Citroën SM uświetnił przekazanie pięknego odrestaurowanego XM właścicielowi w Lublinie. Na miejscu pojawili się miłośnicy i posiadacze aut kultowej marki. Oto relacja z tego wydarzenia.
1 kwietnia w siedzibie lubelskiego dealera marki Citroën, Fix Forum Lider, odbyła się uroczystość, podczas której przekazano właścicielowi odrestaurowanego Citroëna XM. Przy okazji pokazano drugiego XM-a (oba z silnikami 3.0 V6), a całość uświetnił swą obecnością unikatowy Citroën SM. Oj, było na co popatrzeć!
Fix Forum Lider ma swą siedzibę w zasadzie nie tyle w Lublinie, co w graniczącej z największym miastem wschodniej Polski Konopnicy. Faktyczny adres, to Konopnica 164e, 21-030 Motycz, choć dla mieszkańców Lublina i okolic jest to w zasadzie Aleja Kraśnicka na wlocie do Lublina. Realnie wygląda to tak, że po drugiej stronie ulicy jest Lublin, ale strona, po której leży salon, należy do gminy Konopnica.
Fix Forum Lider jest dealerem, który korzysta ze wspólnej lokalizacji z innymi markami. Żadna z nich nie jest francuska, żadna z nich nie należy do koncernu Stellantis. Wiąże się to m.in. z brakiem miejsca w okolicy obiektu, zwłaszcza miejsca do zaparkowania. Aut jest masa, parkowałem więc kawałek za salonem.
Przed laty w tym miejscu znajdował się pełnoprawny salon dealerski Citroëna i nie było żadnych innych marek. Ówczesny właściciel sprzedał jednak ten biznes (prowadził zresztą jeszcze co najmniej kilka innych) i skupił się na innej branży. Przy okazji – pozdrawiam serdecznie, Panie Tomku!
Nie wiem, jak jest traktowany Citroën przez obecnych właścicieli obiektu, ale strona internetowa tego dealera pozostawia sporo do życzenia. Reklamują tam Citroëna C1 w cenie od 41.650 zł i C4 Spacetourera od 76.750 zł. Innymi słowy – strona jest kompletnie nieaktualna. Być może po prostu stanowi przeszłość, od której się nie odcięto, a firma korzysta z winietki pod adresem na stronie importera. Ale nie o tym dziś chciałem pisać.
Wróćmy więc do sobotniego przedpołudnia. Fix Forum Lider użyczył miejsca w swoim salonie francuskiej marki modelom odrestaurowanym przez podlubelską firmę Q&K Citroën Classics działającą w Jastkowie. Pisaliśmy już o niej przy okazji artykułu o replice Citroëna XM Multimedia.
Wydarzenie zgromadziło w sumie kilkadziesiąt osób w różnym wieku. Odrestaurowany XM napędzany widlastym sześciocylindrowym silnikiem o pojemności 2.975 cm³ generującym 167 KM (to wersja 12-zaworowa) został wyprodukowany w 1990 roku i pochodzi z rynku szwajcarskiego. To wersja Exclusive z automatyczną skrzynią biegów produkcji ZF 4HP18. Oczywiście samochód posiada Diravi, za to nie ma systemu antyopadowego.
Najwyraźniej Q&K Citroën Classics skupił się nie tylko na wyglądzie, bo XM po uruchomieniu silnika szybciutko się podniósł. Ustawiono go zresztą także w pozycji serwisowej górnej, dzięki czemu ciekawscy mogli zajrzeć także pod spód samochodu. XM zawsze robi wrażenie, ale ten prezentował się praktycznie jak auto fabrycznie nowe.
W Fix Forum Lider można było też zobaczyć innego XM-a, też z widlastą szóstką pod maską (taki sam silnik i skrzynia, jak wyżej), ale z roku 1992. Wersja – także Exclusive, ale już bez skórzanej tapicerki – w zamian była Alcantara i welur. Tutaj, w przeciwieństwie do gwiazdy dnia, był już Hydractive 2. Auto również sprowadzono jakiś czas temu ze Szwajcarii, a Q&K Citroën Classics przeprowadził jego renowację w 2017 roku.
Niewątpliwie oba XM-y przyciągały wzrok, ale o wiele rzadszym autem był postawiony w salonie Fix Forum Lider Citroën SM. Powstało niespełna 13 tys. egzemplarzy tego usportowionego coupe. Pod maską pracował sześciocylindrowy silnik od Maserati, a dwudrzwiowe nadwozie mierzyło niemal 490 cm długości i tylko 132 cm wysokości. Citroën SM, to samochód, którego nie da się pomylić z żadnym innym autem w historii. Zresztą popatrzcie sami na zdjęcia poniżej.
Na dzisiejszy event do Fix Forum Lider przybyli miłośnicy francuskiej marki. Przybyli różnymi samochodami: pojawiła się – opisywana już przez nas kiedyś – Xantia, pojawił się XM, był też CX. Odjeżdżając zobaczyłem poza terenem punktu dealerskiego Citroëna C6, ale nie wiem, czy przyjechał nim ktoś na tę imprezę, czy był to może samochód kogoś innego.
Cieszy nas każdy fakt kultywowania tradycji francuskich marek. Zwłaszcza taki, który odbywa się nie na zamkniętych zlotach, ale w przestrzeni publicznej, gdzie fanów marki mogą poznać także potencjalni klienci na nowe auta. Każdy event tego typu, jaki wczoraj zorganizowały Fix Forum Lider oraz Q&K Citroën Classics, jest godny nagłośnienia. Dealerzy współpracujący z miłośnikami marki oraz z zewnętrznymi zakładami budują wspólnotę, a takie relacje są nie do przecenienia.
Krzysztof Gregorczyk
Najnowsze komentarze