Wspominaliśmy już, że w ubiegłym tygodniu odbyły się w Argentynie targi miłośników klasycznej motoryzacji Autoclásica 2023. Pokazaliśmy, co ciekawego można było obejrzeć z gamy zabytkowych modeli Citroëna i Peugeota. Dziś ważne – w zasadzie najważniejsze – ramię koncernu Stellantis w Ameryce Południowej: marka Fiat.
Jak co roku Argentyński Klub Fiat Clásicos był obecny na dwudziestej pierwszej edycji Autoclásica, największego festiwalu samochodów klasycznych w Ameryce Południowej. Wśród tak wielu wystawionych ikonicznych modeli organizacja świętowała swoje 25-lecie istnienia, a także 60-lecie rozpoczęcia produkcji Fiata 1500.
Fiat, dziś marka współtworząca koncern Stellantis, towarzyszył Argentyńskiemu Klubowi Fiat Clásicos w nowej edycji Autoclásica; wystawy, która w 2016 roku została uznana przez FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Ancienes) za jedno z ośmiu najważniejszych wydarzeń na świecie. W tym roku odbyła się ona w połowie października. W dwudziestej pierwszej edycji można było ożywić historię motoryzacji z całego świata poprzez wystawę ponad 1.100 klasycznych pojazdów międzynarodowej produkcji.
Podczas tegorocznej edycji uhonorowano rocznicę 60 lat od rozpoczęcia produkcji w Argentynie jednego z najważniejszych pojazdów włoskiej marki, modelu 1500. Hołd ten odbył się poprzez wystawę różnych wersji modelu, którym towarzyszyły dwa ciekawe modele marki: Fiat 125 Familiar i Fiata 132 plus 1600 Sport. Wyróżniały się także dwa auta pochodzenia włoskiego, Fiat X1/9 Bertone oraz Fiat 600 Multipla.
Nie sposób też nie wspomnieć o Fiatach 600, Abarthcie 80, Fiacie 128 i Fiacie Campagnola, pojeździe terenowym z lat pięćdziesiątych XX wieku.
Wystawione samochody i ich właściciele to:
– Fiat Campagnola 1958 (Claudio Meroi)
– Fiat 600 Abarth 850 TC 1965 (replica) (Walter Didonato)
– Fiat 600 E 1966 (Gustavo Argañaraz)
– Fiat 600 E 1967 (Jorge Alonso)
– Fiat 128 Europa IAVA 1981 (Sergio Evangelista)
– Fiat 128 Super Europa 1.5 1984 (Horacio Alecci)
– Fiat X1/9 Bertone 1981 (Alejandro Montanelli)
– Fiat 600 Multipla 1963 (Jose Cascarino)
– Fiat 1600 Sport 1971 (Fernando Verna)
– Fiat 1500 Coupe 1968 (Sergio Evangelista)
– Fiat 1500 1967 (Juan Cabrera)
– Fiat 1500 Multicarga 1970 (Sergio Evangelista)
– Fiat 1500 Familiar 1965 (Enrique Molfino)
– Fiat 132 Climatizatta 1981 (Edgardo Taiah)
– Fiat 125 Familiar 1976 (Club Fiat Clásicos de Argentina)
Argentyński Klub Fiat Clásicos przy okazji tego eventu obchodził również swoje 25-lecie, które to obchody będą kontynuowane podczas Rajdu Rocznicowego, który odbędzie się w dniach 3-5 listopada w nadmorskim kurorcie Pinamar. Więcej informacji znajdziecie na stronie https://www.instagram.com/clubfiatclasicos/
O Fiacie 1500
Model był sprzedawany w latach 1963-1972 i był produkowany w fabryce w El Palomar. Cieszył się dużym popytem – Fiat 1500 C stał się w 1967 roku drugim najlepiej sprzedającym się samochodem w Argentynie, ustępując jedynie swojemu młodszemu bratu, popularnemu Fiatowi 600. W sumie wyprodukowano ponad 120 tysięcy sztuk wszystkich wersji.
oprac. Krzysztof Greegorczyk; video i zdjęcia: Stellantis
Najnowsze komentarze