Samochody marki Dacia charakteryzują się tym, że są pozbawione zbędnych dodatków, ale wcale nie oznacza to, że są nudne. Jak marka jest postrzegana w Europie i jakie plany ma wobec polskiego rynku? Rozmawiamy z Grzegorzem Zalewskim, szefem marki Dacia w Polsce i na terytorium East.
Jak zmieniało się – z punktu widzenia producenta – postrzeganie marki Dacia przez klientów w Polsce na przestrzeni lat?
Marka Dacia powstała w Rumunii w 1966 roku i od zawsze była związana z Renault. Jej pierwszym modelem, dostępnym wyłącznie na tamtejszym rynku, było Renault 8, sprzedawane pod nazwą Dacia 1100. Samochód montowano z części produkowanych we Francji. Ale prawdziwym przełomem było kupno licencji na Renault 12 – tak Dacia zaczęła być znana z modelu 1300, który w Polsce był samochodem niezwykle nowoczesnym na swoje czasy, z napędem na przednie koła.
W 1999 roku Grupa Renault kupiła rumuńską markę, mając jasny plan: chciała wykorzystać doświadczenie i lokalizację Dacii, aby wejść z najtańszym sedanem na rynki krajów Europy Wschodniej, które przechodziły wówczas etap transformacji. Zaprezentowany w 2004 roku Logan spełnił obietnice marki – mógł poszczycić się rekordowym stosunkiem wymiarów nadwozia do miejsca we wnętrzu kabiny, miał niezbędne wyposażenie, a przede wszystkim bezkonkurencyjną cenę. Ten model ponownie zainteresował polskich klientów odrodzoną marką.
Umocniona sukcesem Logana na świecie, Dacia w 2008 roku poszerzyła gamę samochodów o model Sandero, a w kolejnym roku wprowadziła jego uterenowioną wersję − Sandero Stepway. Kompaktowy hatchback o niewielkim nadwoziu, ale przestronnym wnętrzu, okazał się niezwykle uniwersalnym samochodem i otworzył nowy rozdział dla Dacii w Polsce.
W 2010 roku miała miejsce kolejna rewolucja – w sprzedaży pojawiła się Dacia Duster. Nowy model, który jest bestsellerem marki, umożliwił klientom dostęp do segmentu SUV-ów, reprezentowanego wówczas jedynie przez samochody klas wyższych. W Polsce to był strzał w dziesiątkę. Odtąd Dacia systematycznie budowała swoją pozycję na rynku, a jej nabywcy stawali się naturalnymi ambasadorami marki.
Jakie są trzy kluczowe czynniki sukcesu Dacii w Polsce?
Wymieniłbym takie trzy cechy Dacii:
- Auta Dacii są pozbawione zbędnych dodatków, ale są po prostu fajne.
To, że samochód ma to, co najważniejsze nie oznacza, że jest nudny, a jedynie świadczy o tym, że ma to, co naprawdę liczy się dla klientów, którzy to doceniają i wręcz lubią być identyfikowani z takim podejściem do życia. Przykładem są modułowe relingi dachowe lub Media Control (system multimedialny wykorzystujący smartfon klienta, który oferuje wszystko, czego potrzebujesz bez wbudowanego ekranu). Lista systemów wspomagania prowadzenia jest ograniczona do najbardziej podstawowego wyposażenia, nie oferujemy tego, za co nie chcą płacić klienci.
- Samochody Dacia są solidne i wytrzymałe, mają outdoorowy charakter, są tak zbudowane, by je użytkować bez ograniczeń. Przykładem są wersje Stepway oraz model Duster z wysokim prześwitem i możliwościami terenowymi, również napędem 4×4. Stosujemy sprawdzone technologie, silniki i skrzynie biegów, opracowane przez Grupę Renault, z 3-letnią gwarancją.
- Dacie są Eco smart, to znaczy oszczędne z ekologicznego i ekonomicznego punktu widzenia. Na przykład silnik LPG oferowany we wszystkich naszych modelach spalinowych pozwala oszczędzić nawet 40% na kosztach paliwa i zapewnia zasięg do 1200 kilometrów. Inny przykład to nowy Jogger, który jest o niemal 300 kg lżejszy od jego 7-miejscowych konkurentów i pozwala na bardziej ekologiczną jazdę – emituje poniżej 120 g CO2 na kilometr.
Jaki jest najpopularniejszy model wśród klientów?
To z pewnością Dacia Duster, aktualnie najbardziej popularny samochód osobowy wśród klientów indywidualnych w Polsce i w Europie (od 2017 roku) oraz najlepiej sprzedający się SUV w Europie w segmencie klientów indywidualnych od 2018 roku. Drugie jest Nowe Sandero, to ponad 30% sprzedaży Dacii w Polsce. Cieszy nas świetny debiut Dacii Jogger, gdzie aż 56% sprzedaży w Polsce stanowi najdroższa wersja wyposażeniowa a dwie najwyższe wersje to 89% wszystkich zamówień.
Dlaczego właśnie klienci indywidualni tak chętnie wybierają Dacię?
Sprzedaż do klientów indywidualnych to prawdziwy sprawdzian dla atrakcyjności produktu, zwłaszcza jeśli z zasady nie proponuje się rabatów przy zakupie. W Dacii produkt jest tak wyceniony, aby był najbardziej atrakcyjny w swojej cenie z dostosowanym finansowaniem i ofertą serwisową.
Ciekawe, że w Europie Zachodniej można zauważyć nową modę – potencjalny klient zadaje sobie pytanie: ”Po co mam kupować używany samochód premium, skoro mogę mieć nowy, na gwarancji, spełniający wszystkie potrzeby, z bezproblemowym serwisem, a jednocześnie znajomi zauważą, że nie muszę chwalić się tym, że stać mnie na prestiżowe auto”. To podejście jest też coraz bardziej popularne w Polsce.
Czy polscy klienci są lojalni wobec Dacii?
W Polsce jest podobnie jak w największych krajach w Europie. Tam średni okres posiadania Dacii wynosi 8,4 roku, co jest wynikiem wyższym o 2 lata w stosunku do średniej rynkowej. Nie bez znaczenia jest wyższa wartość rezydualna (o 10 pkt w stosunku do średniej na rynku).
Aż 57% nabywców Dacii to nowi klienci (osoby, które wcześniej nie miały samochodu Grupy Renault). 80% klientów Dacii przy kolejnym zakupie wybiera jedną z marek Grupy Renault, a 64% jest wierna marce Dacia (to jest 13 punktów procentowych więcej niż średnia rynkowa).
Udział klientów, którzy poprzednio mieli samochód używany wynosił 50% w 2008 roku, obecnie 30%. Oznacza to, że Dacia ma wyjątkową umiejętność przyciągania klientów wybierających samochody nowe – i to jest połowa naszych aktualnych klientów, jak i tych przechodzących z samochodów używanych (+10 pkt. W stosunku do średniej rynkowej). Znam liczne przypadki, gdzie zakupiona Dacia, nawet jeśli przechodzi z rąk do rąk pozostaje w rodzinie, nie trafia na rynek wtórny w tradycyjnym rozumieniu.
Jakie plany ma Dacia wobec polskiego rynku?
Obecnie wprowadzamy nową Identyfikację marki Dacia. To nie tylko nowy znak graficzny, który tworzą minimalistyczne litery „D” i „C” powiązane jak ogniwa łańcucha, symbolizujące prostotę i solidność. Nowe logo pojawi się na wszystkich modelach i chyba po raz pierwszy w branży samochodowej zmiana stylistyki jest wprowadzana jednocześnie w całej gamie modelowej.
Od czerwca klienci Dacii mogą zamawiać samochody zgodne z nową identyfikacją wizualną wraz z nową paletą kolorów, która odwołuje się do przyrody i otwartych przestrzeni.
Po raz pierwszy te nowe modele będzie można zobaczyć na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu w październiku 2022 roku. Następnie pierwsze samochody trafią do salonów Dacii w Polsce.
Zobacz także: Czy Dacia Jogger jest mniejsza od Lodgy? Nasze pomiary
Po drugie wraz z początkiem 2022 roku Dacia rozpoczęła wdrażanie nowej zewnętrznej identyfikacji wizualnej swoich punktów sprzedaży, a obecnie przyszła kolej na transformację wnętrz salonów. W ramach udoskonalania relacji z klientami unowocześniony zostanie kontakt z marką zarówno przez Internet, jak i w salonach Dacii. Całość zostanie bardzo jasno oznakowana na każdym etapie procesu sprzedaży, a poszczególne strefy będą łatwo identyfikowalne. Klient będzie dokładnie wiedział, dokąd się kierować po wejściu do budynku, by trafić do wybranego działu obsługi.
Sprzedawca będzie siedział przed dużym monitorem, umieszczonym obok niego, a nie naprzeciwko. Chodzi o to, by ułatwić komunikację z klientem i konfigurowanie samochodu oraz wzmacniać relację opartą na zaufaniu. Za pomocą aplikacji z funkcją rozszerzonej rzeczywistości Dacia AR doradca ds. sprzedaży będzie mógł wzbogacić prezentację i pokazać klientowi model bądź wersję, której nie ma w salonie ekspozycyjnym. Będzie mógł wspólnie z klientem obejść samochód dookoła (w skali 1:1), robić zbliżenia poszczególnych elementów, a nawet wirtualnie zasiąść z nim w kabinie. To bardzo pomysłowe rozwiązanie, które pozwoli jeszcze lepiej odpowiedzieć na potrzeby klientów.
Najbliższe premiery w Dacii to?
Po najbardziej przystępnym cenowo modelu 7-osobowym na rynku, wprowadzonym w tym roku modelu Jogger, w przyszłym planujemy jego hybrydową wersję HEV!
Nowe modele i wersje będą tworzone w nowej „outdoorowej” stylistyce, która wyraża to, co dziś najważniejsze – bliską relację z otoczeniem i dzielenie się prostymi przyjemnościami z bliskimi.
Nowe trendy stylistyczne ujawnia także najnowszy concept car MANIFESTO, niektóre z nich są bardzo oryginalne, ale idą w parze z nową outdoorową filozofią marki i mogą pojawić się w przyszłych modelach:
- YouClip to bardzo prosty system mocowania różnych podręcznych i modułowych akcesoriów.
- Pojedynczy reflektor z przodu (po co używać dwóch, skoro jeden zapewnia potrzebne oświetlenie?) – można odłączyć i używać jako mocnej latarki.
- MANIFESTO Concept jest całkowicie wodoszczelny – wnętrze można czyścić strumieniem wody, prosto z węża.
- Zdejmowane pokrowce foteli w mgnieniu oka zamieniają się w praktyczny śpiwór.
- Ładowany z gniazdka domowego wyjmowany akumulator, specjalnie zaprojektowany do tego modelu, w prosty sposób zamienia MANIFESTO Concept w źródło energii dla urządzeń wykorzystywanych podczas spędzania czasu na świeżym powietrzu.
Bardzo dziękujemy za rozmowę
Najnowsze komentarze