• Najnowsze
Citroen XM

Citroen XM Multimedia – polska replika unikatowej wersji modelu

2020-11-15
Renault, Zabrze

Renault uruchamia w Zabrzu autoryzowany zakład naprawy akumulatorów

2021-03-02

Citroën jak Tesla? Francuska marka postawi na model sprzedaży bezpośredniej

2021-03-02
dziura w drodze

Wysyp dziur na polskich drogach. Jak uniknąć uszkodzenia samochodu?

2021-03-02
Renault Zoe

Renault Zoe – rusza nowa kampania reklamowa. 395 km to wcale nie tak mało

2021-03-02
Dacia Sandero Stepway

Francja: nowa Dacia Sandero popularniejsza niż Renault Clio

2021-03-02

Dzisiaj Światowy Dzień Staroci. Dlaczego ludzie kochają oldtimery?

2021-03-02
Dacia Bigster

Dacia: „LPG to nasz nowy diesel”. Napęd hybrydowy zadebiutuje w 2022 roku

2021-03-02
New Nissan Qashqai Premiere Edition

Nowy Nissan Qashqai debiutuje na polskim rynku. Jaka cena?

2021-03-02
Citroen C4

Polscy dziennikarze motoryzacyjni nie potrafią jeździć samochodami elektrycznymi?

2021-03-02
Peugeot 308 SW

Nowy Peugeot 308 SW na wizualizacji. Kombi z kłami drapieżnika

2021-03-02
środa, 3 marca, 2021
  • Reklama
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • TOP 100 Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
  • Testy
    • TOP 100 – testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Katalog samochodów
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Przeglądy Prasy
  • Artykuły
  • Wydarzenia
  • Dane techniczne
Brak wyników
temu
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Citroen

Citroen XM Multimedia – polska replika unikatowej wersji modelu

Małgorzata Kozikowska Małgorzata Kozikowska
2020-11-15
w Citroen, Wiadomości
Czas czytania6min
1.9k 19
4
Citroen XM
1.6k
UDOSTĘPNIEŃ
5.4k
ODSŁON
UdostępnijTwitter

Zobacz również

Renault uruchamia w Zabrzu autoryzowany zakład naprawy akumulatorów

Citroën jak Tesla? Francuska marka postawi na model sprzedaży bezpośredniej

Wysyp dziur na polskich drogach. Jak uniknąć uszkodzenia samochodu?

Citroen XM Multimedia to niezwykle rzadka wersja modelu, która powstała w zaledwie 50 egzemplarzach dlatego znalezienie pojazdu na rynku wtórnym to prawdziwe wyzwanie. Jeśli nie możemy postawić sobie w garażu oryginału, pozostaje replika. Zobaczcie, jak pojazd odwzorowali specjaliści od XM-a, Q&K Citroen Classics.

Q&K Citroen Classics z Jastkowa koło Lublina zajmuje się renowacją Citroenów XM, CX oraz Peugeotów 605. Pierwszy projekt renowacji Citroena XM powstał w 2012 roku z prawdziwej pasji do modelu oraz z chęci przywrócenia do życia wyjątkowej cząstki historii francuskiej marki. „Zależy nam na tym, aby uratować te samochody od złomowiska” – mówi Pan Michał, jeden z założycieli Q&K. Przygoda z XM-em rozpoczęła się w jego przypadku od własnych pojazdów, które cieszyły niespotykanym designem i wyjątkowym komfortem. Następnie, za pośrednictwem poczty pantoflowej zaczęli zgłaszać się klienci potrzebujący pomocy w naprawie. W końcu, udało się zrealizować pierwszy poważny projekt renowacji XM-a.

Citroen XM – ocalić od zapomnienia

Przez ponad 8 lat działalności na koncie Q&K Citroen Classics zapisało się już ponad 30 takich projektów. Wszystkie odrestaurowane pojazdy poza jednym, jeżdżą po ulicach do dziś. Samochody można podziwiać podczas polskich i zagranicznych imprez poświęconych Citroenowi i klasycznej motoryzacji. Trzy egzemplarze uczestniczyły w obchodach 100-lecia Citroena we Francji w 2019 roku. Na rok 2020 zaplanowano udział w Międzynarodowym Zlocie Zabytkowych Citroenów w Toruniu (ICCCR), ale z wiadomych względów wydarzenie zostało przełożone na rok 2022.

Jednym z ciekawszych projektów Q&K Citroen Classics jest Citroen XM kombi w wersji Exclusive z bardzo bogatym wyposażeniem zarezerwowanym dla hatchbacka. Pojazd posiadał m.in. komputer pokładowy, tempomat, drewnopodobne elementy wykończeniowe, listwy w kolorze nadwozia, czy felgi Monte Carlo, ale najbardziej wyjątkowym pojazdem jest replika XM Multimedia. Citroen wyprodukował zaledwie 50 sztuk modelu. Wszystkie pojazdy napędzał 3-litrowy silnik V6 o mocy 194 KM połączony z automatyczną skrzynią biegów, jednak replikę wykonano na egzemplarzu z manualną przekładnią.

Co to za model?

Aby przypomnieć historię wersji Multimedia musimy cofnąć się do roku 1998. Citroen zaprezentował wówczas model, który pod względem zastosowanych rozwiązań wyprzedzał swoich konkurentów o lata świetlne. W kabinie znajdował się system multimedialny nazwany „Route Planner” z ekranem dotykowym, nawigacją i sterowaniem głosowym. Dziś technologia już nie dziwi, znajdziemy ją w prawie każdym nowym samochodzie, ale przypomnijmy, że Citroen XM Multimedia powstał ponad 20 lat temu! Grupą docelową dla pojazdu byli ludzie sukcesu, dla których każda sekunda to pieniądz a łączność ze światem jest niezbędna w każdej możliwej lokalizacji. Nowinek nie mogło zabraknąć także z tyłu, gdzie umieszczono komputer z systemem Windows CE 2.0, dostępem do internetu, telewizję oraz telefon. Na oparciach przednich foteli zamontowano stoliki, które służyły jako podparcie dla bezprzewodowej klawiatury i umożliwiały pracę podczas jazdy.

XM Multimedia bez multimediów…

Aby opracować pojazd, Citroen nawiązał współpracę z firmami: Intel, Microsoft, Cap Gemini, Sagem, Magneti Marelli i Telecom. Klientom nie było jednak dane skorzystać z nowinek znajdujących się na pokładzie. Citroen nie zdecydował się na produkcję, ponieważ nie chciał, aby technologia dostała się w ręce konkurencji. Początkowo Citroen XM Multimedia miał przerodzić się w specjalną, ekskluzywną serię modeli, ale w końcu zrezygnowano i z tego pomysłu. Pojazdy z akcesoriami elektronicznymi były wykorzystywane podczas Mistrzostw Świata w 1998 roku, do przewożenia ważnych osobistości. Po zakończeniu imprezy, z niewielkimi przebiegami, ale pozbawione całego wyposażenia, które wiązało się z nazwą Multimedia trafiły do dealerów. Pozostały jedynie stoliki, nieliczni klienci prosili również o zachowanie logo Multimedia.

Q&K Citroen Classics odwzorowali ognistą czerwień nadwozia XM-a oraz beżowe wnętrze łączące skórzaną tapicerkę z alkantarą. Renowacja nadwozia trwała trzy miesiące, do tego doszły także prace mechaniczne. „Chcieliśmy odtworzyć wszystko tak, jak w oryginale, ale niektórych elementów nie udało się wykonać ze względu na brak dostępności części. Chodzi m.in o beżową półkę w tylnej części pojazdu oraz rozkładane stoliki na oparciach foteli”. Pojawił się wprawdzie pomysł, aby zastosować elementy z innego samochodu, ale ostatecznie pozostawiono pojazd najbliższy fabrycznemu XM-owi.

A co z multimediami? Na rynku nie brakuje nowoczesnych rozwiązań w tym zakresie, jednak jedyną „współczesną” modyfikacją jaką stosuje Q&K Citroen Classic jest wejście AUX do fabrycznego radia. Wszystko inne nawiązuje do pierwowzoru. „Samochody muszą wyglądać jak oryginał i wskrzeszać wspomnienia o tamtych czasach bez androidów i tym podobnych nowinek. Naszą misją jest przywrócenie pojazdu do stanu nowości, ewentualnie z minimalnymi zmianami. Tablet w 25-letnim aucie byłby zdecydowaną przesadą” – przekonuje pan Michał.

Z uwagi na pandemię koronawirusa gospodarka przeżywa obecnie kłopoty i branża zajmująca się renowacją samochodów nie jest wyjątkiem. Historia pokazuje jednak, że wartość klasycznych Citroenów będzie rosnąć i warto realizować takie projekty, nie tylko z powodu unikalności samochodu ale też czystej przyjemności jazdy, jakiej nie daje żadna inna marka.

Galeria

Citroen XMCitroen XM

Newsletter

3 10 głosy
Ocena artykułu
Tagi: 605CitroenCXPeugeotXM
Udostepnij650Tweet407Udostepnij114
Poprzedni

Trzysta siedemdziesiąt nowych Peugeotów 308 dla policji w Grecji

Następny

Kiedy nowy Citroën C5? Aż 50 francuskich nowości do roku 2025

Małgorzata Kozikowska

Małgorzata Kozikowska

Dziennikarka motoryzacyjna, autorka artykułów, testów, poszukiwaczka ciekawostek. Prywatnie posiadaczka Citroena C4. Po godzinach, w czasie niewielu wolnych chwil, które posiada, zajmuje się muzyką.

Następny

Kiedy nowy Citroën C5? Aż 50 francuskich nowości do roku 2025

Citroën zmienia w Niemczech nazwę Zitron? 12 nagród dla niezwykłej kampanii reklamowej

Ile Citroën płacił za reklamę na wieży Eiffla?

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
4 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Kalendarium

Czerwiec 2021
Cze 04 - 06 2021

Amicale Citroën Pologne: zlot i parada klasyków nad morzem

Koszalin
Lipiec 2021
Lip 09 - 10 2021

Piknik Rodzinny Miłośników Pojazdów Zabytkowych w Tucholi

Tuchola
Lip 11 2021

XIX Wystawa Pojazdów Zabytkowych w Tucholi

Tuchola
Lip 15 - 18 2021

XIII Zlot Citroen Oldtimer Club Polska

Sierpień 2021
Sie 26 - 29 2021

VII Ogólnopolski Zlot Dacii

Sierpień 2022
17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)
Sie 03 - 07 2022

17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)

Toruń
Nie odnaleziono wydarzeń!

Reklama

Polecamy

  • serwis mechaniczny Renault Warszawa
  • serwis blacharsko-lakierniczy Renault Warszawa
  • Facebook Twitter

    Komentarze

    • lopood o Renault Zoe – rusza nowa kampania reklamowa. 395 km to wcale nie tak mało
    • lopood o Polscy dziennikarze motoryzacyjni nie potrafią jeździć samochodami elektrycznymi?
    • Bla o Dacia: „LPG to nasz nowy diesel”. Napęd hybrydowy zadebiutuje w 2022 roku
    • Jakman o Polscy dziennikarze motoryzacyjni nie potrafią jeździć samochodami elektrycznymi?
    • Jan o Nowy Peugeot 308 SW na wizualizacji. Kombi z kłami drapieżnika
    • Anonimowo o Renault Zoe – rusza nowa kampania reklamowa. 395 km to wcale nie tak mało
    • Deltoit o Nowe Renault Arkana już we Francji! Dostawy do dealerów rozpoczęte
    • ja o Dacia: „LPG to nasz nowy diesel”. Napęd hybrydowy zadebiutuje w 2022 roku
    • Deltoit o Polscy dziennikarze motoryzacyjni nie potrafią jeździć samochodami elektrycznymi?
    • Anonimowo o Opel Polska ma nowego dyrektora, wcześniej był szefem Mitsubishi


    Aktualności ze świata motoryzacji

    • Renault uruchamia w Zabrzu autoryzowany zakład naprawy akumulatorów
    • Citroën jak Tesla? Francuska marka postawi na model sprzedaży bezpośredniej
    • Wysyp dziur na polskich drogach. Jak uniknąć uszkodzenia samochodu?
    • Renault Zoe – rusza nowa kampania reklamowa. 395 km to wcale nie tak mało
    • Francja: nowa Dacia Sandero popularniejsza niż Renault Clio
    • Dzisiaj Światowy Dzień Staroci. Dlaczego ludzie kochają oldtimery?
    • Dacia: „LPG to nasz nowy diesel”. Napęd hybrydowy zadebiutuje w 2022 roku
    • Nowy Nissan Qashqai debiutuje na polskim rynku. Jaka cena?
    • Polscy dziennikarze motoryzacyjni nie potrafią jeździć samochodami elektrycznymi?
    • Nowy Peugeot 308 SW na wizualizacji. Kombi z kłami drapieżnika


    Redakcja

    Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
    e-mail: [email protected]
    00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

    redaktor naczelny
    Krzysztof Gregorczyk
    [email protected]

    Kontakt w sprawie reklamy
    [email protected]



    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Brak wyników
    temu
    • Reklama
    • Wiadomości
    • Testy
    • Historia
    • Wyprawy
    • Przegląd Prasy
    • Artykuły
    • Dane techniczne

    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Witam ponownie!

    Zaloguj się

    Zapomniane hasło?

    Utwór®z nowe konto

    Wypełnij, aby się zarejestrować

    Wszystkie pola wymagane Zaloguj się

    Odzyskaj hasło

    Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

    Zaloguj się
    wpDiscuz
    4
    0
    Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
    ()
    x
    | Reply
    Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.