Oryginalny i wręcz futurystyczny design oraz nieporównywalny komfort jazdy – Citroen BX to wyjątkowy model francuskiego producenta, który zdobył na rynku ogromny sukces. Oto, jak Citroen reklamował jeden ze swoich bestsellerów.
Za wygląd Citroena BX jest odpowiedzialny Marcello Gandini z włoskiego studia Bertone, który na swoim koncie ma wiele ikon motoryzacji, m.in. marki Lamborghini. Niewiele brakowało, a BX nigdy nie trafiłby do kanonu francuskiej motoryzacji. Początkowy projekt, któremu przypisuje się genezę modelu powstał dla Volvo. Koncept o nazwie Tundra okazał się jednak zbyt futurystyczny i po niewielkich zmianach został zaprezentowany Citroenowi.
Francuska marka z otwartymi ramionami przyjęła poprawiony projekt, który charakteryzował się nowoczesną, kanciastą sylwetką z częściowo zakrytymi kołami. Pojazd odbył swój publiczny debiut w 1982 roku na salonie samochodowym w Paryżu i zdobył ogromny sukces na rynku. Twórca BX-a, Marcello Gandini miał się czym chwalić. Wystąpił nawet w jednej z reklam swojego samochodu.
https://www.youtube.com/watch?v=kumz8nNS5xI&feature=youtu.be
Citroen BX miał za zadanie odnowić gamę Citroena, początkowo był produkowany wspólnie z modelem GSA, a następnie zajął jego miejsce. Był uosobieniem tożsamości francuskiej marki m.in. dzięki hydropneumatycznemu zawieszeniu i dwubryłowemu nadwoziu. W samochodzie wykorzystano także cztery hamulce tarczowe, jednoramienną kierownicę i pojedynczą wycieraczkę. BX wyznaczał nowe standardy w designie i komforcie jazdy. W przeciwieństwie do konkurencji miał podążać naprzód, co podkreślono w filmie promocyjnym z lat 80.
https://www.youtube.com/watch?v=OYmjrRLuXHs&feature=youtu.be
Samochód był przez Citroena porównywany z BMW 320i. W ofercie nie brakowało przecież wersji sportowych takich jak: 19 GT, Sport, 19 GTi, 19 GTi 16S i najmocniejszej 4 TC. Producent chwalił się lepszymi osiągami oraz bogatszym wyposażeniem w standardzie niż model spod znaku BMW. Przez 12 lat produkcji powstało 2,3 mln egzemplarzy BX-a. Citroen zakończył montaż modelu w 1994 roku, a jego miejsce zajęła Xantia.
Najnowsze komentarze