki temu Citroën posiada 8,34% udziału w tym rynku.
A które modele francuskich aut sprzedawały się w ubiegłym roku najlepiej? Oto krótkie zestawienie z miejscami w rankingu oraz liczbą sprzedanych egzemplarzy:
3. Renault Master, 3.049
9. Citroën Jumper, 2.304
10. Peugeot Boxer, 2.229
12. Renault Trafic, 2.161
13. Citroën Berlingo, 1.913
14. Peugeot Partner, 1.591
18. Renault Kangoo Express, 1.090
Jak widać – prym wiodą raczej większe dostawczaki. Wydawałoby się, że wszechobecne kombivany będą górowały w rankingu, ale w przypadku samochodów francuskich lepiej sprzedają się Master, Jumper, czy Boxer. Oczywiście powyższe dane nie zawierają informacji o sprzedaży odmian osobowych Berlingo, Partnera, czy Kangoo.
Wszystkie najlepiej sprzedające się modele wymienione powyżej, za wyjątkiem Kangoo Express, wykazują wzrastającą dynamikę sprzedaży – od 23,54% dla Mastera do imponujących 183,39% w przypadku Jumpera!
W przyszłym roku należy się spodziewać dalszego wzrostu sprzedaży w segmencie aut dostawczych, a to w dużej mierze dzięki wprowadzeniu do sprzedaży nowego, większego Kangoo oraz poszerzeniu oferty przez koncern PSA – na rynek trafią Citroën Nemo i Peugeot Bipper, a także odnowione Berlingo i Partner w wersjach van.
Na podstawie publikacji IBRM Samar
Krzysztof Gregorczyk
Najnowsze komentarze