Flaminio Bertoni urodził się w Masnago 10. stycznia 1903 roku, był włoskim rzeźbiarzem i projektantem. Znajdując się wśród najważniejszych projektantów samochodów wszech czasów jest prawie nieznany we Włoszech, prowadząc swoją działalność głównie we Francji. Był projektantem Traction Avant, 2CV i DS. Jego wizje aut stały się światowym kanonem.
Bertoni był artystą z zamiłowaniem do malarstwa i rzeźby, podziwiający w szczególności cenił prace Leonarda da Vinci i Michała Anioła. To między innymi one zainspirowały go do stworzenia ponadczasowej sylwetki Traction Avant dla Citroëna. Potraktował projekt jak rzeźbę i zmienił postrzeganie aut. Andre Citroën był zachwycony.
W 1918 roku rozpoczął pierwszą pracę jako praktykant w Carrozzeria Macchi, włoskiej firmie zajmującej się budową nadwozi. Pięć lat później, kilku francuskich inżynierów odwiedzających Macchi, zauważyło kreatywność młodego projektanta i zaprosiło go do zdobycia doświadczenia we Francji. Bertoni miał wtedy zaledwie 24 lata.
Warto wiedzieć, że Francja w tamtych latach była centrum przemysłu motoryzacyjnego Europy. To nad Sekwaną powstawały nowe idee i pomysły, które doprowadziły do stworzenia nowoczesnego samochodu w kształcie, który znamy dzisiaj. Bertoni został przedstawiony André Citroënowi, któremu pokazał własny patent na pneumatyczne podnoszenie szyb samochodowych i natychmiast został zatrudniony. Założyciel marki rozpoznał prawdziwy talent.
Zobacz: wiadomości o marce Citroën
Bertoni wrócił do Varese, gdzie otworzył studio projektowe. Wyprzedzając erę włoskich pomysłów na przedsiębiorczość i projektowanie, zdecydował się jednak na powrót do Paryża w 1931 roku, aby nigdy już nie wrócić do Włoch. Po krótkim pobycie w Société Industrielle de Carrosserie, wrócił do Citroëna, odnajdując się w roli właściwego człowieka na właściwym miejscu i we właściwym czasie.
Zobacz: testy samochodów Citroën
Zlecono mu opracowanie projektu przyszłego hitu marki. Opracowując Citroëna Traction Avant. Po raz pierwszy w historii motoryzacji wykonał trójwymiarowy model, który obrazował jak będzie wyglądał nowy samochód. Pomógł mu w tym talent i wykształcenie rzeźbiarskie. Samochód okazał się ogromnym sukcesem i zachwyca do dzisiaj a Bertoni zyskał nieśmiertelną sławę. Później zaprojektował jeszcze 2CV i DS, jednak to właśnie Traction Avant uczynił go największą ze sław a o pracy w Citroënie marzyli najwięksi projektanci.
Przeczytaj jak naprawdę wyglądała historia firmy Citroën
Najnowsze komentarze