Poruszone tematy:
Jazda pod wpływem alkoholu jest jedną z głównych przyczyn wypadków drogowych w Polsce (Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2005). W 2008 roku w całej Polsce nietrzeźwi uczestniczyli w 3.529 wypadkach drogowych, co stanowi 9,2% ogółu wypadków. Śmierć w nich poniosło 427 osób (11,6% ogółu zabitych), a 4.976 odniosło obrażenia (9,6% ogółu rannych). Na wysokim poziomie pozostaje w dalszym ciągu liczba ujawnionych kierujących, znajdujących się pod wpływem alkoholu. W 2008 roku Policja zatrzymała 168 612 osób (więcej o 8.622 osoby niż w roku 2007).
Uczestnikami Okrągłego Stołu byli:
Spotkanie rozpoczęła wypowiedz Pana Zbigniewa Rapciaka – Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, który stwierdził iż: straty dla gospodarki narodowej z tytułu wypadków drogowych spowodowanych tylko przez nietrzeźwych kierowców w 2008 r. oszacowano na 3,5 mld zł. To koszt wybudowania 70 km autostrady. Wiceminister stwierdził również, iż: Podstawą do zmniejszenia liczby wypadków drogowych z udziałem nietrzeźwych uczestników ruchu jest edukacja, którą należy rozpocząć już od najmłodszych lat, wtedy bowiem kształtowane są postawy i nawyki na całe życie.
Organizatorzy przyjęli roboczy charakter spotkania, dając uczestnikom możliwość oceny obecnej sytuacji, przedstawienia wniosków, jak również propozycji konkretnych działań usprawniających działanie systemu profilaktycznego. Propozycje dotyczyły trzech podstawowych jego składników: skutecznej egzekucji prawa, skutecznych kampanii społecznych, jak również odpowiednio dedykowanych programów społeczno-edukacyjnych.
Punktem wyjścia było wystąpienie Pani Anny Wasilewskiej – Wiceprezydent Miasta Olsztyn, która przedstawiła założenia projektu pilotażowego „Piłeś? Nie jedź!” w Olsztynie, którego głównym inicjatorem było Partnerstwo. Dzięki realizacji tego programu w 2008 r. na naszych drogach spadła liczba wypadków z udziałem nietrzeźwych – poinformowała Wiceprezydent Wasilewska. – Wykonano także więcej kontroli drogowych sprawdzających trzeźwość kierowców. Mieszkańcy Olsztyna mają świadomość, że mogą zostać zatrzymani pod wpływem alkoholu, dlatego wolą nie ryzykować – dodała.
Uzupełnieniem prezentacji Pani Wasilewskiej była wypowiedz Pani Barbary Król z Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na temat wyników badań (badanie opinii kierowców, losowe kontrole trzeźwości) przeprowadzonych w trakcie trwania olsztyńskiego projektu. Przedstawione wyniki wskazały grupę docelową jaką stanowią młodzi mężczyźni w wieku 18-24 lata, jak również kierowcy „recydywiści” – osoby pod wpływem alkoholu zatrzymane przez Policję po raz kolejny. Wiceminister Rapciak pogratulował wyników olsztyńskiego projektu „Piłeś? Nie jedź!”, zapowiadając jego kontynuację w Krakowie oraz całym Województwie Małopolskim.
Uczestnicy zgodnie przyznali, iż kluczowa nie wydaje się kwestia zaostrzenia kar, ale zapewnienia ich nieuchronności w sposób szybki i skuteczny. Powinno iść to w parze z odpowiednio dedykowanymi programami reedukacyjnymi dla zatrzymanych nietrzeźwych uczestników ruchu drogowego.
Nadkom. Rafał Kozłowski z Komendy Głównej Policji stwierdził iż aż 97% orzeczonych kar pozbawienia wolności to kary w zawieszeniu. W nawiązaniu do tej wypowiedzi Adam Fronczak, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia, zawnioskował o eliminowanie w orzecznictwie zjawiska uznawania jazdy w stanie nietrzeźwości jako znikomej szkodliwości czynu, gdyż nietrzeźwy kierowca to potencjalny zabójca. Poseł Szczerba zapowiedział natomiast zlecenie przeprowadzenia analizy orzekania kar w tym zakresie.
Ważnym głosem w dyskusji na temat poprawy egzekucji prawa była wypowiedź Posła Piechocińskiego, który zadeklarował złożenie interpelacji poselskiej odnośnie weryfikacji alokacji środków finansowych z tzw. korkowego. Poseł zaproponował aby część środków z korkowego, stanowiących dochody własne gmin, przeznaczyć na doposażenie lokalnych jednostek Policji w np. ustniki do alkotestów. Poseł poparł również wprowadzenie kontroli trzeźwości jako stałego elementu każdej czynności kontrolnej Policji już od 1 stycznia 2010 roku.
Zarówno zaprezentowane wnioski, jak i propozycje, są podstawą do powołania grupy wysokiego szczebla (poziom ministerialny i parlamentarny) oraz rozpoczęcia prac w grupie eksperckiej, której powstanie zaproponowano na zakończenie spotkania. Pełną listę wniosków i propozycji przedstawionych przez uczestników spotkania zawiera załącznik nr. 1.
Dodatkowych informacji na temat przebiegu oraz wyników Okrągłego Stołu udziela Jarosław Giemza (022 829 94 30) lub Paweł Wideł (022 606 03 02)
Stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego powstało w 2007 roku. Wywodzi się bezpośrednio z działającego od 2000 r. w Ministerstwie Transportu Polskiego Komitetu GRSP. Obecnie Stowarzyszenie zrzesza kilkunastu partnerów biznesowych (3M, ABB, Daimler Fleet Management, DHL Express, FlotaAutoBiznes, Gazeta Bankowa, General Motors, Michelin, Mercedes-Benz Polska, Renault, Safe Drive, Shell, Solaris Bus & Coach, Statoil, Szkoła Jazdy Renault, PAP, PKN Orlen, Test & Training, Total), organizacje pozarządowe i stowarzyszenia (Automobilklub Polski, Fundacja Krzysztofa Hołowczyca „Kierowca Bezpieczny”, Polskie Stowarzyszenie Motorowe, Polski Czerwony Krzyż, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Stowarzyszenie „Droga i Bezpieczeństwo”, Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego) oraz ośrodki naukowo-badawcze (Instytut Transportu Samochodowego). Patronat objęły Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz Bank Światowy. Więcej informacji: www.pbd.org.pl
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze