sobota, 21 maja, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Peugeot

Nowy Peugeot 9X8 zrywa z kanonami. Spektakularny design hipersamochodu

Małgorzata Kozikowska autor Małgorzata Kozikowska
2022-01-20
w Peugeot, Wiadomości
Czas czytania 13 minut
319 4
2
Nowy Peugeot 9X8
277
UDOSTĘPNIEŃ
922
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?

Lancia pokaże nowe modele. Będzie marką premium i zaprezentuje włoską elegancję

Siedem salonów luksusowej marki DS Automobiles w Polsce

Peugeot 9X8 to najnowszy hispersamochód spod znaku lwa, który wkrótce wystartuje w wyścigu Le Mans. Matthias Hossann, dyrektor stylu marki, umieścił hybrydowy hipersamochód w scenerii brutalistycznej architektury. Dla Agnieszki Doroszewicz, fotografki mody i hipersamochodów, była to okazja do zabawy grą świateł, wydobycia wszystkich kontrastów i cech faktury betonu. Jej zdjęcia są jak metafora historycznego, 24-godzinnego wyścigu Le Mans, podczas którego światło zmienia się z upływem kolejnych godzin zmagań.

Projektując nowy hybrydowy hipersamochód 9X8, zespół działu designu Peugeota ustawił wysoko poprzeczkę. Bolid ma wszystkie elementy stylistyczne marki: sylwetkę przyczajonego kota, płynnie biegnące linie nadwozia zwieńczone sportowymi elementami, czyste i mocno wyprofilowane płaszczyzny boków samochodu oraz, rzecz jasna, charakterystyczny układ świateł z trzema śladami pazurów typowych dla marki. Wykwintny i rasowy Peugeot 9X8 wzbudza emocje i ucieleśnia szybkość.

1. Perfekcyjny projekt 

Zaprojektować samochód wyścigowy to jedno z największych marzeń każdego designera. Prawdopodobieństwo, że się urzeczywistni, było do tej pory bliskie zeru. Ważniejsze od piękna nadwozia i zgodności ze stylistyką marki były osiągi. Do tego stopnia, że samochody wyścigowe praktycznie nie różniły się między sobą budową. Praca projektantów ograniczała się więc do drobnych detali i do wzoru malowania nadwozia.

Nowy Peugeot 9X8 2022

W przypadku hybrydowego hipersamochodu Peugeot 9X8 inżynierowie i projektanci bardzo blisko ze sobą współdziałali. Wynikiem ich pracy nad stworzeniem wyczynowego samochodu jest harmonia stylu i techniki:  „Poziom współpracy był absolutnie niespotykany” – opowiada Matthias Hossann, dyrektor stylu francuskiej marki. „Byliśmy w codziennym kontakcie z zespołem Peugeot Sport, naprawdę pracowaliśmy ręka w rękę”. 

Zobacz także: Nowy Peugeot 3008 (2023): co wymyślą styliści marki?

„Aby określić założenia przyszłego samochodu wyścigowego, zorganizowaliśmy najpierw konkurs w gronie projektantów. Otrzymaliśmy wiele propozycji. Projekt wywołał niesamowity entuzjazm. Nie bez znaczenia była perspektywa, że pewnego dnia nasze dzieło stanie do rywalizacji z najbardziej prestiżowymi markami na świecie na najbardziej kultowym torze wyścigowym!”.

„Gdy tylko określone zostały założenia projektowe z pomocą inżynierów Peugeot Sport, ruszyły prace. Inżynierowie skupili się nad uzyskaniem jak najlepszych osiągów, nie idąc w tym względzie na żadne kompromisy, wykorzystując możliwości innowacyjnych przepisów i pozostawiając maksymalną przestrzeń dla kreatywności projektantów nadwozia hipersamochodu. Peugeot 9X8 jest wyrazem założeń nowych przepisów dotyczących hipersamochodów (LMH), przyjętych przez Francuski Automobilklub Zachodni, organizatora 24-godzinnego wyścigu Le Mans oraz FIA (Fédération Internationale Automobile), a jednocześnie zachowuje najważniejsze cechy samochodów Peugeot. Stanie się kamieniem milowym w historii wyścigów długodystansowych”.Matthias Hossann i Peugeot 9X8

2. Peugeot 9X8 to prawdziwy lew

Główną motywacją zaangażowania Peugeot w sport samochodowy był fakt, że pełni on rolę doskonałej kuźni pomysłów i fantastycznie napędza innowacyjność. We wszystkich dziedzinach, sport samochodowy wkracza w nowe obszary, gdzie nieustannie rodzą się nowe pomysły i panuje kreatywność.

Hybrydowy hipersamochód 9X8 jest idealnym ambasadorem stylistyki Peugeota i inspiratorem przyszłych zmian. Świetnie wpisuje się w ruch zmian zapoczątkowany we wszystkich samochodach marki, w tym w najnowszym Peugeot 308. Zresztą to właśnie 9X8 zainaugurował nowe logo z głową lwa wprowadzone na początku 2021 roku jeszcze przed pojawieniem się w 308.

Zobacz także: Nowy Peugeot 308 w teście. Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 03/2022

„Nie chcieliśmy stworzyć zwykłego i tylko ładnego samochodu wyścigowego” – wyjaśnia dalej Matthias Hossann. „Technologia zastosowana w Peugeot 9X8 jest w całości sygnowana przez Peugeot Sport i to musiało być widoczne w naszym projekcie. Nie idąc na żadne kompromisy w dziedzinie osiągów samochodu, staraliśmy się nadać mu niepowtarzalny wygląd o czystej, płynnej linii nadwozia, która zrywa z bardzo geometrycznymi projektami samochodów poprzedniej generacji, startujących w wyścigach długodystansowych”.

Innym znakiem rozpoznawczym know-how działu stylu marki jest wykorzystanie koncepcji Peugeot i-Cockpitu w kabinie 9X8. Podobnie jak w projektach samochodów seryjnych, zachowano tę samą staranność w opracowywaniu stylistyki wnętrza, co przy projektowaniu wyglądu zewnętrznego. Zarówno kierowca, jak i kibice przed ekranami, muszą bez najmniejszych wątpliwości rozpoznawać, że jest to Peugeot. Co więcej, kokpit 9X8 został zaprojektowany kompleksowo, by zapewnić kierowcom jak najwięcej ergonomii i intuicyjnych rozwiązań.

3. Wszystko po nowemu

 Obserwatorzy i specjaliści są jednomyślni: 9X8 zdecydowanie odcina się od wcześniejszych generacji samochodów wyścigowych, i to wszystkich marek. Otwiera nową erę. „This Peugeot 9X8 is a true milestone in motorsport” („Peugeot 9X8 jest prawdziwym kamieniem milowym w sporcie samochodowym”) – oznajmili przyszli kierowcy po obejrzeniu samochodu: „Będą czasy sprzed i po Peugeot 9X8, i my będziemy mieli szczęście w tym uczestniczyć!”.

„Na ścianach studia projektowego, gdzie zrodził się Peugeot 9X8, zawiesiliśmy trzy kluczowe słowa: kultowy, wydajny, emocjonujący” – opowiada Matthias Hossann. „W ten sposób cały zespół stale miał je na uwadze, niezależnie od stopnia zaangażowania każdego z członków na poszczególnych etapach rozwoju projektu. Na pierwszym miejscu umieściłem słowo KULTOWY, ponieważ chciałem, by powstał samochód natychmiast rozpoznawalny, a zarazem zrywający z przeszłością i będący odbiciem gruntownej zmiany pokoleniowej”.

Zobacz także: Używany Peugeot 3008 2.0 HYbrid4 – hybrydowy diesel i dobry sposób na oszczędność

„Pomimo atrakcyjności wielu propozycji złożonych w ramach wewnętrznego konkursu dla projektantów, dosyć szybko dokonano wyboru założeń projektu. Miał zerwać z kanonami samochodów ostatniej generacji, startujących w wyścigach długodystansowych. Zaproponowano samochód, który w mniejszym stopniu był samochodem wyścigowym, a bardziej samochodem Peugeot. Zaproponowano bolid, mogący skupić wokół siebie fanów sportu samochodowego, ale nie tylko. Był to samochód sportowy, który teoretycznie mógłby poruszać się zarówno po normalnej drodze, jak i po torze wyścigowym”.

4. Bez spoilera

Najbardziej uderzającą cechą koncepcji, która dla wielu doskonale unaocznia nowe podejście, jest brak tylnego spojlera, co nadaje konstrukcji unikatowy charakter.

Tylny spojler po raz pierwszy pojawił się w wyścigach długodystansowych w Le Mans w 1967 roku i od tej pory stał się niekwestionowaną normą. Od 1971 roku, a więc dokładnie od 50 lat, nie pojawił się żaden samochód bez tylnego spojlera. Świadczy to o śmiałości i innowacyjności projektantów i inżynierów Peugeot .

Podczas prac nad 9X8 wiele wysiłków poświęcono na zaprojektowanie tylnej części samochodu. W pierwotnym szkicu samochodu, który zdawał się szykować do skoku, pojawiła się trochę pochylona kabina, pikująca w dół, i tę dynamikę widzimy dziś w tylnych kołach.

5. Elektryk

W przeszłości Peugeot wygrał już trzykrotnie w Le Mans samochodami dwóch różnych generacji: modelem 905 z silnikiem benzynowym V10 w latach 1992 i 1993 oraz 908 z silnikiem V12 HDI-FAP w roku 2009. Peugeot 9X8 wyznacza początek nowej ery również dzięki technologiom, które się w nim pojawiają. „Wyścigi długodystansowe oparte są na przepisach, które pozwalają nam na zaprezentowanie know-how Peugeot w dziedzinie budowy zelektryfikowanych jednostek napędowych” – wyjaśnia Olivier Jansonnie, dyrektor techniczny projektu.

Przez swój hybrydowy napęd na 4 koła Peugeot  9X8 upodabnia się do innych modeli producenta, takich jak 3008 czy 508. Łączy 6-cylindrowy, widlasty silnik spalinowy bi-turbo o pojemności 2,6 litra i mocy 500 kW (680 KM), umieszczony na tylnej osi, z silnikiem/generatorem elektrycznym o mocy 200 kW umieszczonym na przedniej osi.

Zobacz także: Używany Peugeot 504 Coupé w wersji Retrofuture. Do 200 kilometrów zasięgu klasykiem na prąd

„Samochodem Peugeot 9X8” – zaznacza Olivier Jansonnie – „marka Peugeot otwiera nowy rozdział sportu samochodowego z napędem hybrydowym. Wyczyny sportowe wkraczają w erę elektryfikacji i stają się bardziej ekologiczne, bez rezygnacji z rywalizacji”.

„Chcieliśmy podkreślić tę przemianę technologiczną i kulturową nowym, charakterystycznym kolorem nadwozia Kryptonite” – dodaje Matthias Hossann. „Nieco wcześniej, przed hybrydowym hipersamochodem 9X8, wprowadziliśmy ten lakier w nowym modelu seryjnym, również hybrydowym 508 PSE (Peugeot Sport Engineered), który dzieli z 9X8 wiele wspólnych technologii, nie tylko kolor nadwozia. Oba samochody w odstępie kilku tygodni wprowadziły markę w erę elektryfikacji sportu wyczynowego”.

5. Wirtualny

Zespół działu stylu wykorzystuje w swoich projektach zaawansowane technologie. Ale nie tylko. Matthias Hossann wyjaśnia: „Praca projektantów to nieprzerwany ciąg przechodzenia i powracania pomiędzy rysunkami a narzędziami odwzorowywania 3D, które pozwalają na realizację etapów wizualizacji w rzeczywistości wirtualnej”.

Aby stworzyć bryły przestrzenne, projektanci posługują się narzędziami 3D oraz oprogramowaniem CAD (Computer Aided Design – projektowanie wspierane komputerowo). Technologia ta pozwala również na szybkie udostępnianie plików podczas współpracy z zespołami inżynierów. A gdy przestrzenne bryły projektu są już gotowe, przychodzi czas na etap odwzorowania w rzeczywistości wirtualnej.

Peugeot 9X8

„Moment, w którym pokazaliśmy kompletny samochód Peugeot 9X8 zespołowi inżynierów z wykorzystaniem hełmów wirtualnej rzeczywistości, był silnym przeżyciem. Olivier Jansonnie, dyrektor techniczny długi czas pozostawał z googlami VR na oczach, obchodząc samochód ze wszystkich stron. Jego entuzjazm był kluczowy!”.

7. Noc

„W zespole stylu Peugeot jest wielu fanów wyścigów długodystansowych, a w szczególności 24-godzinnego w Le Mans. Byli na wyścigu w charakterze widzów i wiedzą, że, gdy nocą obserwuje się tor, trudno rozróżnić samochody. Niektóre można rozpoznać po dźwięku silnika, lecz w wielu miejscach oglądanie wyścigu ogranicza się do śledzenia wstęgi świateł oddalających się w ciemności”.

„Aby Peugeot 9X8 nie był podobny do żadnego innego samochodu i mógł być łatwo rozpoznawany zarówno w dzień, jak i w nocy, zwróciliśmy szczególną uwagę na elementy świetlne. Samoistnie narzucił się nam charakterystyczny układ świateł i motyw trzech pazurów, występujący we wszystkich naszych obecnie produkowanych samochodach seryjnych. Nie było zbyt trudno wkomponować go w przód nadwozia hipersamochodu 9X8, ale zaprojektowanie tego rozwiązania w tylnej części samochodu przysporzyło nam wiele pracy. Wbudowaliśmy trzy świecące ślady pazurów w oddzielne elementy z tworzywa kompozytowego, których szczeliny umożliwiają odprowadzenie strumienia powietrza. Nie możemy doczekać się, by zobaczyć efekt naszej pracy w czasie wyścigu na torze!”.

Zobacz także: Nowy Peugeot e-308 już w 2023 roku. Zasięg 400 km

Agnieszka Doroszewicz, fotografka, która wykonała serię zdjęć Peugeot 9X8, od razu zauważyła potencjał jedynych w swoim rodzaju tylnych świateł Peugeot 9X8: „Postanowiliśmy rozłożyć naszą sesję na cały dzień i przedłużyć ją do późnych godzin nocnych” – opowiada. „Mogłam dzięki temu uzyskać na zdjęciach efekt nawiązujący do 24-godzinnego wyścigu Le Mans. Światło dzienne, sztuczne oświetlenie, mocna iluminacja z reflektorów łączą się z wyrazistym motywem świetlnych śladów pazurów na samochodzie. Oczywiście nie jesteśmy w Le Mans, jednak odnajdujemy na tych obrazach całą atmosferę wyścigu w Le Mans!”. 

8. Agnieszka

„Short. Black. Strong. Like a decent espresso” – tak opisuje siebie fotografka Agnieszka Doroszewicz, pasjonatka designu, architektury i mody. „Fotografia pozwoliła mi na połączenie tych trzech pasji. Jednak jako fotografka, nigdy nie chciałam ograniczać się do tylko jednej dziedziny. Pracowałam zarówno dla czasopism, jak i w sesjach modowych, dla projektantów, agencji i firm, dla operatorów telefonii czy branży elektroniki. Hipersamochody i samochody wyścigowe pojawiły się dodatkowo, prawie przez przypadek. Fotografia samochodowa jest teraz absolutnie fascynująca. Widać silne dążenie do nowości i wymaganie czegoś unikatowego”.

Agnieszka, mieszkająca w Hamburgu w Niemczech, jest absolwentką Uniwersytetu Nauk Stosowanych w fotografii i designie. Od 2007 roku prowadzi własną działalność i angażuje się zarówno w sesje shootingu, jak i w postprodukcję.

„Często zapraszano mnie do pracy w Le Mans i na inne 24-godzinne wyścigi długodystansowe, na Nürburgringu (Niemcy), czy w Spa (Belgia). Jednak Le Mans ma najbogatszą historię i jest moim absolutnym faworytem. Każdą cząstką ciała można poczuć tę atmosferę, ekscytację, napięcie i oczywiście lata historii tego wyścigu. Nie da się od tego uciec. Le Mans jest jedną z najczystszych i najdoskonalszych form wyścigów samochodowych”.

„Każda sesja jest pełna anegdotycznych sytuacji. W czasie tej z udziałem Peugeot 9X8 było przeraźliwie zimno! Jednak nic nie osłabiło entuzjazmu Matthiasa i jego zespołu. Wzięli udział w całej sesji, a ich obecność była bardzo mobilizująca i wiele skorzystaliśmy z tej współpracy. Poza tym miejsce gdzie robiliśmy ujęcia było absolutnie fantastyczne: kontrast pomiędzy minimalistyczną estetyką samochodu Peugeot 9X8 a brutalistyczną architekturą robił ogromne wrażenie, zaś szorstka patyna betonu doskonale kojarzyła się ze światem torów wyścigowych”.

Źródło: Peugeot Polska

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Nowy Peugeot 9X8Matthias Hossann i Peugeot 9X8Peugeot 9X8
1 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: 3008308508 PSE9059089X8Peugeot
Udostepnij111Tweet69Udostepnij19
Poprzedni

Rodzina C3 Rally2 wraca do Monte Carlo

Następny

Alfa Romeo osiągnęła rekordowy wynik w Polsce. Stelvio hitem marki

Małgorzata Kozikowska

Małgorzata Kozikowska

Dziennikarka motoryzacyjna, autorka artykułów, testów, poszukiwaczka ciekawostek. Po godzinach, w czasie niewielu wolnych chwil, które posiada, zajmuje się muzyką.

Następny
Alfa Romeo

Alfa Romeo osiągnęła rekordowy wynik w Polsce. Stelvio hitem marki

Citroën Berlingo z tytułem MPV Roku 2022 wg magazynu „Company Car Today”

Renault Megane E-Tech Electricwe Wrocławiu

Nowe Renault Megane E-Tech Electric przyłapane we Wrocławiu!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Roman - Nowy Citroën C5 X Hybrid 225: rozpoczynamy test!
  • Roman - Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?
  • Porto - Dacia Jogger i silnik 1.0 TCe 110 KM – jak to jeździ? Spalanie, dynamika, opinie.
  • Krzysztof Gregorczyk - Mazda 3 2.0 Skyactive 165 KM kontra Renault Mégane 1.3 TCe 160 KM. Który lepszy?
  • Krzysztof Gregorczyk - Nowy Citroën C5 X Hybrid 225: rozpoczynamy test!
  • Klic - Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?
  • Krzysztof Gregorczyk - Nowy Citroën C5 X Hybrid 225: rozpoczynamy test!
  • Łopel - Stellantis rozpocznie przebudowę sieci dealerskiej w przyszłym roku. Do 5% prowizji za sprzedaż auta
  • R70 - Dacia Jogger 1.0 TCe 110 KM Comfort. Dobrze i tanio? Wnioski z podróży – polemika
  • Arek - Dacia Jogger 1.0 TCe 110 KM Comfort. Dobrze i tanio? Wnioski z podróży – polemika


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?
  • Lancia pokaże nowe modele. Będzie marką premium i zaprezentuje włoską elegancję
  • Citroën 2CV Ghan-1 – lekki samochód rozpoznawczy z działkiem i karabinem maszynowym
  • Siedem salonów luksusowej marki DS Automobiles w Polsce
  • Używany Renault Kangoo I – budżetowy kombivan dla rodziny i do pracy. Duży bagażnik i komfort jazdy
  • Dacia Duster to najtańszy SUV w utrzymaniu według ADAC
  • Nowy Citroën C5 X Hybrid 225: rozpoczynamy test!
  • Citroën Xantia 1.8i z niewielkim przebiegiem na sprzedaż na… Florydzie
  • Grupa Renault szkoli polskich strażaków z pomocą nowego Megane E-Tech
  • Renault wzywa do debaty na temat testów bezpieczeństwa: „Chcemy rozsądku, nie kosztów”


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
2
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Reply
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.