Data początkowa, którą podałem w tytule, jest datą prawdopodobną. Różne źródła podają albo rok 1899, albo 1900, jako początek produkcji automobili przez markę Barré. Wydaje się, że ta wcześniejsza jest prawdziwsza, bo już w grudniu tegoż roku Gaston Barré pokazał automobil na paryskim salonie samochodowym.
Jednakże gwoli ścisłości warto podać jeszcze inną, jeszcze wcześniejszą datę. Chodzi o rok 1894, kiedy to wspomniany, wówczas trzydziestoletni Gaston Barré otworzył warsztat rowerowy (produkcja i serwis), a kilka lat później, w roku 1897, rozpoczął też produkcję trój- i czterokołowców. Co ciekawe działał nie w okolicach Paryża, ewentualnie Lyonu, jak zdecydowana większość jemu współczesnych, ale w Niort. Nie wiecie, gdzie to jest? Nie martwcie się, ja też o tym mieście usłyszałem po raz pierwszy dopiero przygotowując ten materiał.
Ale o La Rochelle słyszała pewnie większość z Was, najpewniej przy okazji „Trzech Muszkieterów”. Niort znajduje się na wschód (lekko na północny wschód, by być ścisłym) od La Rochelle. I jednocześnie nieco ponad 400 km na południowy zachód od Paryża. To tereny regionu Nowa Akwitania w departamencie
Pod koniec XIX wieku Gaston Barré, odnosząc niemały sukces na rynku rowerów (paradoksalnie duża odległość od Paryża mogła mu w tym mocno pomóc) postanowił produkować automobile. Początkowo korzystał z elementów produkowanych przez różnych dostawców, których wówczas we Francji działało z każdym rokiem więcej i więcej. na przykład silnik zamontowany w jego pierwszym automobilu, pochodził z firmy Gaillardet.
Model biznesowy, jak byśmy o tym dziś powiedzieli, Gastona Barré był na tamte czasy dość nowatorski. Produkcja automobili, to jedno, ale ten przedsiębiorca stworzył także centrum obsługi posprzedażnej, czyli serwis automobili, a także – to ciekawostka – firmową szkołę jazdy. Pamiętajmy bowiem, że automobile wciąż stanowiły sporą nowość na rynku, na którą w dodatku stać było tylko najbogatszych, ale musieli oni też dobyć właściwe umiejętności poruszania się tymi pojazdami, a także ich obsługi.
Dość szybko Gaston Barré doszedł do wniosku, że korzystanie z podzespołów kupowanych u uznanych dostawców ma więcej sensu, niż przysłowiowe wyważanie otwartych drzwi i opracowywanie własnych konstrukcji. Stąd np. silniki takich producentów, jak Aster, De Dion-Bouton, czy – w późniejszym okresie – Buchet, w konstrukcjach przedsiębiorcy z Niort. Automobile sprzedawały się dobrze i firma – przemianowana już na G. Barré et Cie. w 1908 roku zatrudniała już ok. 50 osób. Regularnie brała też udział w wystawach, nie tylko stricte motoryzacyjnych.
Oczywiście aut Barré nie mogło zabraknąć w licznie organizowanych wyścigach, którymi pasjonowała się wówczas Francja. W trakcie jednego z nich, rozgrywanego w 1912 roku automobilowego Tour de France, pojazdy tej marki zajęły trzy czołowe miejsca. A warto zauważyć, że wyścig był podzielony na trzynaście etapów liczących łącznie ok. 4.000 km!
Mimo raczej lokalnej sprzedaży ograniczonej do zachodniej Francji, firma Gastona Barré rosła i rozwijała się aż do wybuchu I wojny światowej. W okresie Wielkiej Wojny firma produkowała pojazdy wojskowe i pociski.
Po wojnie Barré powrócił do produkcji automobili cywilnych. Stosował wówczas silniki SCAP oraz Ballota. W roku 1919 marka ponownie zaprezentowała się na salonie samochodowym w Paryżu. Wystawiła tam dwa modele. Mniejszy, Type BA, miał silnik o pojemności skokowej 1.590 cm³ generujący 10 KM i dwumiejscowe nadwozie typu Torpedo o rozstawie osi wynoszącym 260 cm. Ten automobil był wyceniany na 13.000 franków. Większy, Type AB2, napędzany był 12-konną jednostką o pojemności 2.292 cm³ i był wyposażony w czteromiejscowe nadwozie o rozstawie osi wynoszącym 294 cm, przy czym dostępne były dwa warianty – Torpedo w cenie 16.000 franków, lub conduite intérieure (sedan/berline) w cenie 18.000 franków. Zachowały się doniesienia, że oba wystawione modele wyglądały tak, jakby wyprodukowano je przed wojną.
Lokalnie automobile Barré sprzedawały się całkiem dobrze. W 1924 roku marka oferowała trzy modele:
– Type B4 z silnikiem o pojemności 1.685 cm³ i mocy 8/10 KM, rozstaw osi 295 cm;
– Type AS z silnikiem o pojemności 2.356 cm³ i mocy 10/12 KM, rozstaw osi 309 cm;
– Type CS z silnikiem o pojemności 2.803 cm³ i mocy 12/16 KM, rozstaw osi 309 cm.
Wszystkie były dostępne z nadwoziem typu Torpedo i kosztowały wówczas kolejno: 23.000 franków, 25.000 franków i 26.500 franków.
Niestety sytuacja gospodarcza w powojennej Francji niespecjalnie sprzyjała sprzedaży automobili, a pod koniec trzeciej dekady wybuchł jeszcze światowy kryzys ekonomiczny, co ostatecznie dobiło firmę Barré. Zniknęła ona z rynku w roku 1930, choć niektóre źródła podają nawet rok 1933.
Dziś imię Gastona Barré nosi liceum samochodowe w Niort.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Wikipedia
Najnowsze komentarze