208 GTi Peugeot Sport, zaprojektowany w Vélizy, zmierzy się wkrótce z Zielonym Piekłem, jak często nazywa się północną pętlę toru Nürburgring. Zanim jednak auto pojawi się na słynnym niemieckim torze w rozgrywanym tam 24-godzinnym wyścigu, ośmiu ambasadorów modelu wybranych przez Peugeota (spośród przeszło 2.000 chętnych!) odbędzie sesje testowe. A wszystko to po to, by wspierać wprowadzenie na rynek cywilnej wersji Peugeota 208 GTi.
W gronie kierowców wybranych na ambasadorów modelu znaleźli się:
– Dominik Peitz – 21 lat – Niemcy
– Vincent Radermecker – 45 lat – Belgia
– Gonzalo Martin De Andres – 31 lat – Hiszpania
– Mathieu Sentis – 27 lat – Francja
– Giacomo Ricci – 27 lat – Włochy
– Christiaan Frankenhout – 31 lat – Holandia
– Johnny Niederhauser – 41 lat – Szwajcaria
– Bradley Philpot – 27 lat – Wielka Brytania
Niektórzy z nich mają już za sobą pewne kontakty z Nürburgringiem. Dla przykładu Christiaan Frankenhout zajął trzecie miejsce w ubiegłorocznej edycji 24-godzinnego maratonu na tym torze, jednakże dla większości ambasadorów będzie to pierwszy kontakt z tym torem, a szczególnie z jego niezapomnianą Nordschleife.
Z uwagi na to, by kierowcy mogli się jak najlepiej przygotować do swego zadania, zaliczą kilka sesji treningowych. Zaplanowano je na 5-6 kwietnia, 13. kwietnia i 27. kwietnia. Będą mieli do dyspozycji cztery Peugeoty 208 GTi, a do wyścigu staną w dniach 19-20 maja 2013 r. Peugeot Sport stawia jasny cel – zwycięstwo w klasie SP2T (samochody z turbodoładowanymi silnikami benzynowymi o pojemności 1.600 cm³.
208 GTi Peugeot Sport jest czwartą wersją wyścigową modelu 208 (po T16, R2 oraz Racing Cup), dzięki czemu jego zaprojektowanie nie musiało trwać zbyt długo. Prace rozpoczęły się w grudniu 2012 roku, a już pod koniec lutego gotowy był pierwszy jeżdżący model. Korzyści z doświadczeń zdobytych przy T16, R2, Racing Cup, a także RCZ Racing Cup trudno przecenić. Ten ostatni samochód będzie zresztą pewnym punktem odniesienia – zwyciężał w kategorii SP2T w ubiegłorocznym 24-godzinnym wyścigu na Nürburgring oraz w 12-godzinnym wyścigu w Bathurst.
Naturalnie standardowy, cywilny Peugeot 208 GTi również dostarczył wielu doświadczeń i rozwiązań. W 208 GTi Peugeot Sport pracuje taki sam silnik (1.6 THP), choć o mocy zwiększonej z 200 do 300 KM, a 6-biegową skrzynię biegów można obsługiwać manetkami przy kierownicy. Układ hamulcowy wzmocniono, zbiornik paliwa powiększono do 100 litrów, a całość posadowiono na 18-calowych kołach. Masa całego samochodu wynosi regulaminowe 990 kg.
Inżynier odpowiedzialny za rozwój 208 GTi Peugeot Sport, Florent Meilhaud, zdradził, iż cały czas przyświecała mu legenda świetnego samochodu, jakim był Peugeot 205 GTi. Koncepcja tego auta była znakomitą inspiracją dla udowy 208 GTi Peugeot Sport. Szczególną uwagę zwrócono na niezawodność, co bardzo ważne w wyścigach długodystansowych, na zawieszenie (dopracowane do radzenia sobie z nawierzchnią w różnym stanie, z jaką będą mieli do czynienia kierowcy na Nordschleife), oraz na masę – jej rozkład i ograniczenie. Sporą wagę przywiązano też do łatwości prowadzenia, bo przecież każdy z kierowców ma własne doświadczenia i nawyki, udało się jednak stworzyć auto łatwe w obsłudze, wyważone i szybko odzyskujące przyczepność w razie jej utraty.
Najważniejsze dane techniczne 208 GTi Peugeot Sport
Silnik
Typ: EP6 CDT
Pojemność: 1.600 cm³
Moc maksymalna: 300 KM
Maksymalny moment obrotowy: 36 m.daN
Zbiornik paliwa: 100 litrów
Układ paliwowy: wysokociśnieniowy wtrysk bezpośredni Magneti Marelli
Elektronika
ECU: SRT Magnetti Marelli
Wyświetlacz: Couleur Magnetti Marelli
Układ przeniesienia napędu
Skrzynia biegów: 6-biegowa sekwencyjna ze sterowaniem łopatkami przy kierownicy
Sprzęgło: mechanizm wyciskowy, dwie tarcze ceramiczne/metalowe o średnicy 184 mm
Hamulce / układ kierowniczy
Przednie: tarcze wentylowane 355 mm x 28 mm, zaciski sześciotłoczkowe
Tylne: tarcze wentylowane 290 mm x 12 mm, zaciski jednotłoczkowe
Przedni/tylny dystrybutor hamulcowy
Układ kierowniczy: zębatkowy ze wspomaganiem hydraulicznym
Zawieszenie
Przednie: pseudo McPerson z regulacją pochylenia
Tylne: wzmocniona oś „H” zmodyfikowana pod kątem wymiennych stabilizatorów
Przednie i tylne amortyzatory: trójdrożne Öhlins
Budowa
Karoseria wzmocniona wielopunktowym spawaniem (wg standardów FIA)
Otwory: drzwi, pokrywa silnika i bagażnika z materiałów kompozytowych
Okna: szyby boczne i tylna z poliwęglanu
Masa: 990 kg
Wymiary: długość – 3.962 mm, szerokość – 1.820 mm, rozstaw osi – 2.560 mm
Koła / opony
Slicki 245/65-18, deszczówki 245/64 -18
Aerodynamika
Elastyczny spojler przedni
Spojler tylny 1.440 mm zgodny z przepisami VLM
Tylny dyfuzor
KG; zdjęcie: Peugeot
Najnowsze komentarze