Podczas tegorocznego Retro Motor Show w Poznaniu można było podziwiać model Peugeot 172 R Torpedo z roku 1924. Na bazie zdjęć oraz nielicznych informacji, jakie przetrwały do dzisiejszych czasów, samochód został przywrócony do życia.
Jednym z najpiękniejszych i najstarszych eksponatów tegorocznych Targów Retro Motor Show był Peugeot 172 R Torpedo pochodzący z 1924 roku ozdobiony dumnym złotym lwem. Aby podziwiać samochód w stanie, w jakim znajdował się na stoisku w Poznaniu, potrzeba było jednak mnóstwa wkładu pracy oraz żmudnych poszukiwań każdej, nawet najdrobniejszej wzmianki na jego temat. Właściciel należący do Automobilklub Stargardzki kilkukrotnie odwiedzał muzeum Peugeota, aby dotrzeć do odpowiedniej literatury, która pomogłaby w odtworzeniu samochodu. Niewiele udawało się jednak odnaleźć. Brakowało dokumentów, dyskusyjny był nawet rocznik pojazdu. Zgodnie z dokumentacją dołączoną do Peugeota, model był datowany na rok 1920, ale produkcja 172 R Torpedo rozpoczęła się później, w 1924 roku i właśnie taka data widniała na tabliczce obok pojazdu.
Peugeot 172 R Torpedo 1924 został zakupiony w Belgii, a następnie przetransportowany do Polski. Do pojazdu zostały dołączone fotografie z lat 20. Jak mówi właściciel, nie jest to ten sam samochód, ale bardzo podobny. Możemy tylko snuć wodze fantazji zarówno na temat historii samochodu, jak i osób na zdjęciu. Spoglądając na czarno-białą fotografię wywnioskowaliśmy, że 172 R służył jako środek transportu księdzu oraz pewnej młodej kobiecie, nie mogliśmy dojść tylko do porozumienia w kwestii celu podróży. Wiemy natomiast, że jazda została przerwana przez małą awarię, konieczna okazała się wymiana koła.
Właściciel wspomina, że stan pojazdu był wręcz opłakany. Za wszystkie drewniane elementy z powodzeniem zabrały się szkodniki. Właściwie nie było nawet czego remontować, Peugeot wymagał gruntownej odbudowy. Nowa drewniana konstrukcja powstała z jesionu, wyremontowano właściwie wszystkie elementy pojazdu m.in. silnik, zawieszenie, skrzynię biegów, wymieniono łożyska.
W samochodzie wykorzystano silnik czterocylindrowy, rzędowy o pojemności 720 cm3 z tzw. ślepym cylindrem bez głowicy. Jednostka nie posiada magistrali olejowej, jest smarowana rozbryzgowo. Zamiast pompy wody jest termosyfon z obiegiem samoczynnym. Woda krąży tu na zasadzie podgrzewania poprzez odbieranie ciepła z silnika. Peugeot posiada mosiężny gaźnik bocznossący oraz zapłon iskrownikowy – magneto. Skrzynia biegów posiada trzy przełożenia do przodu oraz jeden do tyłu, biegi są niezsynchronizowane.
Retro Motor Show w Poznaniu to pierwszy pokaz, na którym wystawiono Peugeota 172 R Torpedo. Samochód w rękach obecnego właściciela przejechał na razie tylko 2-3 km. Prędkość maksymalna modelu wynosi ok. 50-60 km/h, ale w przypadku prawie 100-letniego pojazdu trzeba zachować nieco ostrożności i rozwagi. Warto wziąć pod uwagę, że model ma opony jak w Junaku, a zatrzymanie odbywa się za pomocą hamulców mechanicznych na tył, a właściwie spowalniaczy. Prędkość ok. 20 km/h, jest więc bardziej adekwatna do wieku i możliwości pojazdu.
Na przykładzie Torpedo można podziwiać, jak prawie 100 lat temu wyglądały podstawowe elementy samochodu. Model dumnie zaprezentował swoje światła przednie oraz kierunkowskazy. Jak mówi właściciel, 172 R Torpedo jest to taki „cukiereczek”, ponieważ w tamtych czasach nie było ani takich materiałów, ani kolorów, które mogliśmy podziwiać w Poznaniu. O tak wykonanym pojeździe, kierowcy w latach 20. mogli tylko pomarzyć.
Małgorzata Kozikowska
Zapraszamy na stronę internetową: Automobilklub Stargardzki
Najnowsze komentarze