Dacia stopniowo rezygnuje z diesla. Oferta kurczy się praktycznie z roku na rok. Jakie modele wciąż zamówimy z silnikiem wysokoprężnym?
Samochodów z silnikiem Diesla jest na rynku europejskim coraz mniej. Producenci wycofują się z tego rodzaju jednostek ze względu na zmiany przepisów środowiskowych oraz wysokie koszty, które musieliby ponieść w związku z rozwojem bardziej ekologicznych rozwiązań. Z katalogów wycofywane są mocniejsze wersje a ich miejsce zajmują modele hybrydowe oraz hybrydy plug-in. Dacia, jak na razie nie ma w ofercie hybryd, ale wszystko jest tylko kwestią czasu. W 2023 roku do sprzedaży trafi Jogger z układem E-Tech opracowanym przez Renault. Zanim to nastąpi, producent przekonuje do samochodów z instalacją LPG, którą możemy zamówić dla modelu Sandero, Duster i Jogger. Rumuński producent twierdzi nawet, że instalacja LPG to dla marki „nowy diesel” i faktycznie jest to rozsądna propozycja dla kierowców pokonujących dłuższe trasy.
Od premiery Sandero III generacji, samochodów Dacii z silnikiem wysokoprężnym jest na rynku coraz mniej. Oferta hatchbacka w ogóle nie uwzględnia diesla w żadnej wersji wykończeniowej. Podobna sytuacja dotyczy nowego Logana, którego zamówimy wyłącznie z LPG oraz dzielącego platformę ze wspomnianymi pojazdami Joggera, który zastępuje w gamie Lodgy.
Co ciekawe, mimo pojawienia się nowego 7-osobowego modelu, na stronie internetowej marki wciąż widnieje cennik Dacii Lodgy, który w gamie ma wyłącznie silnik BluedCi o mocy 115 KM. Cena modelu wynosi 64.200 zł dla 5-miejscowej wersji oraz 70.900 zł w przypadku samochodu z siedmioma siedzeniami. Nie przywiązujmy się jednak do tej oferty. Lodgy wkrótce zostanie wycofany z rynku.
Jednostkę Blue dCi o mocy 115 KM posiada również Dacia Duster, która w czerwcu 2021 roku przeszła face lifting. Silnik jest dostępny w wersji Prestige wycenionej na 80.800 zł (zobacz cennik Dacii Duster). Wariant z napędem 4×4 kosztuje 88.800 zł lub dla specjalnej serii Extreme, która znalazła się na szczycie cennika – 91.800 zł.
Za kilka lat kupimy Dacię z dieslem wyłącznie na rynku wtórnym. III generacja Dustera, która zadebiutuje w 2025 roku zamiast silników wysokoprężnych otrzyma napędy hybrydowe.
Najnowsze komentarze