Pierwszy pojazd napędzany silnikiem wyruszył na drogi w 1770 roku. Miał ładowność 4 ton i poruszał się z prędkością 3,6 km/h. Miał dwa koła z tyłu i jedno z przodu, na którym zamontowano kocioł parowy i mechanizm napędowy. Karoserii nie posiadał – był to raczej rodzaj wozu transportowego. A wynaleziono go we Francji. Zbudował na potrzeby wojskowe wynalazca-inżynier Nicolas-Joseph Cugnot.
Koło z napędem było połączonego swojego rodzaju przegubem z resztą pojazdu. Pojazd był mało stabilny z uwagi na dużą masę z przodu (kocioł, woda) i lekki tył. Samo rozpalenie ognia i przygotowanie go do podróży musiało trwać wieki. Z tego powodu, po przeprowadzeniu kilkunastu prób drogowych, projekt został porzucony i w 1800 roku trafił do muzeum Conservatoire National des Arts w Paryżu, gdzie znajduje się do dzisiaj. A wynalazca? Jego prace doceniono, w 1772 r. król Ludwik XV przyznał Cugnotowi emeryturę w wysokości 600 livrów rocznie za jego innowacyjną pracę.
Zasadę działania silnika możecie zobaczyć na poniższym filmie. Para z kotła trafia do dwóch tłoków nad kołem, z których wychodziły ramiona napędzające je. Był to pierwszy silnik, który zamieniał energię cieplną na ruch. Bardzo pomysłowy mechanizm, znacznie wyprzedzający swoje czasy. Zastąpienie koni silnikiem nie mieściło się wtedy ludziom w głowie.
https://www.youtube.com/watch?v=0AGflGBt6v4
Pojazd musiał też bardzo hałasować i dymić a zapas wody nie starczał raczej na długo. Problemem były też koła, brak amortyzacji czy problemy z kierowaniem. Przednie koło było przecież obciążone kotłem z wodą i paleniskiem.
Mimo swoich wad, pojazd Cugnota zasługuje na miano pierwszego samochodu na świecie. Kolejne próby poczyniono dopiero 100 lat później. Termin samochód pochodzi przecież od słów sam i chód, a więc określa pojazd samodzielnie się poruszający, czyli z własnym napędem. Definicję spełnia więc doskonale.
Originally posted 2020-06-14 12:22:43.
Najnowsze komentarze