Wczoraj zaprezentowaliśmy pokrótce studyjny model Citroëna, CXperience Concept. Dziś publikujemy dossier prasowe w postaci oficjalnej informacji polskiego importera poświęconej temu ciekawemu samochodowi. Uznaliśmy, że pewnie przynajmniej część z Was zechce przeczytać taki materiał, który szczerze polecamy.
Miesiąc przed Międzynarodowym Salonem w Paryżu, firma Citroën zaprezentowała CXPERIENCE CONCEPT. Nowy samochód koncepcyjny realizuje obietnicę marki, jaką niesie w sobie hasło „Be Different, Feel Good”. Wyróżnia go sylwetka, wybiegająca wzornictwem poza przyjęte kanony stylistyczne. Pokazuje także zalety rozwiązania „Citroën Advanced Comfort®”.
Z okazji ogólnoświatowej konwencji poświęconej nowemu modelowi C3, która zgromadziła blisko 2000 przedstawicieli marki z ponad 36 krajów, Citroën przygotował niespodziankę dla jej uczestników – zaprezentował samochód koncepcyjny CXPERIENCE. Będzie on hitem podczas najbliższego Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu. CXPERIENCE CONCEPT, o dwubryłowym nadwoziu sięgającym 4,85 m, wskazuje na ambicje Citroëna w segmencie luksusowych samochodów, wyrażonych hasłem „Be Different, Feel Good”. Ten innowacyjny model, odpowiadający na oczekiwania krajów z całego świata, wyznacza nowy etap w strategii i ofensywie marki.
Najnowsze dzieło projektantów Citroëna odwołuje się do know-how i historii marki, a także komfortu, będącego wyróżnikiem jej samochodów. CXPERIENCE CONCEPT jest kolejnym modelem realizującym koncepcję Citroën Advanced Comfort ®”, której celem jest zapewnienie użytkownikowi wygody na najwyższym poziomie. Jej założeniem jest uwzględnienie komfortu na każdym etapie projektowania samochodu. Spełnienie zmieniających się oczekiwań klienta, dzięki odpowiednim rozwiązaniom stylistycznym i technologicznym projektantów oraz konstruktorów nowych modeli marki.
1. ODWAŻNY I UNIKALNY DESIGN
Samochód z charakterem
Charakterystyczne linie nadwozia modelu CXPERIENCE definiują na nowo stylistykę samochodów z wyższych segmentów, czyli obszaru bliskiego marce i ważnego w jej historii. CXPERIENCE to samochód koncepcyjny o aerodynamicznych kształtach, zaprojektowany z dbałością o najdrobniejsze szczegóły. Charakterystyczne wzornictwo i linia nawiązują do stylistyki Citroëna. Sprawia to, że opracowywane samochody są rozpoznawalne i nikt nie przejdzie obok nikt obojętnie.
Model CXPERIENCE CONCEPT powstał w pracowni stylistycznej w Centrum Projektowym Citroëna w Vélizy pod Paryżem. To nowym manifest estetyczny francuskiej marki. Inspiracją projektantów, którzy pracowali nad zewnętrznymi elementami tego innowacyjnego w każdym szczególe modelu był świat zaawansowanych technologii. Zespół, który pracował nad jego wnętrzem starał się stworzyć komfortowo wyposażoną kabinę, która zapewni najwyższy poziom wygody podczas jazdy.
CXPERIENCE jest niezwykle charakterystyczny. Dwubryłowe nadwozie oraz przeciwstawnie otwierane drzwi sprawiają, że samochód wygląda jakby szykował się do skoku. Wyraziste, opływowe linie obiecują oszałamiające osiągi, a płynne kształty i gładkie płaszczyzny tworzą oryginalną stylistykę tego modelu.
Imponujące wymiary (długość 4,85m i szerokość 2 m) w połączeniu z obniżonym dachem (wysokość 1,37 m), krótkim zwisem (rozstaw osi 3 m) i opływową sylwetką nadają modelowi CXPERIENCE wyróżniający wygląd. Perłowy lakier „Mizuiro” w kolorze morskiej zieleni jest zarazem nowoczesny, pogodny i stonowany. Elegancki kolor nadwozia, a także duże, 22-calowe 5-ramienne obręcze kół dodatkowo podkreślają przynależność najnowszego samochodu koncepcyjnego marki do wyższego segmentu.
Czyste linie przedniej części pojazdu wzmacnia oryginalny układ świateł będąca reinterpretacją dwupoziomowego motywu graficznego, stanowiącego stylistyczny wyróżnik samochodów marki Citroën. Inne charakterystyczne elementy koncepcyjnego modelu CXPERIENCE to gładka powierzchnia maski oraz specjalny grill. Imponującą szerokość limuzyny podkreśla chromowane logo marki, którego linie zostały przedłużone aż do wnętrza kloszy reflektorów. Wzrok przykuwają także światła do jazdy dziennej w kształcie litery V, które sprawiają, że samochód wygląda na produkt zaawansowanych technologii. To cienkie, 3-milimetrowe paski, w które elegancko zostały wkomponowane światła kierunkowskazów. Charakterystyczny układ świateł dopełniają trzy reflektory kierunkowe w technologii LED, rozmieszczone symetryczne po obu stronach maski. Elektrycznie regulowane wloty powietrza zostały wbudowane w przedni zderzak. Po obu stronach samochodu znajdują się ruchome klapki, które zamykają się i otwierają, poprawiając właściwości aerodynamiczne na drodze i ułatwiając wykonywanie manewrów.
Równie wyrazisty jest tył samochodu. Mocno zarysowane nadkola i wklęsła tylna szyba z ruchomym spoilerem na dole przekładają się na lepszą aerodynamikę. Kolejnym akcentem w kształcie litery V są duże, tylne lampy z efektem 3D, w których wykorzystano technologię laserów światłowodowych. Kierunkowskazy umieszczono pośrodku – tuż pod cienką, chromowaną listwą, co podkreśla unikalny charakter i technologiczne zaawansowanie koncepcyjnej limuzyny CXPERIENCE. Światła są wbudowane w czarny blok, którego kształt wpisuje się linię bagażnika, poszerzając optycznie samochód. Tak jak w pozostałych modelach z najnowszej gamy, umieszczone w tylnej części pojazdu logo pokryto czarnym lakierem.
Kolejnym charakterystycznym akcentem stylistycznym, który podkreśla unikalny charakter samochodu koncepcyjnego CXPERIENCE są otwierane pod kątem 90o (do osi obręczy kół), szerokie, zarysowane aż pod linię dachu przeciwstawne drzwi. To pomysłowe rozwiązanie ułatwia wsiadanie do środka Stojąc na zewnątrz, możemy bez problemu podziwiać przez drzwi komfortowe wnętrze pojazdu. Wygoda oraz zachętą do ruszenia w drogę jest motywem przewodnim.
Wnętrze zaprojektowane, aby podkreślić opływowe kształty
Wnętrze modelu CXPERIENCE CONCEPT, którego inspiracją była architektura, wystrój wnętrz i domowe meble, zostało zaprojektowane w oparciu o minimalizm i kształty nowoczesnych brył. Wykończone luksusowymi materiałami elementy, dopełnia tapicerka w kolorze cytrynowej żółci – barwy, która przede wszystkim kojarzy się ze świeżością i optymizmem.
Obok jednoramiennej kierownicy, która jest hołdem złożonym kultowym modelom marki, kolejnym charakterystycznym akcentem jest rozciągnięta poziomo deska rozdzielcza, która sprawia wrażenie zawieszonej w powietrzu. Tworząca efekt trójwymiarowości deska zwraca uwagę mocno zarysowaną linią, która biegnie dookoła samochodu – od tylnych prawych do tylnych lewych drzwi. Jej kształt symbolizuje przestronność, lekkość i rozmach. Cytrynowa kolorystyka wnętrza łączy wizualnie miejsce kierowcy i przestrzeń przeznaczoną dla pasażerów.
Dużo uwagi poświęcono fotelom, które obito miękkim, żółtym materiałem o fakturze drobnej siatki. Tak jak deska rozdzielcza, zagłówki wykończone są drewnem orzechowym w eleganckim, jasnym odcieniu. Luksusowe materiały wykończeniowe zastosowano także na wewnętrznych panelach drzwi, których kształt przypomina wnękę. Tkanina w odcieniu morskiej zieleni w geometryczne wzory idealnie współgra z barwą nadwozia i stanowi ciekawy kontrapunkt dla kolorystyki wnętrza. Miękka podłoga z pianki została wykonana specjalnie na zamówienie i jest pokryta ciemną, teksturowaną skórą o abstrakcyjnym wzorze. Umieszczone z obu stron pojazdu szerokie, chromowane listwy progowe stanowią kolejny dowód uwagi, jaką poświęcono palecie kolorystycznej oraz materiałom wykorzystanym do wykończenia wnętrza.
„Wszystkim członkom naszego zespołu projektowego przyświecał ten sam cel – chcieliśmy stworzyć nową, luksusową limuzynę na rynki całego świata, wyłamującą się z dotychczasowych kanonów stylistycznych i reprezentującą wartości marki: Optimistic, Human and Smart” – Alexandre Malval, dyrektor działu projektowego Citroëna
2. ZASTOSOWANIE KONCEPCJI CITROËN ADVANCED COMFORT® W MODELU KLASY WYŻSZEJ
Komfort to pojęcie, które od dawna jest znakiem rozpoznawczym koncernu Citroën, a hasło „Komfort spod znaku Citroëna” stało się wizytówką marki. Ta właśnie koncepcja stała się podstawą kompleksowego podejścia, które obejmuje takie elementy jak doświetlenie kabiny, przestronne wnętrze, ergonomię czy interaktywność. Wszystkie te kryteria mają ogromny wpływ na samopoczucie psychiczne i fizyczne, zachęcają do rozmów oraz interakcji na pokładzie samochodu koncepcyjnego CXPERIENCE.
Komfort fizyczny i dobre samopoczucie
W ramach programu Citroën Advanced Comfort®, który wyznaczył kierunek prac nad modelem CXPERIENCE CONCEPT, marka Citroën rewiduje swoje podejście do kwestii komfortu podróży, dostosowując je do współczesnych oczekiwań i posiadanego know-how.
Pomyślany, jako swoisty „kokon”, który chroni użytkowników przed wstrząsami na nierównych nawierzchniach, model CXPERIENCE CONCEPT został wyposażony w zawieszenie z progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi. Ta autorska technologia marki Citroën zapewnia świetną amortyzację i filtrowanie niepożądanych drgań nawet przy bardzo złej nawierzchni. Efekt? Komfort, jaki może zapewnić wyłącznie samochód marki Citroën.
Kabina została zaprojektowana z myślą o dobrym samopoczuciu wszystkich użytkowników, czego najlepszym przykładem są fotele – element wyposażenia, z którym mają bezpośredni kontakt. Szerokie, otulające ciało siedzenia modelu CXPERIENCE CONCEPT zapewniają idealne podparcie ciała i najwyższy poziom wygody. Są wykonane z elastycznej pianki z pamięcią kształtu i zdają się zapraszać użytkowników do zajęcia miejsca i doświadczania nowych doznań podczas jazdy. Kierowca i pasażer siedzący z przodu mają do dyspozycji szerokie, niezwykle komfortowe siedzenia. Fotele w drugim rzędzie zapewniają wygodę porównywalną do salonowych mebli. Wrażenia fizyczne potęguje wykorzystanie ciepłych, naturalnych materiałów. Każda podróż samochodem powinna być miłym i relaksującym doświadczeniem i właśnie, dlatego przednie fotele zostały wyposażone w zwężające się ku dołowi, ażurowe zagłówki. Dzięki takiemu rozwiązaniu pasażerowie siedzący z tyłu mogą o wiele więcej zobaczyć.
Kolejnym akcentem, który tworzy we wnętrzu modelu CXPERIENCE CONCEPT atmosferę spokoju są liczne, pojemne schowki, które sprawiają, że życie staje się prostsze. Niebanalna deska rozdzielcza o poziomej linii potęguje efekt przestronności. W przedniej części centralnej konsoli, która tak jak inne elementy wyposażenia, ma opływowy kształt, umieszczono funkcjonalny schowek oraz specjalny uchwyt do indukcyjnego ładowania smartfona. Pozostałe schowki zostały starannie rozmieszczone w całej kabinie, co przekłada się na lepsze samopoczucie użytkowników i większy komfort podczas jazdy.
Projektanci położyli równie duży nacisk na doświetlenie wnętrza, bo ten ważny element programu “Citroën Advanced Comfort®” ma ogromny wpływ na samopoczucie kierowcy i pasażerów. Przeznaczone dla wszystkich użytkowników miejsca są dosłownie skąpane w świetle, boki samochodu otacza pas przeszklonych powierzchni, a przez całą długość dachu biegną dwa szklane panele. Oświetlenie kabiny oraz klimatyzacja z funkcją oczyszczania powietrza tworzą „dobrą atmosferę” wewnątrz – kabina staje się oazą dobrego samopoczucia, w której każdy może się zrelaksować i odprężyć.
Wszystkie potrzebne kierowcy informacje są wyświetlane na szerokim przeziernym ekranie umieszczonym w polu widzenia, co przekłada się na większą pewność siebie i nie rozprasza jego uwagi.
Samochód sprzyjający kontaktom międzyludzkim
Samochód studyjny CXPERIENCE świetnie wpisuje się w swoją epokę i założenia koncepcji „Citroën Advanced Comfort®”. Jest przyjazny, komfortowy i oferuje szeroki dostęp do mobilnych technologii. CXPERIENCE CONCEPT zwraca uwagę intuicyjnym w obsłudze interfejsem człowiek-maszyna, który zapewnia zarówno kierowcy, jak i pasażerom możliwość nieprzerwanego korzystania z ich cyfrowych urządzeń. Inteligentne technologie ułatwiają interakcję i korzystanie z samochodu oraz jego wyposażenia – i to niezależnie od miejsca zajmowanego w samochodzie. Przyjęte rozwiązania świadczą o znaczeniu, jakie przywiązuje marka do roli pasażerów, którzy stają się pełnoprawnymi uczestnikami podróży.
Kluczowym elementem deski rozdzielczej jest spektakularny, panoramiczny ekran o przekątnej 19˝ i formacie 16/3, ciekawie wbudowany w jej płaszczyznę. Jest to prawdziwe centrum dowodzenia samochodem. Pozwala tym samym na usunięcie z deski nadmiaru przełączników, dodatkowo poszerza optycznie kabinę i daje poczucie przestrzeni. Jego rozmiar umożliwia obsługę wszystkich funkcjonalności: klimatyzacji, systemów wspomagania prowadzenia pojazdu, nawigacji i urządzeń multimedialnych. Centralny ekran dotykowy składa się z kilku różnych stref, przeznaczonych zarówno dla kierowcy, jak i pasażera, dzięki systemowi konfigurowalnych okien, w układzie 1/3 -2/3 lub 2/3 -1/3 lub też pełnego ekranu w zależności od potrzeb użytkowników. Opcje Infotainment pozwalają każdemu na nawigację i wyszukiwanie informacji o trasie, wybór muzyki z własnych urządzeń czy oglądanie ulubionego filmu. CXPERIENCE CONCEPT zapewnia pełną łączność ze światem zewnętrznym dzięki ofercie mobilnych technologii pozwalających np. na zdalne otwarcie bramy czy odebranie dostawy do domu.
Użytkownicy mają możliwość nieprzerwanego korzystania ze swoich urządzeń i aktywacji niektórych funkcji wyposażenia samochodu za pomocą smartfonu lub tabletu. W przedniej części środkowej konsoli wbudowano uchwyt na smartfon. Można go ładować bezprzewodowo na zasadzie indukcji magnetycznej. Dzięki połączeniu z ekranami samochodu smartfon staje się kluczowym urządzeniem pozwalającym na włączanie i regulację licznych funkcji (związanych z komfortem, zdjęciami, filmami wideo, itd.)
Pasażerowie siedzący z tyłu mają do dyspozycji przenośny tablet. Umieszczony w wyrafinowanym etui, pozwala na jednoczesną regulację siedzeń lub klimatyzacji i umożliwia udostępnianie zdjęć lub muzyki w intuicyjny sposób dzięki nowej aplikacji „Share with U”. Nowa usługa pozwala na łatwe udostępnianie towarzyszom podróży plików multimedialnych (gry, muzyka, filmy wideo) – tak, aby wszyscy w samochodzie mogli z nich korzystać! Tę nowość warto przetestować na paryskim salonie!
Citroën CXPERIENCE CONCEPT stawia na zaawansowane rozwiązania zapewniające doskonałą widoczność z tyłu. Oprócz kamery przedniej i tylnej, zamiast tradycyjnych lusterek bocznych pojawiają się dwie dyskretne kamery boczne, z których obraz jest wyświetlany na małych cyfrowych ekranach. Są one umieszczone przy drzwiach w chromowanych obramowaniach, tuż obok głośników i nawiewów.
Doskonała widoczność całego otoczenia samochodu w promieniu 360° ułatwia kierowcy manewrowanie i jazdę samochodem. Samochód koncepcyjny został wyposażony w nowoczesne technologie spełniające współczesne wymagania, posiada również ConnectedCAM Citroën™, wprowadzoną po raz pierwszy na świecie w nowym Citroënie C3. Jest to szerokokątna kamera HD wbudowana na wysokości lusterka wstecznego, która rejestruje wszystko to, co widzi przed sobą kierowca. Jest świadkiem tego, co dzieje się na drodze, a jej ujęcia (zarówno zdjęcia jak i filmy) można udostępnić w sieci społecznościowej lub zachować dla siebie.
Aby ułatwić kontakty między pasażerami projektanci zwrócili również uwagę na przestrzenność dźwięku w kabinie. System dźwiękowy został dopracowany w oparciu o tę samą zasadę, co w koncept SUV-ie Citroën AIRCROSS, którego światowa premiera odbyła się w ubiegłym roku w Szanghaju. W ażurowe przednie zagłówki wbudowano dwa głośniki oraz mikrofony. Dzięki nim każdy może wybrać, z kim chce rozmawiać. Chyba, że woli słuchać własnej muzyki. Podróż może dowolnie zamienić się w dyskusję lub chwilę indywidualnego relaksu. Z myślą o ułatwieniu kontaktu lub też nadzoru nad dziećmi wbudowano kamery, które pokazują wszystkich pasażerów, a nawet umożliwiają przeprowadzenie videorozmowy.
„Samochód koncepcyjny Citroën CXPERIENCE wyłamuje się z przyjętych kanonów i proponuje nową wizję samochodu klasy S, a jednocześnie doskonale oddaje ambicje programu „Citroën Advanced Comfort®”. CXPERIENCE CONCEPT świetnie ilustruje zdolność marki do realizacji obietnicy wyrażonej hasłem „Be Different, Feel Good” w segmencie dużych samochodów” – Linda JACKSON – CITROËN Brand C
3. ROZWIĄZANIE HYBRYDOWE NA BAZIE SILNIKA BENZYNOWEGO Z MOŻLIWOŚCIĄ ŁADOWANIA ZAPEWNIAJĄCE NIEOGRANICZONĄ PRZYJEMNOŚĆ JAZDY
Inteligentne technologie to także silnik Hybride Plug-In zapewniający bezstresową jazdę. Wprost zapraszając do podróży, Citroën CXPERIENCE CONCEPT dysponuje hybrydowym napędem typu plug-in łączącym efektywność energetyczną z wysokimi osiągami. Przyjęte rozwiązanie na bazie silnika benzynowego wykorzystuje know-how Grupy PSA i wyróżnia się dynamiką oraz uniwersalnością w użytkowaniu.
Citroën CXPERIENCE CONCEPT oferuje wyjątkową dynamikę jazdy dzięki silnikowi benzynowemu o mocy od 150 do 200 KM, wspomaganemu dodatkowo silnikiem elektrycznym o mocy sięgającej 80 kW. CXPERIENCE CONCEPT może być używany w mieście z napędem wyłącznie elektrycznym (ZEV – Zero Emission Vehicle) zapewniającym zasięg 60 km, oraz na drodze, gdzie połączenie obu napędów podczas przyspieszania umożliwia obniżenie zużycia paliwa. Na autostradzie wykorzystywany jest silnik termiczny zapewniający doskonałe osiągi. Kierowca ma do swojej dyspozycji łączną moc sięgającą 300 KM.
Citroën CXPERIENCE CONCEPT jest wyposażony w akumulator o pojemności 13 kWh, który można naładować w niespełna kilka godzin. Ładowanie trwa cztery i pół godziny przy użyciu standardowego tryby ładowania lub niecałe dwie i pół godziny przy zastosowaniu super łatwej w obsłudze ładowarki 6,6 kW, którą można podłączyć do gniazda 32 A. O obecności napędu hybrydowego świadczą niezwykle estetyczne i funkcjonalne wskaźniki naładowania akumulatora, które zostały wbudowane w górnej części maski, niejako w przedłużeniu świateł DRL.
Citroën CXPERIENCE CONCEPT to samochód o pomysłowej i unikalnej konstrukcji. Sterowana elektrycznie automatyczna skrzynia biegów z ośmioma przełożeniami, została umieszczona poprzecznie pomiędzy silnikiem termicznym i elektrycznym, a kompaktowy akumulator – pod kabiną, co umożliwia elektryczny napęd tylnej osi przy jednoczesnym zachowaniu dużej ilości miejsca w kabinie i bagażniku.
Nowe rozwiązanie hybrydowe typu plug-in obiecuje nowe doznania z jazdy i umożliwia nieograniczone przemieszczanie się zarówno po centrach miast, jak i najbardziej odległych zakątkach oraz zapewnia wyjątkowe osiągi dzięki dodatkowemu napędowi elektrycznemu, a jednocześnie przyczynia się do ochrony środowiska.
Na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu będziemy mogli zobaczyć obok siebie dwa modele Citroëna, które pokazują umiejętność firmy do wybiegania w przyszłość. Potwierdzą on również zdolność projektowania samochodów realizujących wartości marki w tak różnych od siebie segmentach, przy jednoczesnym spełnieniu założeń koncepcji „Citroën Advanced Comfort®”:
– nowe C3, rozpoczynające ofensywę marki w segmencie B
– samochód koncepcyjny CXPERIENCE, stanowiący ucieleśnienie komfortu i luksusu typowego dla Citroëna!
CITROËN CXPERIENCE CONCEPT
DANE TECHNICZNE
Długość: 4,85 m
|
OSIĄGI:
Zasięg na silniku elektrycznym: 60 km
|
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze