Wadliwe systemy Ad Blue są powodem licznych skarg klientów – informuje francuskie stowarzyszenie konsumentów UFC-Que Choisir. Z tego powodu skierowało wniosek do Komisji Europejskiej o wszczęcie postępowania przeciwko producentom samochodów.
To może być kolejna wielka afera w przemyśle motoryzacyjnym. Tysiące skarg klientów, uciekanie producentów od odpowiedzialności, próby przerzucania kosztów na nabywców samochodów – to obraz jaki wyłania się po kilku latach funkcjonowania na rynku systemów Ad Blue. W obliczu masowych problemów stowarzyszenie UFC-Que Choisir z Francji zawiadomiło Komisję Europejską i zawnioskowało o podjęcie europejskiego śledztwa w tej sprawie.
„Od wielu miesięcy UFC-Que Choisir jest alarmowana przez właścicieli pojazdów z silnikami wysokoprężnymi, którzy doświadczają awarii związanych z układem AdBlue. AdBlue to dodatek, który jest niezbędny do działania silników wysokoprężnych wyposażonych w filtry cząstek stałych SCR. Przechowywany w specjalnym zbiorniku, rozpoznawalnym po niebieskiej nakrętce, dodatek ten jest wtryskiwany do układu wydechowego po uruchomieniu silnika, aby ograniczyć niebezpieczną emisję tlenków azotu. Umożliwia to pojazdom spełnienie norm dotyczących zanieczyszczeń. Jednak system przestaje prawidłowo działać po jakimś czasie a problemy pojawiają się zarówno w niskich jak wysokich temperaturach” – informuje stowarzyszenie. „Awarie układu AdBlue dotyczą praktycznie wszystkich producentów: Audi, BMW, Dacia, Fiat, Ford, Hyundai, Jaguar, Jeep, Kia, Mazda, Nissan, Porsche, Seat i Toyota. To ogromny problem.”
„Chociaż producenci od dawna wiedzą o awariach związanych z systemem AdBlue, wolą przymykać oko i nadal sprzedawać te wadliwe pojazdy. To niedopuszczalne, aby tysiące europejskich konsumentów nie miało innego wyboru, jak tylko zapłacić prawie 1000 euro za dalszą jazdę, bez gwarancji, że ich problem zostanie rozwiązany” – mówi Marie-Amandine Stévenin, prezes UFC-Que Choisir.
Żądanie bezpłatnej naprawy i rekompensaty
Stowarzyszenie zawiadomiło Komisję Europejską i chce podjęcia zdecydowanych działań, które mają doprowadzić do rozpoczęcia ogólnoeuropejskiego dochodzenia w sprawie praktyk producentów AdBlue, podjęcia wspólnej wiążącej decyzji przez zainteresowane organy ochrony konsumentów, w szczególności zobowiązania producentów do usunięcia usterek związanych z AdBlue oraz zapewnienia aby wszystkie usterki były usuwane bezpłatnie, a konsumenci, którzy musieli płacić za naprawy w przeszłości, otrzymali rekompensatę.
Masz problemy z AdBlue? Zawiadom UOKiK
Jednocześnie stowarzyszenie apeluje do nabywców aut, w których wystąpiły problemy z AdBlue do zawiadamiania właściwych organów, w przypadku Polski jest to Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Zgłoszenie można wysłać elektronicznie e-mailem, na adres [email protected]
Najnowsze komentarze