Alfa Romeo kontynuuje obchody jubileuszu legendarnego logo Quadrifoglio, symbolu sportowego stylu Made in Italy, który od stu lat wyróżnia samochody marki charakteryzujące się najwyższymi osiągami. Podczas Grand Prix Kanady, pokrywę silnika bolidu C43 prowadzonego przez Valtteriego Bottasa i Zhou Guanyu zdobiła jubileuszowa czterolistna koniczyna zaprojektowana przez Centrum Stylu Alfa Romeo. Nowoczesna interpretacja wykonana przez projektantów Alfy Romeo podkreśla solidność i elegancję historycznego logo, zmieniając jego kolorystykę, poprzez dodanie współczesnego akcentu chromatycznego nawiązującego do chwalebnej przeszłości kultowych samochodów i zwycięstw, które na stałe weszły do zbiorowej świadomości.
Nieustanne dążenie do doskonałości podczas rywalizacji w zawodach, przeniesione następnie do samochodów z seryjnej produkcji: tak w skrócie można opisać filozofię Alfy Romeo nieodłącznie związaną z wersją Quadrifoglio, która od 15 kwietnia 1923 roku wyróżnia samochody marki Alfa Romeo charakteryzujące się najwyższymi osiągami.
Historia Quadrifoglio: nierozerwalna więź marki ze sportami motorowymi
Pierwszym samochodem Alfa Romeo przyozdobionym zieloną czterolistną koniczynką Quadrifoglio był RL „Corsa” prowadzony przez Ugo Sivocci, który wygrał XIV edycję wyścigu Targa Florio w 1923 roku. Było to pierwsze z dziesięciu zwycięstw odniesionych przez markę w tych prestiżowych zawodach. Ten sam szczęśliwy emblemat zdobił model „P2” Brilli Periego, który triumfował na torze Monza w 1925 roku podczas inauguracyjnych „Mistrzostw Świata Producentów”. Było to pierwsze z pięciu zwycięstw marki Alfy Romeo w tych zawodach. W wyścigach pod koniec lat 20. ubiegłego wieku, Quadrifoglio nadal odróżniało modele Alfy Romeo z firmy macierzystej od samochodów tej samej marki zarządzanych przez Scuderia Ferrari, których emblematem był „wierzgający koń”.
W 1950 i 1951 roku, Giuseppe „Nino” Farina i Juan Manuel Fangio za kierownicą Alfy Romeo 158 i 159 – legendarnej „Alfetty” – odnieśli sukces w pierwszych dwóch edycjach Mistrzostw Świata Formuły 1. Później, w latach sześćdziesiątych, logo Quadrifoglio wyróżniało wersję „ready-to-race” modelu „Giulia”, „TI Super”, a następnie dołączyło na kilkadziesiąt lat do niebieskiego trójkąta Autodelty: od „GTA” po „33” aż do dwóch Mistrzostw Świata zdobytych przez „33 TT 12” (1975) i „33 SC 12” (1977).
Działalność wyścigowa Alfy Romeo była kontynuowana w latach 80., kiedy to po powrocie do Formuły 1 w 1979 roku, Alfa Romeo powtarzała swoje sukcesy w wyścigach samochodów turystycznych („GTV 6 2.5”), odnosząc głośne zwycięstwo w zawodach DTM modelu „155 V6 Ti” w 1993 roku i długą serię zwycięstw modelu „156 Superturismo” (1998-2004).
Również modele Alfy Romeo z seryjnej produkcji posiadały emblemat Quadrifoglio: były to samochody o wyjątkowych osiągach, wyprodukowane na przestrzeni lat 60. i 80. Na niektórych symbol czterolistnej koniczyny umieszczany był na karoserii i nie pojawiał się w oficjalnej nazwie – „Giulia Sprint GT Veloce” lub „1750 GT Veloce” – inne natomiast, począwszy od lat 80., zawierały „Quadrifoglio” w swojej oficjalnej nazwie, jak na przykład różne wersje „33 Quadrifoglio Verde” lub „164 Quadrifoglio Verde”. Warto także wspomnieć, że na przestrzeni lat 70. i 80., symbol Quadrifoglio również ewoluował i był dostępny w dwóch wersjach kolorystycznych: zielonym „Verde” dla bardziej sportowych modeli i złotym „Oro” dla bardziej wyrafinowanych i luksusowych wersji wyposażenia.
Z czasem również sama litera „Q” stała się częścią słownictwa Alfy Romeo, ostatecznie identyfikując najbardziej zaawansowane rozwiązania techniczne: najbardziej znany jest napęd na wszystkie koła Q4, ale wspomnieć też należy o mechanizmie różnicowym Q2 o ograniczonym poślizgu, automatycznej skrzyni biegów Q-System i Q-Tronic, wymieniając tylko kilka z nich.
Wreszcie, symbol Quadrifoglio powrócił zarówno w modelach Mito (2008) i Giulietta (2010), jak i w momencie narodzin nowej generacji Alfy Romeo w 2015 roku wraz z wprowadzeniem na rynek Giulii w wersji Quadrifoglio. Była ona napędzana nowym silnikiem benzynowym 2.9 BiTurbo o mocy 510 KM, co pozwoliło na ustanowienie rekordu 7 minut i 32 sekund na legendarnym niemieckim torze Nürburgring. Stelvio – plasujący się u szczytu gamy, pierwszy SUV marki Alfa Romeo – również występuje w wersji Quadrifoglio.
źródło: Stellantis Polska
Najnowsze komentarze