Prosta konstrukcja, solidna technologia i ponadczasowe nadwozie z falistej blachy sprawiły, że Citroen Type H stał się bestsellerem. Model miał wiele postaci: pojazd dostawczy, kempingowy, wóz strażacki, ambulans i wiele innych. Przez 34 lata wyprodukowano ok. 489.000 egzemplarzy modelu.
Citroen Type H zadebiutował w 1947 roku podczas salonu samochodowego w Paryżu. Model odznaczał się prostą, wytrzymałą konstrukcją, a redukcja zbędnych elementów i wszechstronny charakter sprawiły, że zyskał ogromną popularność wśród klientów. W istocie, Type H miał nieograniczoną liczbę zastosowań i był wykorzystywany nie tylko jako model dostawczy, ale także jako bus, kamper, wóz strażacki, samochód-chłodnia, pojazd pocztowy, karawan, ambulans, czy nawet laboratorium na kołach. Specyficzne nadwozie z falistej blachy, które stało się znakiem rozpoznawczym Type H, powstało na wzór legendarnego samolotu „Ju 52”. W zależności od dopuszczalnego obciążenia zastosowano różne oznaczenia typu (H, HY, HX, HW, HZ i 1600).
Wiele firm oferowało szeroką gamę odmian Citroena Type H różniące się rozstawem osi oraz wielkością zwisu. Pojazdy miały oznaczenia: od modyfikacji A (40 centymetrów zwisu) do modyfikacji F (1,2 m rozstawu osi i 60 centymetrów zwisu). Możliwe były warianty o podwyższonym o 10, 20 lub 40 centymetrów dachu.
Zawieszenie z drążkiem skrętnym zapewniało Citroenowi Type H dobre trzymanie się drogi oraz komfort jazdy a płaska przestrzeń ładunkowa i rama w kształcie litery U sprawiły, że inżynier Pierre Franchiset oraz projektant André Lefèbvre mieli możliwość zastosowania różnorodnych wersji nadwoziowych: przedłużane, z podniesionym dachem i wiele innych. W niektórych wariantach montowano zawieszenie hydropneumatyczne na tylnej osi pochodzące z modelu DS, na przykład w karetkach pogotowia.
Citroen Type H miał silnik i przekładnię pochodzące z modelu Traction Avant, a później z modelu DS. Jednostka była zainstalowana przed osią przednią. Oferowane były również silniki Diesla firmy Perkins i Indénor. Główny nacisk położono tutaj na niezwykle łatwą dostępność do konserwacji silnika, nawet demontaż mógł nastąpić w bardzo krótkim czasie.
Do 14 grudnia 1981 roku wyprodukowano 473.289 egzemplarzy Citroena Type H we Francji (Quai de Javel / Aulnay-Sous-Bois), 5.343 pojazdy w Belgii (Forest, ) i ok. 10.000 sztuk w Holandii.
Źródło: Citroen
Najnowsze komentarze