Założenia, które przyjęła Dacia przy próbach zastąpienia modelu 1310 i Nova były proste, ale niestety trudne w realizacji. Aby z powodzeniem móc konkurować z innymi producentami, marka potrzebowała nowoczesnego i wygodnego samochodu w przystępnej cenie. Jako pułap cenowy wyznaczono kwotę 5000 dolarów. Zanim jednak zadebiutował Logan, jedną z propozycji była Dacia D33 z 1997 roku, która nigdy nie doczekała się produkcji.
W latach 90. Dacia produkowała samochody w oparciu o model 1300, czyli licencjonowaną wersję Renault 12, ale poszukiwała rozwiązań, które pomogłyby stawić czoła konkurencji. W 1995 roku zadebiutowała Dacia Nova w całości opracowana przez rumuńską markę. Jako wzór, czy też inspirację dla tego modelu posłużył Peugeot 309. Nova kosztowała na tle innych pojazdów w klasie niewiele, bo około 4000 dolarów. Dla porównania za Daewoo Cielo trzeba było zapłacić dwa razy więcej. Dzięki temu Nova wciąż cieszyła się sporym zainteresowaniem wśród klientów. Już w momencie premiery model był już jednak przestarzały, dlatego Dacia potrzebowała świeżości w postaci nowego samochodu.
Zobacz także: Dacia Nova. Nieco przykurzona rewolucja
Dacia D33 zaprojektowana przez Włochów
Dacia poszukiwała rozwiązań, ale potrzebowała także funduszy. Z pomocą przyszedł rumuński rząd, który w 1997 roku zatwierdził pożyczkę w wysokości 3,6 mln dolarów na rozwój nowego modelu. Część ogromnej wówczas dla Dacii kwoty przeznaczono na prace projektowe. Zadanie powierzono włoskiemu studiu projektowemu I.DE.A Institute, w którym we wcześniejszych latach wymyślono kształty Fiata Tipo, Lancii Dedra, Alfy Romeo 155 oraz Lancii Delta. Efektem końcowym prac Włochów na zlecenie rumuńskiego producenta była Dacia D33, czyli czterodrzwiowy sedan o nowoczesnej linii, którym mogło podróżować 5 osób.
Samochód miał otrzymać nowoczesne silniki m.in. na mocy współpracy z Hyundaiem oraz bogate wyposażenie. Na liście znajdowało się ABS, wspomaganie kierownicy, centralny zamek, poduszki powietrzne czy odtwarzacz kasetowy stereo, co nieuchronnie wiązało się z nieco wyższą ceną niż wynikało to z pierwotnego założenia. Dacia zaplanowała premierę na targi motoryzacyjne w Bukareszcie w 1999 roku, ale D33 nigdy nie został zaprezentowany szerszej publiczności. W tym samym roku fabrykę Dacii przejęła Grupa Renault, która odrzuciła projekt. Francuzi mieli zresztą własny pomysł na konkurencyjnego sedana.
Zobacz także: Nowa Dacia C-Neo to krok w segment C. Nadchodzi tańszy konkurent Peugeot 408
W 2000 roku zadebiutowała Dacia SupeRNova a trzy lata później marka zaprezentowała model Solenza. Prawdziwa rewolucja dla producenta z Rumunii nadeszła jednak dopiero w 2004 roku, kiedy światło dzienne ujrzał pierwszy Logan. Niedrogi sedan okazał się strzałem w dziesiątkę zdobywając ogromną popularność na rynku europejskim.
Dacia D33 odeszła w zapomnienie. Powstał tylko jeden prototyp tego modelu, który marka trzyma z daleka od oczu publiczności w jednym ze swoich magazynów.
Najnowsze komentarze