Dwadzieścia pięć lat temu podczas Salonu Samochodowego w Genewie w marcu 1999 roku Opel zaprezentował światową premierę studium nowego mikrominivana do użytku rekreacyjnego. Oryginalna linia, maksymalna funkcjonalność i nowoczesny, ekologiczny silnik zasilany dwoma różnymi paliwami to jego istotne cechy.Opel Concept A prezentował się jako niezwykle wszechstronny pojazd, który z łatwością można przekształcić z samochodu 4-miejscowego w 2-miejscowy z dużym bagażnikiem.
Podwyższona pozycja za kierownicą ułatwiała wsiadanie i wysiadanie z kabiny pasażerskiej oraz umożliwiała lepszą widoczność na drogę. Podsumowując, Opel Concept A był skierowany do publiczności wyczulonej na nową modę i zainteresowanej czasem wolnym.
Ekonomiczny i ekologiczny
Prototyp był napędzany silnikiem, który mógł pracować na dwóch różnych paliwach i charakteryzował się wyjątkowo niskim poziomem emisji. Za naciśnięciem przycisku kierowca aktywował turbosprężarkę, która kompensowała wszelkie spadki mocy przy przełączaniu z benzyny na metan. W rzeczywistości silnik ECOTEC o mocy 88 KM (65 kW) na metanie miał nieco większą moc niż na benzynie, na której generował 86 KM (63 kW). Chociaż był lżejszy, mniejszy i zużywał mniej paliwa przy średnich prędkościach, silnik ten oferował osiągi porównywalne z silnikami o większej pojemności skokowej.
Opel Concept A osiągał prędkość 162 km/h na metanie (160 km/h na benzynie) i przyspieszał od 0 do 100 km/h w 11 sekund (11,5 sekundy na benzynie). Po wyczerpaniu metanu układ sterowania silnikiem automatycznie przełączał się na benzynę. Przy pełnym zbiorniku metanu samochód miał zasięg 200 kilometrów, a na benzynie kolejne 425 kilometrów dzięki 25-litrowemu zbiornikowi.
Elastyczne wnętrze na czas wolny
Ćwierć wieku temu Opel Concept A prezentował kolejny przykład zdolności Opla do maksymalnego wykorzystania przestrzeni dostępnej nawet w małym pojeździe. Pomysłowy mechanizm pozwolił na łatwe i szybkie złożenie obu części tylnego siedzenia, dzięki czemu znikały one w podłodze, zapewniając w ten sposób idealnie płaską powierzchnię ładunkową.
Poznaj Opla TRIXX – ciekawy koncept sprzed 20 lat
Przednie siedzenie pasażera miało ten sam mechanizm: w ten sposób można było załadować na pokład nieporęczne przedmioty i przesunąć je do przodu na wysokość deski rozdzielczej.
olejna osobliwość podkreślała przydatność tego systemu do zmiany konfiguracji siedzeń: wysuwana rampa zamontowana na prowadnicach umożliwiała łatwy załadunek kilku rowerów.
Wewnątrz przedziału pasażerskiego panowała żywa mieszanka materiałów i kolorów, podkreślona cyfrowymi przyrządami i wstawkami z Alcantary na kierownicy i siedzeniach.
Oprócz przednich i bocznych poduszek powietrznych, napinaczy pasów bezpieczeństwa i łamanych pedałów (patent Opla), Concept A posiadał bogate wyposażenie, w tym elektryczny szyberdach i system nawigacji satelitarnej.
Szuflada pod fotelem kierowcy, półki w trzecim słupku dachowym i schowek w suficie pomieściły najróżniejsze przedmioty.
Atmosfera wolnego czasu
Specyficzny krój przednich reflektorów i typowy dla Opla kształt osłony chłodnicy sprawiły, że od razu można było rozpoznać producenta tego samochodu koncepcyjnego. Elementy stylistyczne, takie jak przedni spoiler z dobrze oddalonymi od siebie żebrami wlotów powietrza oraz światła przeciwmgielne, podkreślały ekstrawertyczny charakter samochodu.
Poznaj aktualną ofertę samochodów Opel w Polsce
Patrząc na Concept A z profilu, od razu rzuca się w oczy wysoka linia, wymiary pierwszego i trzeciego słupka oraz dobrze zaznaczone nadkola. Linia biegnąca ukośnie w dół od krawędzi przedniej szyby do przedniego nadkola i duże lusterka zewnętrzne – które odzwierciedlały kształt zintegrowanych ze sobą świateł (reflektory/kierunkowskazy) – dodały mu dodatkowego uroku. Całość dopełnił dwukolorowy lakier, który tworzył serię urzekających świetlistych refleksów, od matowych po metaliczne.
Odważna konstrukcja opony i niskie zużycie paliwa
17-calowe obręcze kół ze stopów lekkich Opla Concept A były doskonałym przykładem udanego kompromisu między estetyką a funkcjonalnością. Dzięki stosunkowo niewielkim wymiarom i niskim oporom toczenia opony 155/60, które Kleber zaprojektował specjalnie dla tego samochodu, zapewniły modelowi dynamiczny i technologiczny wygląd i znacząco przyczyniły się do zmniejszenia zużycia paliwa. Specjalna konstrukcja bieżnika nie tylko przeniosła motyw stylistyczny z kół na opony: zapewnia naprawdę dobrą przyczepność na śliskich nawierzchniach.
Opel Agila: historia sukcesu
Zaprezentowana jesienią 1999 roku, kiedy na początku następnego roku trafiła do sprzedaży, pierwsza generacja Opla Agila (zbudowanego w dużej mierze na bazie prototypu Concept A) była absolutnie pierwszym mikrominivanem w gamie europejskiego producenta samochodów. W ciągu siedmiu lat w fabryce w Gliwicach w Polsce wyprodukowano ponad 440.000 egzemplarzy Opla Agila A (z czego aż 40% zakupiono we Włoszech).
Tak więc Opel Concept A doczekał się swojego produkcyjnego wcielenia, które spotkało się z żywą reakcją klientów. A może ktoś z naszych Czytelników miał (albo ma) Agilę i zechciałby się podzielić swoimi wrażeniami i wspomnieniami z użytkowania tego samochodu?
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Opel / Stellantis
Najnowsze komentarze
The Real Person!
The Real Person!