Wzrost o 70% w porównaniu z rokiem poprzednim: Federalny Urząd ds. Transportu Samochodowego (KBA) raportuje 6.198 nowych rejestracji Alfy Romeo w Niemczech w 2023 roku. Klienci doceniają ponadczasowy design: rejestracje sportowej limuzyny Alfa Romeo Giulia wzrosły ponad dwukrotnie.
Ale to już było. Teraz włoska marka współtworząca koncern Stellantis szykuje się do światowej premiery zaplanowanej na kwiecień 2024 roku. Alfa Tomeo spodziewa się dalszego rozwoju dzięki nowemu modelowi o ujawnionej już nazwie Milano. Ponadto w 2024 roku cztery klasyki Alfy Romeo będą obchodzić okrągłe urodziny.
Alfa Romeo kończy rok 2023 w Niemczech dobrym wynikiem. Roczne statystyki Federalnego Urzędu Transportu Samochodowego (KBA) pokazują wzrost o 70% w porównaniu z rokiem 2022. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy zarejestrowano u naszych zachodnich sąsiadów 6.198 nowych egzemplarzy aut Alfa Romeo Tonale, Alfa Romeo Giulia i Alfa Romeo Stelvio. Marka premium należąca do Grupy Stellantis osiągnęła znacząco lepsze wyniki niż cały rynek niemiecki, dla którego KBA obliczyło siedmioprocentowy wzrost.
Ponadczasowy design lekko odświeżonej Alfy Romeo Giulii przełożył się na szczególnie imponujący wzrost sprzedaży: czterodrzwiowy sportowy sedan, wprowadzony na rynek w 2016 roku, zrobił w zeszłym roku wrażenie na ponad dwukrotnie większej liczbie nowych nabywców samochodów niż w 2022 roku. Alfa Romeo Tonale, pierwszy zelektryfikowany model marki, wzrosła o 81% i jest, biorąc pod uwagę całkowitą liczbę rejestracji, tak samo popularny jak Alfa Romeo Giulia (prawie 2.200 rejestracji w obu przypadkach). Sportowy SUV Alfa Romeo Stelvio również przyczynił się do silnego trendu wzrostowego marki, odnotowując wzrost o 33% (prawie 1.900 rejestracji).
Pozytywny wizerunek Alfy Romeo potwierdzają także prestiżowe nagrody prasy branżowej. Czytelnicy i zespoły redakcyjne auto motor und sport, Auto Bild i sport auto wybrali aktualne modele Alfy Romeo na zwycięzców łącznie w siedmiu konkursach, w których nacisk kładziono na design, osiągi i technologię. Ponadto Alfa Romeo GTV6 z lat 80. zajęła pierwsze miejsce w konkursie Motor Klassik Award.
„Rok 2023 był niezwykle udany dla Alfy Romeo. Wzrost nowych rejestracji o 70% podkreśla rosnącą atrakcyjność naszych produktów premium dla niemieckich klientów. Chciałbym również podziękować naszym dealerom i całemu mojemu zespołowi za ten sukces. Teraz jesteśmy w pełni zaangażowani, aby rok 2024 był równie pozytywny. Ze szczególną niecierpliwością czekamy na nową Alfę Romeo Milano. Wraz z czwartym modelem od 2024 roku w naszym portfolio pojawi się także pierwszy samochód napędzany wyłącznie elektrycznie. Pierwszy sportowy pojazd miejski w naszej historii zapewni Alfie Romeo dodatkowy wiatr w żagle w Niemczech” – twierdzi Niccolo Biagioli, dyrektor zarządzający marek premium w Stellantis Germany.
Światowa premiera nowej Alfy Romeo Milano zaplanowana jest na kwiecień 2024 roku. Mały samochód, którym Alfa Romeo powraca do największego segmentu pojazdów w Europie, będzie dostępny również w wersji w 100% elektrycznej oraz z napędem hybrydowym. Nazwa modelu jest hołdem złożonym miastu Mediolan, gdzie 24 czerwca 1910 roku rozpoczęła się historia Alfy Romeo.
Te klasyki Alfy Romeo będą obchodzić rocznice w 2024 roku
Od 1910 roku Alfa Romeo zyskała sławę na całym świecie dzięki samochodom sportowym i pojazdom z segmentu luksusowego. 70 lat temu rozpoczęła się nowa era dla tradycyjnej marki: wraz z Alfą Romeo Giuliettą (mała Giulia) marka wniosła nieznany wcześniej sportowy charakter do segmentu samochodów kompaktowych.
Wszystko zaczęło się w 1954 roku od Giulietty Sprint zaprojektowanej przez Nuccio Bertone, która dla wielu fanów klasycznych samochodów była jednym z najpiękniejszych coupé wszechczasów. Rok później pojawił się sedan Giulietta Berlina i roadster Giulietta Spider.
Wyjątkową cechą Alfy Romeo Giulietty był silnik, który został zaprojektowany z wykorzystaniem know-how zdobytego w wyścigach. Czterocylindrowy silnik o pojemności 1.3 litra miał aluminiowy blok i głowicę. Dwa górne wałki rozrządu i podwójne gaźniki zapewniały zdumiewającą jak dotąd moc, początkowo 65 KM, która ostatecznie wzrosła do 95 KM w różnych specjalnych wersjach Giulietty.
Alfa Romeo przez kolejne cztery dekady korzystała z silnika, zwanego przez fanów „podwójną krzywką”, o pojemności skokowej sięgającej nawet dwóch litrów.
Alfa Romeo zastosowała podobną strategię platformową w modelu Alfetta. Wykorzystując technologię zapożyczoną z sedana, w 1974 roku na rynek weszła Alfa Romeo Alfetta GT coupé. Wyrazista konstrukcja nadwozia w kształcie klina, zaprojektowana przez Giorgetto Giugiaro, jest nadal niepowtarzalna.
Alfetta GT zaczynała od czterocylindrowego silnika o pojemności 1.8 litra. Od 1979 roku Alfa Romeo oferowała także jeden z pierwszych silników benzynowych z turbodoładowaniem w pojeździe produkowanym masowo. Topowym modelem roku 1980 był model GTV6 z sześciocylindrowym silnikiem, dzięki któremu Alfa Romeo zdobyła między innymi kilka tytułów w wyścigach samochodów turystycznych.
Alfa Romeo 90, zaprojektowana przez Nuccio Bertone, zastąpiła Alfettę w 1984 roku. Szczególnie zaawansowanym szczegółem technicznym w tamtym czasie w modelu, który był oferowany wyłącznie jako czterodrzwiowy sedan, był elektrycznie wysuwany przedni spojler pod przednim zderzakiem. Od prędkości 80 km/h spojler obniżał się, zapewniając w ten sposób optymalną aerodynamikę.
Włoski podatek od luksusu nałożony na silniki o dużej pojemności skłonił Alfa Romeo do zaoferowania dla modelu 90 sześciocylindrowego silnika o pojemności skokowej zaledwie dwóch litrów.
Alfa Romeo 145, zaprezentowana w 1994 roku, stała się włoską alternatywą w segmencie hatchbacków z mocnym napędem na przednie koła. Początkowo oferowane silniki typu bokser zostały wkrótce zastąpione przez montowane poprzecznie czterocylindrowe silniki rzędowe (silniki benzynowe w technologii czterozaworowej i turbodiesel Common Rail). Topowy model Alfa Romeo 145 16V Quadrifoglio Verde osiągał moc do 155 KM.
Jak więc widać, rok 2024 będzie obfitował w ciekawe wydarzenia – zarówno premierę modelu Milano, jak i szereg wydarzeń, jakie miłośnicy Alfy na pewno zorganizują z okazji wspomnianych rocznic.
Sprawdź ofertę na samochody Alfa Romeo w Polsce
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Alfa Romeo / Stellantis
Najnowsze komentarze