Nowy PEUGEOT 3008 DKR jest gotowy na swój pierwszy występ. Dzięki wsparciu partnerów: Total, Red Bull, BFGoodrich i Sparco, 3008 DKR z załogą Carlos SAINZ/Lucas CRUZ weźmie udział w dniach 2-7 października 2016 w Rajdzie Maroka.
Rajd Maroka, uważany za „próbę generalną” przed Rajdem Dakar, stanowi dla Peugeot ważny etap w rozwoju nowej wyczynowej maszyny. W stosunku do poprzedniego modelu, który zwyciężył w Rajdzie Dakar i Rajdzie Jedwabnego Szlaku 2016, w PEUGEOT 3008 DKR wprowadzono liczne ulepszenia. Teraz nowy samochód wyrusza do Maroka, by zakończyć ostatni etap programu testowego.
Tego lata czterech kierowców Dream Team Peugeot wzięło udział w dopracowywaniu PEUGEOT 3008 DKR. Odbyli dwie sesje testowe i pokonali co najmniej 5000 kilometrów w Hiszpanii i w Maroku, w celu sprawdzenia nowości technicznych w warunkach rzeczywistych (upał, piasek, wydmy) i zdefiniowania ustawień odpowiednich dla każdej załogi.
Od sesji testowych… do rajdu
W sezonie 2016 zdecydowano się na przeprowadzenie testów Peugeot Sport w Maroku (Arfud) i w Hiszpanii. Tamtejsze tereny mają wszystkie cechy charakterystyczne Dakaru (klimat, zróżnicowanie terenu, itd.) i oferują odpowiednie warunki do rozwoju samochodów rajdowych. Dwie sesje testowe PEUGEOT 3008 DKR, które odbyły się latem, potwierdziły doskonałe wyniki całorocznej pracy inżynierów marki, chociaż nic nie zastąpi próby w warunkach rzeczywistych w trakcie rajdu w Maroku.
Praca nad udoskonaleniem PEUGEOT 3008 DKR koncentrowała się na kilku parametrach technicznych, takich jak: modyfikacje amortyzatorów i geometrii zawieszenia, aby samochód lepiej się spisywał w trudnych warunkach rajdu terenowego, zwiększenie dostępnego momentu obrotowego, by samochód lepiej przyspieszał na niskich obrotach, w szczególności na wydmach, nowe nadwozie, zapewniające lepszą aerodynamikę, system klimatyzacji w kabinie, aby „Dream Team” zachował jak największą sprawność w czasie dużych upałów.
Co mówią członkowie Dream Teamu?
Pracowaliśmy nad niektórymi detalami istotnymi dla przygotowania naszego nowego samochodu PEUGEOT 3008 DKR na Rajd Dakar, i korzystaliśmy z doświadczeń z tegorocznego sezonu. W szczególności poprawiliśmy wszystko to, co łączy się ze zwrotnością samochodu, praktycznym użytkowaniem silnika i zawieszenia. Nasza przewaga może zależeć właśnie od optymalizacji tych parametrów ‑ wyjaśnia Carlos SAINZ (z pilotem Lucasem CRUZ’em). ‑ Oczywiście nie chodzi tu o jakieś zasadnicze zmiany, nie będzie tak jak w zeszłym roku, gdy pojechaliśmy na Dakar 2016 samochodem zaprojektowanym na nowo w porównaniu do tego z 2015 roku. Testowaliśmy nowy samochód w Hiszpanii i w Maroku, a udział w Rajdzie Maroka jest ważny, bo pozwoli nam sprawdzić wprowadzone ulepszenia, by zapewnić sobie jak najlepsze warunki startu w Dakarze. Do końca roku będziemy mieli bardzo napięty grafik.
Cyril DESPRES (i jego pilot David CASTERA) – który ma na swoim koncie pięć zwycięstw w Rajdzie Dakar w kategorii motocykli – weźmie udział w Rajdzie Maroka jako kierowca PEUGEOT 2008 DKR, po raz pierwszy w swojej krótkiej karierze w kategorii samochodów. Tego lata odniósł pierwsze zwycięstwo w klasie samochodów w wyczerpującym Rajdzie Jedwabnego Szlaku (Moskwa-Pekin).
Nie będę zdradzał wszystkich sekretów naszego nowego samochodu, ale inżynierowie, choć tego nie widać, wykonali wspaniałą pracę po naszym powrocie z Ameryki Południowej w styczniu. W czasie testów bezpośrednio odczuliśmy pozytywne efekty zmian w zawieszeniu, co pozwoli poprawić stabilność samochodu, jak również pracy nad niezawodnością osprzętu silnika. Dakar jest najtrudniejszym rajdem na świecie, a trasa z roku na rok jest coraz bardziej wymagająca. Musimy mieć samochód, który sprosta temu wyzwaniu i rozwijać się, tak abyśmy za każdym razem byli lepiej przygotowani. Dotyczy to mechaniki, ale także ludzi, dlatego po Maroku skoncentruję się na przygotowaniu fizycznym. Naprawdę nie mogę się już doczekać tego rajdu. W Maroku odniosłem sukcesy na motorze: to bardzo piękny rajd. Teraz po raz pierwszy pojadę samochodem, a tegoroczne zwycięstwo w Rajdzie Jedwabnego Szlaku daje mi większą pewność.
Stéphane PETERHANSEL – najbardziej utytułowany kierowca w historii Dakaru ‑ uczestniczył również w procesie ulepszania PEUGEOT 3008 DKR wraz ze swoim pilotem Jeanem Paulem COTTRET. Poczułem się naprawdę szczęśliwy, odnosząc w tym roku dwunaste zwycięstwo w Dakarze, jako kierowca tak prestiżowej francuskiej marki jak Peugeot. Zdecydowanie naszym celem na 2017 rok będzie powtórzenie tego wyczynu, choć być może największą konkurencją będą dla mnie członkowie naszego teamu, zwłaszcza jeśli spojrzeć na osiągnięcia moich kolegów z Teamu Peugeot Total w tym sezonie. Mam pełne zaufanie do usprawnień technicznych wprowadzonych w nowym samochodzie i jestem bardzo zadowolony z programu testowego Peugeot. Będę śledził z wielkim zainteresowaniem postępy Carlosa i Cyrila w Rajdzie Maroka.
Jedną z największych gwiazd wśród kierowców Rajdu Dakar w 2016 roku był Sébastien LOEB (z Danielem ELENĄ jako pilotem), dziewięciokrotny rajdowy mistrz świata, który odniósł najwięcej zwycięstw etapowych w pierwszym tygodniu wyścigu. Loeb nadal uczył się jazdy w rajdach terenowych przez cały sezon, a jednocześnie jeździł w teamie Peugeot Hansen w rallycrossowych mistrzostwach świata. Dzięki talentowi i doświadczeniu tego wysokiej klasy kierowcy prace nad udoskonaleniem PEUGEOT 3008 DKR nabrały tempa.
Na pewno muszę się jeszcze wiele nauczyć, jeśli chodzi o rajdy terenowe, a kilometry przejechane podczas Rajdu Jedwabnego Szlaku były czymś bardzo pozytywnym w kontekście najbliższego Dakaru. Jeśli dodać do tego sesje testowe trwające przez cały rok, to naprawdę zaczynam doceniać tę dyscyplinę i odnalazłem się w niej. To bardzo interesujące. To inne podejście do wyścigu, polegające na rozgrywaniu go na długim dystansie, wcześniej tego nie znałem. Musimy z Danielem pokonywać piasek i wydmy i przez cały okres przygotowań koncentrujemy się szczególnie na tego typu terenie.
Rajd Maroka – trasa wyścigu
Rajd Maroka (Agadir – Arfud) składa się z pięciu etapów, a trasa liczy około 1885 km. Kontrole techniczne i administracyjne zostały przeprowadzone 1 października, a o kolejności startu w pierwszym etapie zadecydowały kwalifikacje w dniu 2 października.
Etap 1 – 3 października: 240 kilometrów, wzdłuż wybrzeża.
Etap 2 – 4 października: etap maratonu o długości 554 kilometrów, który poprowadzi zawodników od oceanu do bazy na wydmach.
Etap 3 – 5 października: 390 kilometrów „drogą wschodnią”.
Etap 4 – 6 października: pętla w Arfudzie, 376 km.
Etap 5 – 7 października: ‘ERG Chebbi Final’ czyli 275 końcowych kilometrów wyścigu.
Więcej informacji o Rajdzie Maroka na oficjalnej stronie NPO http://rallyemaroc.npo.fr/
Spotkanie z Teamem Peugeot Total na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu w dniu 9. Października.
Kierowcy Teamu Peugeot Total – Carlos SAINZ, Cyril DESPRES, Sébastien LOEB i Stéphane PETERHANSEL – oraz PEUGEOT 3008 DKR pojawią się na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu tuż po zakończeniu Rajdu Maroka. Zapraszamy na spotkanie z nimi na stoisku Peugeot w dniu 9. października 2016!
Więcej informacji o Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu na oficjalnej stronie http://www.mondial-automobile.com/en/visiteurs/
źródło: Peugeot Polska
Najnowsze komentarze