Citroën świętuje 75. urodziny swojego kultowego modelu: 2 CV. Zaprojektowany w biurze projektowym Citroëna przy Rue du Théâtre w Paryżu i dopracowany w centrum testowym La Ferté-Vidame w regionie Eure-et-Loir, został zaprezentowany publiczności podczas Salonu Samochodowego w Paryżu 7 października 1948 roku.
Model 2 CV cieszył się wyjątkową popularnością: wyprodukowano łącznie 5.114.969 egzemplarzy, w tym 1.246.335 vanów 2 CV. Ostatni egzemplarz 2 CV opuścił fabrykę w Mangualde w Portugalii 42 lata po premierze, 27 lipca 1990 roku o godzinie 16:00. Obecnie „kaczka” bije rekordy cenowe i osiągnęła status auta prawdziwie kultowego
Początki 2 CV: Projekt „TPV”
Projekt „TPV” („Toute Petite Voiture”, czyli bardzo mały samochód) narodził się w połowie lat trzydziestych, w 1936 roku. Jego celem było zapewnienie osobom o niskich dochodach ekonomicznego, wszechstronnego samochodu. W 1937 r. światło dzienne ujrzał pierwszy zdatny do ruchu prototyp projektu TPV, ważący zaledwie 370 kg i wyposażony tylko w jeden reflektor (przepisy w tamtym czasie nie wymagały dwóch). Pojazd mógł przewozić do czterech osób i 50 kg bagażu z maksymalną prędkością 50 km/h i był niezwykle wygodny.
250 przedprodukcyjnych modeli miało zostać zaprezentowanych podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w 1939 roku. Jednak wybuch wojny pokrzyżował te plany. Zbudowane auta zostały zniszczone – wszystkie z wyjątkiem czterech, które ukryto i przechowywano w Centrum Testowym Citroëna w La Ferté-Vidame.
Kultowa kaczka
W momencie wejścia do produkcji w lipcu 1949 r., 2 CV był małym samochodem z chłodzonym powietrzem silnikiem o mocy 9 KM i pojemności 375 cm3, który osiągał prędkość maksymalną 50 km/h. Citroën zrewolucjonizował branżę motoryzacyjną dzięki ekonomicznemu i wszechstronnemu pojazdowi.
Jego unikalny kształt nadwozia i atrakcyjność nie od razu zdobyły serca klientów. Pierwsze reakcje były bardzo krytyczne. Jednak niska cena i wielość zastosowań spowodowały sukces. Ogromną popularność można również przypisać praktycznym aspektom: wysoki komfort jazdy, wyjmowane siedzenia, lekkości, zwinności i otwierany dach. Nie wspominając już o tym, że samochód był bardzo ekonomiczny w eksploatacji, co czyniło go najpopularniejszym wyborem. Do 1950 roku zamówienia napływały lawinowo, wydłużając czas dostawy do 6 lat.
Zobacz: nowe samochody Citroën. Promocje nawet do 50.000 zł
Awangarda Citroëna
Jego awangardowy duch, z genialnymi jak na tamte czasy technologiami, sprawił, że pozostał częścią motoryzacyjnej sceny przez wiele lat. 2 CV to ponadczasowy model, który stał się prawdziwym fenomenem społecznym, przyciągając kolekcjonerów z całego świata. I nadal jest często widywany na naszych drogach.
2 CV jest również znany na całym świecie na wiele różnych sposobów, a jego reputacja sprawiła, że zyskał wiele przydomków. Niektóre z najbardziej znanych to „Deuche”, „Deudeuche” i „Ugly Duckling”, by wymienić tylko kilka. Ta szeroka gama przydomków pokazuje, jak popularny był ten historyczny i kultowy model.
Zobacz: Testy samochodów Citroën. Opinie, zalety, wady, pomiary i spalanie
Dzisiaj 2CV osiąga coraz wyższe ceny na rynku wtórnym i jest uwielbiany przez kolejne pokolenia, celebrujące jazdę tym jednym z najbardziej niezwykłych aut świata. Wolno, głośno ale do przodu – z niesamowitym komfortem. Bo z tego znany jest przecież Citroën.
źródło: Citroën
Najnowsze komentarze