Niepowtarzalny kokpit i technologie usprawniające prowadzenie od lat znajdują się w samochodach Citroena. Kierownica z nieruchomym centrum, ergonomiczne elementy sterujące od lat zadziwiają i zachwycają.
Funkcjonalny komfort w przypadku Citroena odnosi się do połączenia bardzo ergonomicznej konstrukcji kabiny z technologią, która jest intuicyjna i łatwa w obsłudze. W szeroko pojętym sektorze motoryzacyjnym technologia nadal zyskuje na znaczeniu a w niektórych przypadkach, ze szkodą dla łatwości obsługi przez użytkownika. Citroen starał się stosować nowe technologie w taki sposób, aby jego samochody były łatwiejsze w obsłudze, jednocześnie zwiększając ich komfort.
Zmniejszenie stresu i zmęczenia kierowców jest od dawna celem Citroena. Firma wierzy, że prawdziwy komfort osiągnie się, odciążając umysłowy „ładunek” jazdy. Od dziesięcioleci Citroen stawia komfort funkcjonalny w sercu projektowania pojazdów, który wyznaczał kierunek, gdy firma zrewolucjonizowała dwa kluczowe elementy funkcjonalne – kierownicę i deskę rozdzielczą.
Citroen wyznaczył kierunek kiedy na początku XXI wieku wprowadził na rynek kierownicę z nieruchomą częścią centralną w modelu C4, obecną również w C4 Picasso i C5. Wraz z rozpowszechnieniem się technologii w motoryzacji na kierownicy pojawiało się coraz więcej elementów sterujących, zmniejszając jej funkcjonalność. Podczas gdy elementy sterujące producentów były obracane, elementy sterujące Citroena były statyczne. Dzięki temu były wyraźnie widoczne i łatwiejsze w użytkowaniu. Innowacja ta spełniła również surowe wymogi bezpieczeństwa wynikające z przepisów dotyczących zderzenia i poduszek powietrznych.
Citroen wykorzystał swój układ kierowniczy, aby utorować drogę do kolejnej innowacji: reflektorom skrętnym w modelu DS z 1967 roku, które wspomagały jazdę w nocy poprzez śledzenie sygnałów sterujących, aby lepiej oświetlać drogę przed pojazdem. Później, dwa z sześciu hydraulicznie wypoziomowanych reflektorów SM robiły to samo. Reflektory te pełnią funkcję obecnie „inteligentnych reflektorów” w naszych samochodach, ale zostały wprowadzone przez Citroena już dawno temu, aby zwiększyć łatwość i funkcjonalność jego flagowych samochodów. Mało kto wie, że Citroen zastosował to rozwiązanie już w latach 30. ubiegłego wieku.
Citroen GS, GSA, CX i BX
Zaawansowane ergonomiczne elementy sterujące stanowią kolejny dowód zaangażowania Citroena w funkcjonalność, w której zastosowano technologie zwiększające komfort kierowcy.
Każdy GS, GSA, CX i BX posiadał zaawansowane ergonomiczne elementy sterujące i konstrukcję, która oferowała za pomocą klawiatury i przycisków obsługę ważnych funkcji, w zasięgu ręki kierowcy. Późniejsze modele GSA i Visa Citroen wprowadziły również unikalny panel sterowania „satellite”, dzięki któremu wszystkie najważniejsze elementy sterujące są w zasięgu ręki kierowcy. Dla kierowcy oznaczało to, że nie trzeba zdejmować ręki z kierownicy, aby użyć którejś z funkcji.
CX jest pionierem w stosowaniu formowanych tworzyw sztucznych, aby stworzyć poziom integracji projektu między deską rozdzielczą, konsolą i tapicerką drzwi. Jednym z godnych uwagi elementów był panel sterujący w kształcie „latającego spodka” – który dostarczył elementy sterujące wokół kierownicy. Lunule był naprawdę innowacyjnym projektem, wymyślonym przez rzeźbiarza, projektanta i artystę Michel Harmand, który wywarł wpływ na design Citroena od lat 60. do 80. W tamtym czasie było nowym wyznacznikiem „komfortu funkcji”. Gdy Lunule ewoluowało do zastosowania w innych modelach Citroena, inni producenci samochodów wprowadzali tę koncepcję do swoich produktów, ponieważ projekt deski rozdzielczej obejmował nowe technologie formowania tworzyw sztucznych w latach 80 i 90.
CX był również wyposażony w unikalny podświetlany prędkościomierz „bęben obrotowy” z dużym, powiększonym wyświetlaczem wskazującym prędkość samochodu. Kierowca miał łatwiejszy podgląd i możliwość szybkiego spojrzenia na prędkościomierz niż na tradycyjną igłę na tarczy.
BX, po raz pierwszy wprowadzony w 1982 roku, stanowi nowy kamień milowy w projektowaniu, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Prawie 20% nadwozia BX zostało wykonane z tworzywa sztucznego, a kabina została wyposażona w konstrukcję z tworzywa sztucznego z dźwigniami sterującymi i suwakami. Wraz z BX Digit 1985, Citroen był pionierem cyfrowej deski rozdzielczej i wyświetlacza. Rzeczywiście, BX Digit oferował pierwsze na świecie cyfrowo sygnalizowane elementy sterujące i wyświetlacze na konsoli środkowej, wraz z cyfrowym oprzyrządowaniem „ekranu telewizora”. Z tą funkcjonalnością zwiększającą komfort, BX Digit był prawdziwym prekursorem dzisiejszych cyfrowych pulpitów nawigacyjnych.
Nowe technologie
W przypadku inteligentnego układu elementów sterujących deski rozdzielczej i kabiny zaangażowanie Citroena w funkcjonalny komfort jest prawdziwie innowacyjne. Innowacyjne rozwiązania funkcjonalne Citroena obejmują pierwsze naprawdę oryginalne projekty kabin, które bezproblemowo integrują nowe technologie wspomagające kierowcę oraz poprawiające komfort i wygodę. Wnioski wyciągnięte przez firmę na przestrzeni dziesięcioleci informują o rozwoju i integracji technologii we współczesnych kabinach Citroena.
Po wcześniejszych modelach Lunule, C6 dostarczył pierwszy „wyświetlacz head-up” (HUD) Citroena z istotnymi informacjami wyświetlanymi na przedniej szybie. Interfejsy HUD pojawiają się w wielu obecnych modelach, w tym SpaceTourerze i najnowszym C3 Aircrossie. Citroen po raz pierwszy wprowadził cyfrowy zestaw wskaźników kierowcy w Xsarze Picasso, udoskonalając odtąd koncepcję dla wielu modeli. Dzisiejszy C4 SpaceTourer ma 12-calowy (30 cm) zestaw wskaźników cyfrowych, wyświetlających informacje kierowcy i pasażerom w funkcjonalny i wygodny sposób.
Prostota jest sercem klastrów informacyjnych, które obecnie znajdują się w liniach modelowych marki. Podłączony ekran dotykowy kontroluje funkcjonalności smartfonów i łączy kierowców i pasażerów ze światem zewnętrznym za pomocą bezpośredniej integracji telefonu oferowanej przez aplikacje MirrorLink oraz Apple CarPlay i Android Auto.
Od najwcześniejszych reflektorów kierunkowych „skrętnych”, poprzez zestaw wskaźników Lunule i dzisiejsze wyświetlacze cyfrowe, integracja nowej technologii z każdym nowym Citroenem zawsze była kwestią praktyczności i funkcjonalności.
Źródło: Citroen Polska
Najnowsze komentarze