Częsta zmiana pasa na drodze, niebezpieczne wymijanie innych samochodów, wyprzedzanie „na trzeciego” czy na ostrych zakrętach, gwałtowne hamowanie i ruszanie spod świateł to typowe zachowania agresywnych kierowców, którzy sądzą, że dzięki temu szybciej dojadą do celu. Jednak w rzeczywistości agresywna jazda przynosi więcej strat niż zysków. Hamowanie w ostatniej chwili, „wciskanie się” między inne pojazdy oraz nadmierna prędkość są bardzo niebezpieczne zarówno dla kierowców jak i pieszych – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault – Przy takim stylu jazdy nietrudno o poważny wypadek, szczególnie w zimowych warunkach drogowych.
Agresywna i ryzykowna jazda znacznie obniża kontrolę nad samochodem, szczególnie w przypadku nieprzewidzianych sytuacji na drodze. Jak wynika z badań przeprowadzonych dla Szkoły Jazdy Renault przez TNS OBOP, aż 60% kierowców nie wie jak należy reagować w przypadku wystąpienia poślizgu. Te same badania wykazały, że jedynie 40% kierowców wie, co należy zrobić w przypadku wystąpienia nagłej konieczności ominięcia przeszkody.
Agresywna jazda to także wymierne straty w domowym budżecie kierowcy. Auto szybciej się eksploatuje i zużywa znacznie więcej paliwa, co dodatkowo zwiększa ilość dwutlenku węgla wydzielanego do atmosfery – mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault. – Zarówno względy bezpieczeństwa, jak również kwestie ekonomiczne przemawiają za tym, aby kierowcy stosowali się do zasad EKO-JAZDY, czyli płynnego stylu prowadzenia auta – dodają.
* MONASH University, Accident Research Centre
** Badania TNS OBOP dla Szkoły Jazdy Renault
Szkoła Jazdy Renault to pierwsza markowa szkoła doskonalenia techniki jazdy Renault na świecie. Szkoła działa na terenie lotniska Warszawa-Babice. W ofercie szkoły znajdują się kursy dla klientów indywidualnych i flotowych, program dla kierowców samochodów dostawczych, defensive driving, czyli ćwiczenie techniki jazdy po mieście, kompletne audyty flot samochodowych, kurs eko-jazdy, wykłady z psychologii i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz szkolenia z zakresu pierwszej pomocy. Szkoła dysponuje 50.000 m² powierzchni do ćwiczeń, w tym płytą poślizgową o długości 120 m oraz kręgiem poślizgowym o średnicy 60 m, a także płytami betonowymi do jazdy na trolejach i torem do jazdy terenowej.
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze