100 lat po pierwszym przejeździe przez Saharę, co było pomysłem André Citroëna, ośmiu Argentyńczyków powtórzyło ten wyczyn swoimi Citroënami 3CV. Ten sam cel, ta sama śmiałość, te same ambicje, te same wartości marki. Wyzwanie na pokładzie trzech jednostek charakterystycznego argentyńskiego modelu francuskiej marki, które obejmowało wielokulturową przygodę na kontynencie afrykańskim.
Cała ta historia zaczęła się 14 lat temu, kiedy Argentyńczycy José Izquierdo i Martín Franzosi rozpoczęli podróże na pokładzie legendarnego Citroëna 3CV produkowanego w Argentynie, a po przystosowaniu ich jako „ultralekkich pojazdów terenowych” odważyli się przemierzać równiny solne, pustynie, pasma górskie i różne szlaki Ameryki Łacińskiej. Ich Citroëny 3CV przekraczały wszystkie obszary geograficzne i tereny, na które zostały narażone.
Ale tym razem Argentyńczycy poszli na przysłowiową całość i odważyli się podjąć nowe wyzwanie: jako jedyni na świecie upamiętnili podróż przez Saharę, którą André Citroën odbył w 1922 roku. Argentyńczycy świętowali w ten sposób 100. rocznicę słynnej Czarnej Wyprawy.
Przedsięwzięcie, które zostało oficjalnie ogłoszone we wrześniu 2022 roku, polegało na przejechaniu 3.100 km przez całą Algierię, zaczynając od miasta Algier, śródziemnomorskiego miasta i stolicy kraju, aż do odległego Tamanrasset, miasta na Saharze, przechodząc przez mityczny Touggourt, bramę na algierską pustynię, aby powrócić do podnóża afrykańskich gór Atlas przejeżdżając przez Oran i kończąc podróż w mieście Algier. W sumie, łącznie z powrotem, te trzy wyprodukowane w Argentynie 3CV przejechały około 5.600 kilometrów, podobnie jak 100 lat temu André Citroën ze swoimi towarzyszami.
José Izquierdo, jedna z dwóch osób, które zainicjowały tę podróż, skomentował: „Naszym głównym celem było upamiętnienie setnej rocznicy pierwszego przekroczenia Sahary samochodem marki Citroën w 1922 roku, ale wielką zaletą było też to, że mogliśmy także podróżować przez egzotyczne i nieznane terytoria, poznawać kulturę oraz tak bogate i starożytne tradycje narodu algierskiego, który jest tak związany z Argentyną; i jednocześnie upamiętniając 60. rocznicę niepodległości tego kraju. Wszystko to opiera się na pragnieniu dzielenia się całą naszą kulturą z naszymi ukochanymi modelami 3CV”.
Podobnie Martin Franzosi, partner José w tej podróży, powiedział: „To było życiowe doświadczenie, którego niewielu z nas jest skłonnych doświadczyć. Tylko mając bardzo jasne cele i nastawiony na nie umysł, możesz je zrealizować. Ukierunkowanie na sukces polega na osiągnięciu równowagi człowiek-maszyna. Dlatego zdecydowaliśmy się na trzy pojazdów 3CV wyprodukowane w Argentynie. Ten model Citroëna był dla wielu pokoleń Argentyńczyków ikoną dostępnego, zwinnego i stylowego samochodu, a przez te ostatnie 14 lat doświadczeń z nim pokazał nam, że możemy mu zaufać”.
Podróż André Citroëna przez Saharę w 1922 roku
17. grudnia 1922 roku André Citroën, założyciel francuskiej marki samochodowej, odbył podróż, która zainspirowała książki i filmy, a nawet najniebezpieczniejsze wyzwanie na świecie, które później stało się znane jako Rajd Dakar.
Była to pierwsza podróż samochodem na Saharę, która odbyła się w dniach od 17. grudnia 1922 roku do 7. stycznia 1923 roku pięcioma samochodami marki Citroën: Scarabée d’Or, Croissant d’Argent, Tortue Volante, Bœuf Apis i Chenille Rampante (dwa ostatnie pojazdy towarowe).
André Citroën podczas tej wyprawy po raz kolejny zademonstrował wiedzę i ducha przygody nieodłącznie związane z marką Citroën.
Poniżej prezentujemy film, jaki Argentyńczycy przygotowali podczas swojej wyprawy.
Krzysztof Gregorczyk; video i zdjęcia: Citroën
Najnowsze komentarze