To już naprawdę ostatnie chwile, by sprawdzić, czy ostatni datowany na bieżący rok numer AUTO MOTO napisał coś ciekawego na temat francuskich samochodów. Czas ostatnio przyspieszył i jakoś umknęło mi, że do tej pory nie zamieściłem tego przeglądu prasy. Oto więc i on.
AUTO MOTO nr 12 (295) z XII.2020
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 100 (z okładką)
Cena: 6,99 zł
Koszt 1 strony: niemal 7 groszy
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C4, C4 Spacetourer, e-208, 2008, 308, 3008, 25, Arkana, Captur, Clio, Kadjar, Megane, Megane eVision, Morphoz, Talisman, Zoe, A110, Duster, Lodgy, Logan, Sandero, Spring, Astra, Crossland, Grandland X
Na okładce pojawiło się małe zdjęcie Citroëna C4 III generacji, ale tylko jako zapowiedź nagrody dla szczęśliwca, który zostanie wylosowany spośród osób oddających głos w plebiscycie Auto Lider. Z kolei na samym dole okładki dostrzec można Renault Kadjara, który stawi maski w starciu pięciu kompaktowych SUV-ów.
Pewnym zaskoczeniem jest artykuł zamieszczony na stronach 4-8, a więc pierwszy materiał aktualnego AUTO MOTO. Traktuje on bowiem o nowościach Grupy Renault, a więc marek Renault, Alpine i Dacia. Pokazano wizualizację Kadjara II generacji, koncepcyjny model Morphoz, wspomniano Renault Megane, które odniesiono do niegdysiejszego Renault 25 (różnica w długości tych aut, to jedynie 2,4 cm!), czy Megane eVision, które na razie jest konceptem, ale wkrótce przeobrazi się w seryjny samochód. Tenże seryjny samochód będzie zaś najprawdopodobniej krótszy od Captura! I też będzie SUV-em, acz tylko elektrycznym. Na europejskie rynki (unijne) trafi też wreszcie Renault Arkana – samochód, który wzbudza spore zainteresowanie naszych Czytelników. AUTO MOTO wspomina też Renault Clio i Zoe, Talismana, a także Alpine, która to marka powinna wkrótce rozbudować swoje portfolio modelowe. Nie brakuje też działu Dacii – wkrótce na rynek trafi elektryczny Spring,, a także trzecie generacja Logana i Sandero. Pojawiły się też wzmianki o Lodgy.
Na stronie 10. AUTO MOTO wspomina o zakończeniu przez PSA produkcji Opla Astra w wersji sedan. Auto powstawało wyłącznie w fabryce w Gliwicach.
Ale Astra tej generacji nie była produktem PSA. Za to Opel Crossland jest owocem współpracy Opla z PSA. Wspomniano o nim na stronie 12. w dziale Premiery miesiąca.
Kompaktowe SUV-y – czy Kadjar okaże się ciekawym wyborem?
Materiał zamieszczony na stronach 22-31 pochodzi z niemieckiej centrali i porównuje Forda Kugę, Hondę CR-V, Mazdę CX-5, Renault Kadjara i Škodę Karoq. Wszystkie auta w teście napędzane są silnikami benzynowymi o mocach z przedziału 150-184 KM. Najmocniejszym modelem jest Honda (wersja hybrydowa), która jest też wyraźnie droższa od rywali.
Jak teście wypadł Kadjar? Wrażliwe uszy niemieckich testujących wychwyciły donośne trzaski z konsoli środkowej. Pochwalono stylistykę, fotele, podwójną podłogę w bagażniku, ograniczoną przestronność z tyłu (Škoda i tak jest ciaśniejsza!), najmniejszy w porównaniu bagażnik, oszczędny silnik z przeciętnymi osiągami (1.3 TCe 160). Niespecjalnie spodobało się stosunkowo twarde zawieszenie oraz wykonanie i materiały użyte do wykończenia kokpitu. Układ ESP uznano za nadopiekuńczy. Kadjar jest za to bardzo dobrze wyceniony, bo choć nie okazał się najtańszy, to za to nadrabia seryjnym wyposażeniem.
SUV Renault nie okazał się przegranym i to jest spora niespodzianka bo wymowa testu mogła sugerować mocną krytykę Kadjara. Wygrała Škoda (3.153 punkty) przed Fordem (3.084), zaś Renault Kadjar znalazł się na najniższym stopniu podium (3.049). Kolejne miejsca zajęły Mazda (3.046) i Honda, która jako jedyna nie przekroczyła poziomu 3 tys. oczek (2.928).
Peugeot, czy Mini – porównanie elektrycznych wersji
Ciekawe starcie znajdziecie na stronach 36-40. Ono także pochodzi z Niemiec. Elektryczny Peugeot e-208 stanął w szranki z Mini Cooperem SE. Różnica w polskiej cenie między tymi autami, to równe 15.000 zł. peugeot kosztuje 124.900 zł, Mini niemal 140.000 zł. Przy takich kwotach te 15.000 zł nie stanowi wielkiej różnicy. Każdy z testowanych samochodów ma swój ciekawy styl. Mini może się podobać, choć mnie odstręcza jego wnętrze. Peugeot jest przy tym przestronniejszy. Jeśli jednak dla kogoś moc ma podstawowe znaczenie, to wybierze Mini – dysponuje ono 184-konnym silnikiem, a to o blisko 50 KM więcej, niż w Peugeocie. Cóż jednak po mocy, gdy przy ofensywnej jeździe szybko zabraknie prądu?
AUTO MOTO twierdzi, że obsługa systemu multimedialnego w Peugeocie jest bardziej zawiła. Mini ma ciekawe fotele, ale jeśli macie większą posturę, to lepiej wpasujecie się w miejsca w Peugeocie. Francuskie auto jest też bardziej nastawione na komfort, co w polskich realiach może mieć znaczenie. Natomiast e-208 gorzej hamuje i ma mniej komunikatywny układ kierowniczy. Mini, mimo mniejszego zużycia prądu (w trybie eco) zapewnia wyraźniej mniejszy zasięg – Peugeot po prostu dysponuje akumulatorami o sporo większej pojemności (46 kWh netto vs 28,9 kWh). Wprawdzie odbija się to na masie auta, ale jednak zapewnia większą autonomię. AUTO MOTO podkreśla, że różnica w mocy obu aut jest duża, ale w momencie obrotowym już minimalna (10 Nm), co sprawia, że różnice w osiągach są niewielkie.
Ostatecznie Peugeot pokonał Mini, choć rzutem na taśmę – ceną i wyposażeniem.
Najlepsze i najgorsze samochody używane wg What Car?
AUTO MOTO publikuje w grudniowym numerze raport Brytyjskiego What Car? dotyczący samochodów używanych. Które są najlepsze, a które najgorsze? Jeśli chodzi o interesujące nas marki, to najwyżej, na 14. miejscu, uplasowała się… Dacia! Dwa oczka niżej sklasyfikowano Citroëna, Peugeot zajął pozycję 25. a Renault dopiero 30. Cały raport znajdziecie na stronach 53-65.
Wśród modeli miejskich dobrze wypadła Dacia Duster II (miejsce 6.), zaś Dacia Sandero okupuje dół stawki (pozycja 21.). Należy domniemywać, że dobry wybór stanowią Citroën C1 i Peugeot 108 (których nie wspomniano), skoro Toyota Aygo zajęła pierwsze miejsce.
Wśród kompaktów wspomniano tylko Peugeota 308 II generacji klasyfikując go na dalekim, 23. miejscu.
W segmencie małych SUV-ow Renault Captur i Peugeot 2008 zajęły odpowiednio piąte i szóste miejsce.
W grupie SUV-ów kompaktowych Peugeot 3008 I generacji uplasował się tuż przed sklasyfikowanym na miejscu 17. Peugeotem 3008 II generacji, oba zaś wyprzedziły Opla Grandlanda X. Renault Kadjar pojawił się na miejscu 21.
Czwartą pozycję wśród minivanów zajął Citroën C4 Spacetourer.
W innych kategoriach interesujących nas samochodów nie wypatrzyłem.
Elektryczny motorsport
O Formule E (między innymi) traktuje artykuł zamieszczony na stronach 72-74. Nie mogło tam zabraknąć wzmianek o DS. Automobiles. Z kolei w zmaganiach rallycrossowego Projektu E ścigają się elektryczne Citroëny C3. Podobne auto, rallycrossowe, choć w specyfikacji rajdowej, zaprezentował w sobotę na Torze Modlin (siedziba Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault) Manfred Stohl (mniej więcej 2h04m relacji).
Citroën C4 powraca na stronach 86-87 jako zachęta do wzięcia udziału w głosowaniu w plebiscycie Auto Lider. To francuskie auto jest główną nagrodą dla uczestników plebiscytu.
I to już wszystko, co o interesujących nas samochodach napisano w tym numerze AUTO MOTO.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: AUTO MOTO
Najnowsze komentarze