Pierwszy lutowy numer tygodnika „Auto Świat” przynosi na okładce maleńkie zdjęcia Citroëna C1 i Renault Twingo, a bystre oko wypatrzy jeszcze gdzieś w tle fotografii zamieszczonej u dołu strony Renault Lagunę Grandtour. Porównano ją z czterema innymi samochodami o tym typie nadwozia walczących w segmencie D, ale tym razem zabrakło tam wzorca nad wzorce ;-) To nawet miło ze strony niemieckiego partnera polskiego tygodnika, bo to oczywiście Niemcy z „Auto Bilda” ten test przeprowadzili.
Czas na pierwszy w tym tygodniu przegląd prasy.
„Auto Świat” nr 06 (907) z 4.II.2013
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,30 zł
Koszt 1 strony: ponad 4,4 grosza
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia Citroen
Jakie interesujące nas modele opisano/pokazano/wspomniano: 2CV, Berlingo, C1, C2, C3, C3 Essentielle, C4, C5, Xsara, 107, 206, 307, 308, 407, Clio, Kangoo, Laguna, Megane, Modus, Scenic, Twingo, sportowe
Dopiero na stronie 14. pojawiła się pierwsza informacja związana z francuską motoryzacją. Pokazano tam bowiem wizualizację koncepcyjnego Ce Essentielle, które powstać ma na bazie modelu C4, a być dwudziestopierwszowiecznym odpowiednikiem legendarnego Citroëna 2CV. Auto ma zostać pokazane jesienią we Frankfurcie, a stylistyka dość mocno przywodzi na myśl koncepcyjnego Cactusa sprzed przeszło pięciu lat. Według „Auto Świata” nie wiadomo jeszcze, czy producent zechce zrobić z tego samochodu tani model (przy okazji przywołano Dacię), czy wręcz przeciwnie – pójdzie w stronę serii DS.
Na stronie 15. wspomniano krótko o pomyśle PSA na nową – powietrzno-benzynową hybrydę, o czym na naszych łamach mogliście przeczytać już dwa tygodnie temu w tekście „Rewolucja napędowa w PSA”. W tej krótkiej notatce wspomniano Citroëna C3, bo z myślą o segmencie B Grupa PSA opracowała tę technologię.
U progu sezonu WRC jest całe mnóstwo niewiadomych, którym poświęcono artykuł zamieszczony na stronach 16-17. Nie mogło tam naturalnie zabraknąć wcale licznych wzmianek o rajdowych Citroënach i ich załogach. Warto tam zajrzeć.
Porównanie pięciu aut segmentu D z nadwoziami kombi i silnikami wysokoprężnymi o mocach rzędu 136-160 KM zamieszczono na stronach 18-23. Wystąpiła w tym teście Laguna, a rywalizować jej przyszło z Fordem Mondeo, Hyundaiem i40, Mazdą 6, oraz Oplem Insignią. Wyniki porównania są o tyle zaskakujące, że Mondeo zajęło dopiero czwarte miejsce – wyprzedziło tylko (nie zgadniecie ;-) ) Lagunę, która skrytykowano za ciasnotę wnętrza, niespecjalną funkcjonalność, pojemność bagażnika, sztywne zawieszenie, czy nieprecyzyjny układ kierowniczy. Wśród zalet francuskiego kombiaka niewątpliwie wymienić trzeba silnik 2.0 dCi o wysokiej kulturze pracy i niskim zapotrzebowaniu na olej napędowy. W efekcie Laguna jednak przegrała z rywalami dość wyraźnie i nie pomogła w tym nawet 3-letnia gwarancja.
W dziale Używane porównano trzy autka segmentu A, w tym dwa francuskie – Citroëna C1 (wspomniano też bliźniaczego doń Peugeota 107) i Renault Twingo, których rywalem został Fiat Panda. Wszystkie te samochody są ekonomiczne, relatywnie przestronne (choć „Auto Świat” uznał je za ciasne, z czym zgodzić mi się trudno – wszak oceniamy samochody malutkie, więc trudno oczekiwać przestronności, jak w segmencie D) i pozwalają na sprawne przemieszczanie się w mieście, do czego przecież swatały stworzone.
Okazuje się, że C1-ka jest trwała niemal tak bardzo, jak pokutujące w Polsce mity o awaryjności francuskich samochodów ;-) Owszem, zdarzają się usterki, ale to z reguły drobiazgi, które nie mają wpływu na możliwość kontynuowania jazdy. Ogólnie pochwalono najmniejszego Citroëna, ale zwrócono uwagę na wysokie ceny oryginalnych części zamiennych oraz spore koszty przeglądów, choć nie wydaje mi się, by to były jakieś szokujące wartości. Tym bardziej, że tak naprawdę niewielu właścicieli kilkuletnich autek odwiedza Autoryzowane Stacje Obsługi, a z serwisowaniem tak prostego samochodu poradzi sobie nawet początkujący zakład.
W przypadku Twingo, nowszego konstrukcyjne, ceny wywoławcze na rynku wtórnym są wyższe, niż w przypadku rywali, ale też samochód będzie młodszy, niż C1, albo Panda. W przypadku najmniejszego Renault warto się skusić na autko napędzane benzyniakiem, bo diesel 1.5 dCi miewał problemy.
Wskazanie Redakcji przechyliło się na stronę Twingo, o ile nie potrzebujecie pięciodrzwiowego nadwozia. Z kolei tylko C1 można mieć w wersji trzy-, lub pięciodrzwiowej, bo Panda zawsze będzie pięciodrzwiowym hatchbackiem.
A co, jak i dlaczego, sprawdzicie zaglądając na strony 30-35 „Auto Świata”.
Raport TÜV dotyczący samochodów 6-7-letnich opublikowano na stronach 36-37. Wynika z niego, że Niemcy (albo raczej kierowcy mający samochody w Niemczech zarejestrowane) przyjeżdżający swoimi samochodami na przeglądy diagnostyczne różnie dbają o swoje auta. Wyniki samochodów nas interesujących przedstawiają się następująco:
74. Renault Modus – 20,1% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 69 tys. km;
79. Citroën Berlingo – 20,4% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 102 tys. km;
82. Citroën C3 – 20,7% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 75 tys. km;
83. Citroën C4 – 20,8% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 85 tys. km;
84. Renault Scenic – 20,9% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 85 tys. km;
86. Citroën C2 – 21,1% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 80 tys. km;
86. Citroën C5 – 21,1% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 113 tys. km;
90. Peugeot 407 – 21,9% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 105 tys. km;
91. Peugeot 206 – 22,0% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 78 tys. km;
95. Renault Megane – 23,7% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 91 tys. km;
97. Renault Twingo – 24,4% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 69 tys. km;
99. Peugeot 307 – 24,9% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 91 tys. km;
100. Renault Clio – 25,8% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 77 tys. km;
103. Renault Laguna – 29,3% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 103 tys. km;
104. Renault Kangoo – 29,4% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 93 tys. km;
I po raz kolejny znowu w rankingu zabrakło Peugeota Partnera oraz Dacii Sandero. Za to w części opisowej pojawiła się Xsara
Peugeot 308 jest jednym z pięciu przykładowych modeli, dla jakich podano ceny lamp i palników ksenonowych. Artykułu na ten temat szukajcie na stronie 41.
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w „Auto Świecie” w tym tygodniu.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze